-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jaro7899
-
Placering
Fänrik
-
varför olika limpor till direktinsprutat- och förgasrmotor?
jaro7899 postade ett ämne i MotorbåtSnack
Jag har en Ford .302 och är på jakt efter nya limpor. När man surfar runt på Amerikanska sidor, så ser jag att det skiljer på limpor till direktinsprutade motor och förgasmotorer. Någon som vet varför? -
Hej Är det en Chev. 181 (OMC 3.0) så bör det vara: Om den har 18 mm. gänga - R43XL Om den har 14 mm. gänga - MR43T Lycka till
-
Tack för svaren, det är skönt att få lite hjälp med tankeverksamheten när man känner att man kört fast. Jag tror jag river toppen för att få en klar bild på läget.
-
Har tagit komp. prov på cylinder 1,2,3 och 5 på min Ford .302 och har ingen komp. Provade att spruta in olja i cylindrarna för att se om jag fick komp, resultatet var dock det samma. Uteslöt att felat satt på kolvsidan, och riktade in mig på ventilerna. har precis demonterat frontdelaran på motorn så att kam- och vevaxeldrev blev synliga. Inget fel på varesig drev eller kedja. Lossade även ventilkåpan för att kolla att ventilerna rörde sig, och det gjorde dom. Motorn har suttet fast, men fick loss den till slut. Jag har inte kollat om vevaxel och kam sitter i rätt läge ännu. Kan det vara möjligt att kam eller vevaxel har kuggat över så att ventilerna öppnar/stänger i fel följd? Någon som har något tips på troligt fel? Tack på förhand.
-
Hej Hur vet man om man har en motor med std. rot. eller rev. rot? Har en OMC 5.0 (Ford .302) och funderar på vilken rotationsriktning den har. Tändföljden är 1-5-4-2-6-3-7-8, och rotorn roterar moturs.
-
Jag har ställt in tändningen som den ska vara men den gör bara vissa antydningar till att småtända. Till råga på allt så rasade selonoiden eller startmotorn när jag provade. Ska skruva loss den ikväll och se vad som hänt. Ska även kolla att ventilerna öppnar som dom ska. Råkade få in extremt mycket bensin i motorn förra året efter det att jag satt en strypning fel i förgasaren, som tur var så startade aldrig motorn fylld med bensin. Frågan är om lyftarna kan ha tagit skada så att ventilerna inte öppnar där dom ska, för då lär ju motorn inte starta. Någon som vet om det är hydraliska eller mekaniska på min motor? Har förstått att det finns bägge varianter.
-
Ja... slängde ut brytare och monterade in ignitors system. Tyckte att den borde starta när det verkar vara rätt inställt. Jag får väl fixa en stroboskåplampa så att det blir helt rätt. Ska prova det. Tack
-
Vadå timingen? förklara lite mer, menar du att motorn ska tända när ettans kolv står i topp? Har inte provat med att vrida på fördelaren, eftersom det ser ut att stå rätt när man tittar på remskivan och och när ettans cylinder står i topp. kan startreläet spöka, om motorn går runt och det kommer gnista så borde väll inte reläet kunna ställa till problem?
-
Hej på er Jag har en Ford .302 (OMC 5.0) som inte vill starta hur än jag försöker. Motorn går runt, så det är troligen inte ett mekaniskt fel. Följande är bytt eller renoverat: Förgasare renoverad (flödar fint, motorn får bensin) Nytt elektroniskt tändsystem (ignitor) 1.5 ohm utan förkopplings-motstånd Nya tändkablar Nya tändstift Ny Shift Assist Module Tändföljden är rätt, har provat med startgas och ”slattar” med bensin rätt ner i förgasaren. Tidigare så satt det en tändspole som skulle användas ihop med motstånd, har dock aldrig hittat ett förkopplings-motstånd, så den var troligen inte av rätt modell. Finns det motstånd så brukar ju dom sitta i närheten av tändspole och fördelare. Hur som helst så är gnistan betydligt mycket bättre nu än tidigare. Trots detta så vill motorn inte starta. Den gör dock vissa antydningar till att vilja tända. Någon som har något bra tips var jag ska börja felsöka? Det finns ju två stycken microbrytare som kanske kan spöka, men dessa är väl bara till för att släcka ett antal cylindrar vid växling? Tacksam för svar
-
Jag har nyligen köpt brytarlöst sytem till min OMC 5.0 (Ford .302). Har dock inte monterat det ännu. Det är Ignitors system inkl. tändspole och kablar. Kostar 185,5 dollar med frakt. www.vintageperformance.com För att det ska funka med OMC så är man tvungen att koppla in diod och motstånd mellan modulen och tändspolen. Rätt enkelt att bygga en sådan, ritning finns på www.vintageperformance.com/retrorockets/diodefix.pdfhttp://www.vintageperformance.com/\' />
-
Kanonbra! Bilden du har där ser exakt ut som min förgasare. Den ända informationen jag har om förgasaren är följande: Sitter på en OMC 5.0 (Ford .302) Följande information är instansat på förgasaren: E8JL-9510-AA LIST-50461 2718 Tack för hjälpen
-
Själv så surfar jag inte så ofta, och har kanske inte den rätta vanan (ännu) att hitta exakt var man ska leta. Har tittat på Holleys sida, men kan inte hitta sprängskiss till just min förgasare. Har även pratat med Hansen Marine, men de kan inte heller hitta vilken modell jag har på min förgasare. Hur som helst så tackar jag för länken till Holleys sida. Har sänt iväg en fråga om dom kan identifiera förgasaren så att jag får rätt delar när jag renoverar den. LIST-50461 Kan väl hända att det finns många trådar om ungefär samma saker, men för den sakens skull så behöver det ju inte handla om att folk inte har lust eller orkar leta själva. Många av oss är inte fullt lika bevandrade i var och hur man ska leta. Lite hjälp på vägen utan irritation över att samma frågor dyker upp gång efter gång duger gått för mig. Ett forum är väl normalt till för att hjälpa andra som inte själva har rätt kunskap?
-
Ursäkta, jag har lagt in denna frågan flera gånger. Tackar för svaren, trots en viss överlägsen ton... Hur det än är så kan det vara lättare att ställa en fråga här på forumet.
-
Håller på att renovera min Holley 2-portsförgasare. Finns det någon som har eller vet var man kan hitta en sprängskiss?
-
Är det någon som har eller vet var man kan hitta en sprängskiss till en Holley 2-ports förgasare?