Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

CillaLu

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om CillaLu

  • Placering
    Löjtnant
  1. Hej Robert och Anders! Jag tror inte att någon deltagare hade anmält sig för att de sett något om den på maringuiden.se, men jag frågade inte. Det är rätt många som gått kurserna och på mina föreläsningar så informationen rullar på om att två gånger vår och två gånger höst kommer praktiska manövrerings-, sjösäkerhets- och motorkunskapskurser för kvinnor.
  2. Jag ska till Bergen (landvägen tyvärr) i slutet av augusti och skulle vilja bli guidad av någon som känner till båtlivet där. Jag är intresserad både av det mindre fritidsbåtslivet, de större skutorna och handelsfartygen. Någon annan som jag något intressant att berätta om Bergens båtliv? Jag funderar på att stanna några dagar extra och ta mig en tur.
  3. Jag har delvis samma frågor till Krickus och andra som har lite större underlag att dra slutsatser från - vilka båtar får det (äldre/sena platsbåtar, osv) och hur föreygger man bäst? Själv har jag ingen böldpest på äldre båtar och tycker mig se att det är ovanligare generellt, medan fler nya kan få det redan efter ett par år i spat. Stämmer det? Hur stor roll spelar det att plasten får torka ut någon gång per år? De flesta båtar jag har ligger i året om, men får komma upp några veckor på sommaren för reparationer mm. Har tänkt att detta kanske också är bra mot böldpesten. En tredje reflektion är att bölder på skrovet visserligen inte är så snygga, men att det tar så lång tid innan just de skapar allvarligare skador på båten att man oftat hunnit skada båten på annat sätt innan böldpesten brutit ned den... (Jag kör i is och använder båtarna för kurser, det ger mer skador.) Hur lång tid tar det för en båt att brytas ned av bölderna?
  4. Jag har provat sättsand, samma sorts flingor som Tommy beskrev att International har, och någon gång provade jag Internationals halkstopp också. Jag gillar inte sand varken i fernissa eller i färg, även den fina jag använt har byggt för mycket och är lite svår att blanda ut och få jämn. Sär sandtopparna sticker upp slits färgen och fernissan snabbt av. Dessutom fastnar smuts snabbt och kräver alltför mycket gnoende för att ytan ska bli ren. Nu använder jag ett halkskydd som säljs på Råseglarhuset i Stockholm, det är tillverkat av någon av de stora men minns inte vilken. Det spelar nog mindre roll vilket märke man använder, jag jag gillar bäst halkskydd som ser ut som tvålflingor, blir transparenta och som platta små öar. Blandas ut lätt, stoppar värsta halkan och gör ytor möjliga att lätt svabba av.
  5. När jag köpte min Jofa Sting Sport (tror jag den heter, köpte den på auktion som en Selco) fick jag hjälp av Sven (Mercury/Selva-expert) att hitta gamla broschyrer över Jofabåtar. Han hade en hel pärm. Jobbar på Kentys Sjösport på Ingarö, vet inte vad han heter i efternamn men det finns bara en Sven där.
  6. Hej Steve! Jag kan förstå hur du ser på reklaminslaget i mitt kursinlägg, men jag anser att det är en överreaktion i jämförelse med annat som läggs in här. Jag kommer inte att lägga in informationer av det slaget här i framtiden om mina kvinnokurser eftersom de så lätt leder till debatter om reklam, som jag tror att alla här är rätt trötta på. Jag kommer igen på annat sätt! Men i frågan om att skapa mer arbete för webmastrarna håller jag verkligen inte med. Jag är webmaster för ett par andra sajter själv, och det är inget lätt arbete. Ofta är det otacksamt också. Jag tycker webmastrarna löst det hela bra. Lite censur och låsning av tråden, som jag tolkar som att de ber oss att komma igen i frågan på annat sätt. Bra och helt OK för mig! Ps. Om det är en Selco du har så är det en liten favorit förresten. Hur olika man än anser i andra frågor så kan man verkligen gilla samma båtar! Ds.
  7. Min 40hk Mercury från vad jag tror är 1972 laddar lite dryga 8A på full gas. Men svaret på frågan om hur mycket den egentligen ska ladda skulle jag ringa Kentys Sjösport på Ingarö om.
  8. Webbisarna svarar säkert själva, men om jag gissar så orsakade ni som rapporterade och klagade över den en hel del jobb för dem. Vi kan väl bespara webbmastrarna ytterligare en klagosession om att tråden är låst. Nu går vi vidare på annat sätt! Ämnena kan vi ju fortsätta på i annan form, eller hur? Det är inte helt ointressant för oss som seglar familjevis att utbyta erfarenheter om hur samarbetet ombord fungerar och kan fungera bättre. Och det är inte alls ointressant att se om det verkligen måste vara så att vissa uppgifter ombord av biologiska, fysiska skäl måste utföras av mannen medan andra faller på kvinnan. Eller hur vi bäst lär oss ta mer ansvar på sjön, och hur olika kurser och utbildningar ser ut. Låt tråden vara låst och låt oss börja på ny kula som inte måste ta tid från webmastrarna! Jo jo, jag ska börja i annan ände jag med förstås!
  9. Hej Jenny, Jag tog en båt från St Petersburg till Helsingors till Stockholm för några år sedan, och sista sträckan var det billigast med Finlandsfärjan, de stora passagerarbåtarna alltså. Ja, och sedan trailer till Dalarna förstås.
  10. Om jag hade modern träbåt, dvs använde moderna nåtmassor, skulle jag absolut använda en som gjorde att jag kunde fernissa över nåten. Det håller längre. Den dag man måste fräsa bort hela eller delar av nåten måste man iallafall fernissa om däcket dessutom.
  11. CillaLu

    Sjösjuka djur.

