Har min båtplats i en grefab hamn med ca 600 båtar och är själv inte med i Frihamnsavtalet. Oavsett om Grefab tillåter eller inte så kommer det tyska, danska båtar och lägger sig på platser där det just då inte finns en båt oavsett om det finns röd/grön skylt. Med andra ord finns det gratisliggare som gladeligen kopplar in sig på landströmmen och fyllter vatten, trevliga människor som är medvetna om att servicen inte är som i en gästhamn. Så oavsett om vad Grefab officiellt säger så är det ingen Grefab personal som stöter bort dessa båtturister.
Gästbåtarna finns där men vi Grefab kunder kan tydligen officiellt inte vara med i Frihamnsavtalet. Nu ligger inte inlägget om detta förbud i linje med hur den lokala hamnföreningen agerar, de erbjuder anslutning för sina medlemmar till Frihamnsavtalet. Att utnyttja befintliga bryggplatser effektivt borde ligga i linje med allt snack om green thinking. Jag ser Frihamnsavtalet och Gästhamnsportalen som 2 bra initiativ. Ännu bättre är det när kommunerna aktivt stödjer friluftslivet tex med sophantering, har seglat i Norge där det i naturhamnarna (friarealer) finns fasta grillplatser, soptunnor, torr Toa och ibland bryggor för båt turisterna. I Sverige blir myndigheterna (medborgarnas tjänare) förvånade över nedskräpning då antalet soptunnor reduceras eller låses in i gästhamnarna, risken att skräpet hamnar fel ökar med detta agerande och totalkostnaden blir inte lägre. Vår egen princip är att i juli seglar man inte i Bohuslän.
Danmark och Norge har alltid plats för en båt till även sent en juli kväll. Senast ändrad av adbsos | 23 juli 2010 | 10:58
Senast ändrad av adbsos | 23 juli 2010 | 11:00