Laranja
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Laranja
-
Placering
Kadett
-
Intressant det här med CE-märkning eller inte. Själv tycker jag att det finns både för och nackdelar :-/ Måste delge er där ute en kul översättning av bokstäverna CE (vilket egentligen är en fransk förkortning, som så mycket annat!). Har lärt mig att inte blint lita på CE-märkningen i vissa fall vilket föranleder mig att översätta CE på engelska som då blir: Check Everything :-D Så var det med det :-nojd Simma lugnt Lars B
-
Hej på Er Plotter, Nitro (vart tog du vägen, hörde aldrig av dig på kvällen?)m fl . Kolla in länken: www.bjorlandafiske.se Där kanske finns några nyttiga positioner :-) Skitfiske på Er :-nojd Mvh Lars B (Laranja Team Agda)
-
Hej Ekelunden! Visst är Bohuslän underbart. Hade en liten fundering ang det du skrev: får torsk på gäddragen. Innebär det att du inget får, eftersom du går torsk Dags för sjösättning imorgon och då börjar jakten på gös, gädda, öring och på kusten får man försöka hitta bl a lite torsk och Combarrosar o s v :-tackar. Grattis till gäddan Christer, såg riktigt vacker ut Skitfiske på Er Lars B :-nojd
-
Hello Nitro! Ett litet tillägg när det gäller fart kontra motor. De tester du läst där maxfarten med en sextiohästare har angetts till ca 25 knop är med största sannolikhet en 2-taktare. Farten med en 4-taktare blir lägre p g a annan utväxling på motorn, m a o så har inte båten blivit tyngre, men däremot motorn. En 60 hk 2-takt är lättare än en 4-taktare! Fördelarna med den senare tyckte vi var så stora så valet blev inte så svårt för vår del. Ämnar du ha en 2-takt bör du nog, om du skall trollingfiska, skaffa en 4-takts trollingmotor på ett x-trafäste! Eftersom båten endast är godkänd för 60hk bör du inte övermotorisera, fast båten kanske håller för det. Problem kan uppstå vid ev skada med försäkringsbolaget om man hänger på för stor motor :cry: Lycka till med ditt ev köp :-tackar Mvh Lars B
-
Har nu haft vår 6000 -90 en säsong för i huvudsak fiske. Helt OK, svårt att hitta en bättre båt med den bekvämligheten i denna storleksklass. Bra och mysig (bekväm) hytt, bra akterdäck för (trolling)fiske. Går kanske något tungt (tot vikt ca 1100kg). Vi bytte ut vår 75hk 2-takt mot en 60hk 4-takt Yamaha, vilket lyft ur bekvämlighetssynpunkt sett. Mycket lite avgaser och vibrationer, bränslesnålt, utmärkt trollingmotor. Båten gör fullt utrustad med full tank och 2 pers ombord en toppfart på 22 knop och rätt propeller och inställda trimplan, lämplig marchfart ca 17 knop. Vid trolling fäller du trimplanen och lägsta varv, fart minimum 1,3 knop. Något jobbig att traila p g a stegkölen, behövde göra en modifiering på vår TK-trailer mellan sista och näst sista kölrullen. Satte ditt två plattjärn och monterade två kölrullar till, problemet löst. Som sagt:mycket nöjda :-) Mycket nöje med din 6000 Mvh Lars B
-
Har nu kört trailerbåt ett antal år med både CO-släpet och TK-trailer. Båda har luftgummihjul så jag är nog benägen att hålla med Roddarn i de flesta avseenden, d v s de kräver lite underhåll men är skonsamma mot båten och vid lite dåliga vägar ger de en relativt mjuk körning. Visst, de tappar lite luft när trailern står men so what, de' bar å pump :roll: Lars B :-nojd
-
Tänkte bara komplettera mitt inlägg om att gå in på Uttern's hemsida !-) Ta och kontakta Uttern via mail och be att få foldern Min båt(vilket finns ett inlägg om på vår klubbsida :-Tack ). Gjorde så själv och vips, 2 dar senare låg den i brevlådan, helt GRATIS hemsänd av Uttern själv. Där står att läsa: Djupgående m upptippad motor ca 0,40m Djupgående m nerfälld motor ca 0,85m en massa andra tekniska fakta :-tackar :-nojd Lars B
-
Tips !-) Gå in på Utterns hemsida och vidare in på deras Diskussionsforum, ställ där samma fråga och jag kan mycket väl tänka mig att du får ett ganska bra svar från bl a tillverkaren själv. Vore intressant då jag själv äger en dylik farkost. Good luck :-tackar Mvh Lars B
-
Helt riktigt är ett godkänt(av Svenska Stöldskydds Föreningen) kulkopplingslås att föredra. Det är ju ingen hit att efter att ha varit ute en dag på böljan komma tillbaka och se att trailern har blivit stulen!!! Men istället för att dra in i en Watskibutik och handla så sparar du nog en hel del pengar på att höra med en husvagnshandlare istället :-D Det har ju tidigare påpekats i detta forum av andra. Som kuriosa kan nämnas att ett AL-KO Safety (godkänt) kostar ca 1000.- hos t ex Husvagn-Svensson i Lidköping. Titta in på www.husvagn-svensson.se !-) Mvh Lars B
-
Hej Rolf II ! Instämmer med Roddarns inlägg. Har själv en TK 1500 och trailar runt med mina Uttrar (6000 5412) :-) Ett annat bra fabrikat som jag har haft är CO-släpet. Om jag inte missminner mig har även dessa vattentäta lager från AL-KO Kober vilket är en klar fördel:-tackar Men kom ihåg, även sådana behöver skötas ;-) Mvh Lars B
-
Sorry, glömde logga in när jag svarade (rookie) Kan göra ett litet tillägg till mitt ovanstående svar: Se till att få rätt propeller som passar till just Din båt :-nojd Mvh Lars B