Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

illern1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    218
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om illern1

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bilden jag la ut där är maximens rodertätning.
  2. Kolla länken. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=330203
  3. Har fått några förfrågningar på mail om motorbyte, varav en var här hos mig idag för lite info och för att låna ett verktyg för att skruva loss drevet.Han ska även få låna mitt svarvade centrerings verktyg för svepet.Finns kanske en marknad för detta =D
  4. Bra jobbat! Smart av dig att placera ic:en och oljekylaren i döutrymmet vilket gjorde att det blev mera plats i motorrummet och prydligt. ps skicka insuget till mig så ska jag svetsa den ds
  5. Det är orginal drevet som sitter på och det är aldrig renoverat.Är det inte så att 110 står för max 110hk så sa en som jobbar på VP och han menade också att det inte skulle bli några problem att få den att hålla.Har sett att det finns 150s drev också, så det är nog bara att införskaffa sig ett sådant ifall det inte skulle hålla och det bästa är att det bara har kostat mig 15000:- allt jobb jag har lagt ner.
  6. Det har funkat sjukt bra och jag ska beställa en IC från Union motor! Pettersson var inte helt fel ute när det gällde valet av S-drev men det var bara hästarna som saknades ( La ut en kort film på Youtube när jag kör med sök ord maxim 26) Senast ändrad av illern1 | 11 december 2011 | 17:48 Senast ändrad av illern1 | 11 december 2011 | 17:51
  7. Mycket båt åkande har det varit nu, har avverkat ca 350 distans och det har funkat klockrent. Har ett fruktansvärt bra ork i maskin och sjöegenskaperna är överraskande goda upp till 20 knop, men därefter börjar den rida på kölen och lägger sig på sidan.Min march fart ligger nu mellan 15-18 knop.Bränsleförbrukningen ligger strax över litern men till nästa år ska jag sätta dit en vattenkyld intercooler som kommer att kyla luften varpå förbränningen blir bättre och förbrukningen lite lägre. / Juha
  8. Glömde att nämna gasen som är en elgaspotensiometer som jag tillverkade en hållare för och jag hade sådan tur att jag kunde använda mig av Maximens gasvire som det var samma diameter på som i bmw:s infästning.
  9. Passade även på att plasta för det irriterande avgasutsläppet på babord sida och dra ut avgaserna akteröver vilket jag inte ångrar.
  10. Sen var det det där med avgaslimpan som jag hade lejt bort,Det tog sin tid innan jag fick den och till råga på allt så läckte den innanför efter att jag provtryckte den och då kändes allt förjävligt.Men lösningen blev att beställa en från Union motor men det tog ca 6 veckor innan jag fick den.Då passade jag på att isolera om hela motorrummet och lyfta i motorn dra all el och montera dit oljekylning etc. Bild på limpan innan montering
  11. Sen var det dags att ta tag i motorbädden,Här är en bild på motorbädden med urskärningen för tråget och igenplastat.
  12. Som kylning använder jag mig av en plattvärmeväxlare och har även en mindre sådan som jag har till oljekylningen och dom kyler riktigt bra. (Ett stort tack till rörmokare Guzzlon här i forumet som fixade det till mig)
  13. En bild på pumpinstallationen i färdigt utförande.
  14. Sedan blev det att ta tag i Kylningen,eftersom jag redan hade en remdriven pump för sjövattnet efter förra projektet så passade jag in den där styrservopumpen satt på bmw motorn.Jag skruvade bort remskivan från servopumpen och svarvade en liten distans och pressade dit den på sjövatten pumpen och skruvade dit den på orginal infästningen och då kunde jag använda mig av orginalremmen som satt på motorn.
×
×
  • Skapa nytt...