Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Floppa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Floppa

  • Placering
    Fänrik
  1. Den här killen är bra på att laga sprickor i aluminum drev http://www.cm-bil-och-marinmek-ab.se/index.html
  2. Du bör använda en autopilot som är avsedd för hydraulstyrning. En sådan har en elektrisk hydraulpump som kopplas in på hydraulslangarna. Hydraulpumpen måste anpassas till storleken på din hydraulcylinder. Vet du volymen på cylindern, annars måste du ta reda på det. Visst finns det autopiloter som kan ta emot heading information från en existerande elektroniskt kompass under förutsättning att den kan skicka det över NMEA 0183 protokollet. Jag har en sådan från TMQ. Fungerar alldeles utmärkt. Fungerar säkert med andra autopiloter också.
  3. Du skall inte lossa slangarna vid cylindern när du luftar. Det finns istället luftningsnipplar på cylindern som du öppnar. En beskriving på hur du gör finns här: http://www.flotecmarin.se/articles.php?tPath=1
  4. Du har för lite olja i systemet. Fyll på hydraulolja upp till ungefär en halv centimeter från pluggen. Eventuell måste du lufta systemet nu när du låtet oljenivån bli för låg. Kan ha kommit in luft.
  5. Försök att ändra på trimfenan så att det åtminstone är lika lätt att styra åt både hållen. En båt skall inte dra åt ena hållet. Sedan kanske det är dags att byta teleflexen mot en hydraulstyrning.
  6. Tror inte det finns någon säkring, finns inte på min motor. Däremot finns två stycken reläer. Lyssna om du inte hör ett klick från motorn när du trycker på upp och ner knappen. Verkstadsboken ger svar på hur man felsöker reläer och motor.
  7. Jag har samma problem som du med min 90 hästars Evinrude. På min motor sitter skruven på styrbords sida i ett hål i riggen. Öppna den 1 1/2 varv och det går att lyfta motorn. Så långt har jag kommit. Mitt problem är att denna skruv endast påverkar tilten. När motorn är nere hamnar den tyvärr maximalt uttrimmat. Måste finnas något sätt att trimma in den också manuellt. Någon som vet?
  8. Det brukar man kunna hitta på blocket till bra priser.
  9. Prova det här om det är en utombordare. Ta bort styrvajern från motorn. Skaffa någon annan som rör ratten från fullt styrbord till fullt babord och tillbaka. Olja samtidigt in vajern i den del som ansluts till motorn. Upprepa tills det går lättare. Fungerar lika bra för andra vajrar, t.ex för fram/back. Brukar lossna efter ett tag. Visserligen är det bättre att byta vajer, men det är ju betydligt krångligare. Brukade göra så varje vår tills jag bytte till hydraulstyrning.
  10. Köpte en Mavimare hydraulstyrning förra året. Inte den ni pratar om utan den mindre. Fungerar perfekt.
  11. Titta på Blocket under båttillbehör. Finns en kille som säljer Ockelbo orginalkapell. Inte begagnade utan nya dock. Ringde honom en gång och hörde mig för. Har för mig det skulle kosta 6500 kronor. Leta så hittar du.
  12. http:www.flotecmarin.se Rekommenderas varmt. Köpte en Mavimare 150B där förra året. Bör fungerar utmärkt även på din båt.
  13. Du kan köpa vilken autopilot som helst som passar till att styra en hydraulpump. Finns Raymarine, Simrad etc. Pumpar finns att köpa på http://www.flotecmarin.se Obs att inte jag har någon erfarenhet av dessa pumpar men köpte en hydraulstyrning där förra året.
  14. Du köper en reversibel hydraulpump och kopplar sedan in den paralellt med din rattpump med T-kopplingar. Observera att det också behövs en extra slang mellan rattpumpens nedre hål och hydraulpumpen, under förutsättning att hydraulpumpen sitter lägre än rattpumpen. Rattpumpen fungerar då som en oljereservoar för hydraulpumpen. Sedan är det bara att koppla in en lämplig autopilot.
  15. Floppa

    Vator 15 GL

    Jag hade för 20 år sedan en 15DL gul med 55 hästar på. Gjorde ungefär 26-27 knop. Mycket trevlig och robust båt. Bäst går den nog med en 70 hästare. Idag har jag en Ockelbo T16 med 90 hästar på. Ett mycket trevligt alternativ. Lite mer v-bottnad tror jag.
×
×
  • Skapa nytt...