    Känner igen det, äldre hundar kan plötsligt bli sjösjuka. Jag har använt samma sjösjukepiller till hund som katt, bara olika doser. Fick på recept av veterinären. Minns inte om det var samma som används för människor.
  12. Hej Urban, Här tror jag du prickar rätt på nötens kärna och på det som är anledningen till att min kurs orsakade sådant formaliarabalder: Har inte du startat fel kurs? En kurs hur man är pappa kanske skulle vara bättre. Kan inte låta bli att skratta. Kvinnor ska hålla kurs om föräldraskap ja, inte hur man kör och mekar med båtar. Jovisst, men kan det inte få finnas några undantag utan denna oro? Svaret på din fråga om vem som tar hemma-ansvaret när kvinnorna är på båtkurser är att det gör oftast mannen. Killar kan, vet du. Lady B - du beskriver också mycket välformulerat vad som är en av de främsta myterna om segling - att det finns saker som kvinnor inte kan av fysiska skäl, dvs att det finns mer eller mindre genetiska skäl till den ordning vi har idag. Men de flesta långseglare och ensamseglare jag känner, har samma erfarenhet som jag. Fysisk råstyrka utan teknik är värdelös. Det är tekniken man utvecklar, och anordningar på båten så att jobben passar både den lite klumpigare, tyngre mannen och den lite lättare, smidigare kvinnan ;-). Det är inte den kvinnliga eller manliga fysiska kroppen det är fel på, det är båten och tekniken som ska anpassas. Hur man gör det lär jag ut både på mixade och enkönade kurser! Och du upprepar den gamla föreställningen att när kvinnor träffas för att lära sig, så är det ett tecken på att det på något sätt är sämre än män. Säger du samma sak om män som träffas i sina seglarordnar, tävlingar mm - dvs att de träffas där för att de inte klarar kvinnornas tempo? För övrigt - tjejen på bilden ligger i 6-gradigt vatten i kläder hon brukar segla i. Hon har just fött sitt andra barn som hon ammar före och efter övningarna. Här testar hon en egen uppfinning om hur man kommer upp i en öppen båt utan badstege.
  13. Men ännu roligare är att du förutsätter att det på kurser för män eller mixade kurser skulle vara högre tempo och större påfrestningar än de för kvinnor! Så är det nämligen inte alls. Och särskilt inte på nästa kurs den 28/5 som är till endast för kvinnor, eller på den 14-timmarskurs jag höll förra helgen. Men det blir helt klart annorlunda när kvinnor träffas i ett sammanhang där deras makar annars alltid är med. Det är lättare att ta ansvar för körningen av båten om den som annars alltid har huvudansvaret inte är med. Liksom det är lättare för många pappor att finna sina egna sätt att vara föräldrar om mamman inte alltid är med. Vad i kursinnehållet får dig att förutsätta att kvinnokurserna skulle ha lägre tempo och vara mindre påfrestande? Eller är det bara som du förutsätter för att det är kvinnor som samlas och lär sig saker tillsammans?
  14. Calle, hej 10 timmar för att LÄRA SIG både seglingsteknik, manövrering, tillägg och förtöjningslära samt navigation är rätt kort tid. En hel del tid på varje kurs går också åt till att folk ska installera sig och sina prylar, äta, lära sig toan, hinna berätta om sina erfarenheter mm. Men om man lägger det på nivån att man inte ska LÄRA SIG men KÄNNA PÅ och få testa, då är det helt OK och kan säjkert bli en bra kurs. Om du tar avgift för detta, även en mycket låg, räknas det som något som kräver klass XIII av dig, men det vet du säkert redan. Försäkringsbiten för skada på betalande deltagare bör man också tänka till om. Det finns olika varianter, svindyra och billigare. Du får gärna kontakta mig om det om du vill ha tips. ...och sedan har jag säkert folk i Gbg som vill gå dina kurser!
  15. Hej webbisar och alla andra! Vad bra att det här kunde lösas så att tråden lades tillbaka! Också om första inlägget blir lite kryptiskt, men det kan ju rättas till. Jag har hållit praktiska och teoretiska kurser rätt länge, det är den roligaste delen av mina sjöverksamheter och den som känns viktigast. Tyvärr går det inte att driva kurser i vinstsyfte, iallafall klarar inte jag det. Men det är som i andra sammanhang när man kör och seglar andras båtar - man betalar självkostnadspris. Tja, inte så att det täcker försäkringskostnader, båtplatser och annat då, men väl så att det täcker bensin, diesel för dagen och kanske till och med en segelreparation efter en kurs om hårda väder... Jag kommer nog att forsätta informera, utbyta och diskutera kurser - både mina och andras. Att sedan just en liten information om en kvinnokurs orsakade sådan upphetsning att den fantiserades om som regelvidrigt kommersiell, vinstdrivande eller diskriminerande är nog lite av en vanefråga. Udda verksamheter skapar ofta reaktioner, särskilt i början. Som tur är har inte andra bra seglarläger, kurser och annat orsakat samma rabalder och censurkrav när de lagts in här. Så länge som de är intressanta att läsa om är det ju bra att folk anstränger sig för att informera om dem här - även om det nu tas ut självkostnadsavgifter för dem. Webmastrarna ska ha stor eloge. Nu går vi vidare, för nu ska jag förbereda en kurs för ABF (icke vinstdrivande studieförbund ;-). Kolla på ABF Stockholms hemsida alla tjejer och killar som är intresserade!
×
×
  • Skapa nytt...