-
Innehålls Antal
32 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm skumroffe
-
Placering
Fänrik
-
Hej! Är det någon som har erfarenheter av Snapdragon 24? Byggd av Thames Marine 1969. Den är enkelkölad. Har fått erbjudande av en i båtklubben att köpa en. Bruksskick, nyare segel, fräsch rigg, nyare 4-takts utombordsmotor. Dåliga sidor är värdelös elinstallation som måste bytas, dock bara lanternor och innerbelysning i båten. Och renovering ev. byte av relingslist. Hur seglar den? Jag förstår att det inte är en tävlingsbåt... Annat bra att veta om Snapdragonbåtarna 21, 24, 26? Mvh Lasse
-
Jag bor i Stockholm. Jag har provat att polera, men tji. Den är kraftigt solblekt upptill. Och baktill är den misshandlad av mig i mina försök att lackera själv. Några tips om man skall prova själv igen? Behöver bara lackera upptill och bakpå. /Lasse Senast ändrad av skumroffe | 21 mars 2010 | 17:01
-
Hej Tack för alla tips. Nu är det bara att prova vilket som är bäst/billigast/snabbast. /Lasse
-
Hej. Hur får jag min gula vita båt att bli vit igen? /Lasse
-
Hejsan! Jag har en repig och solblekt kåpa till en Yamaha F100 - 98. Skulle vilja fixa i ordning denna. Har prövat att lackera själv med burk. Blev ej bra. Tips på bra båtlackerare. Eller kan man lämna till vilken lackeringsfirma som helst? Måste ju byta dekaler också. Finns det billiga utbyteskåpor att köpa? Original kostar nog runt 10000:- /Lasse
-
Hej: Du behöver INTE lämna in motorn på en verkstad! Koppla bort bränsleslangen utanför motorn. Kör med spolmuff med enbart färskvatten. Starta motorn. Sputa in konserveringsspray i insug under gång. När motorn dör, stäng av tändning. Byt olja, filter(både motor, drev och bränslesystem) Skruva bort tändstiften och spruta lite konserveringsspray i hålen. Skruva tillbaka stiften, (kolla skicket vid behov byt) Klart.
-
Det är billigt att ta trailer på finlandsfärjan om man jämför med att ta finlandsfärjan på trailer... Senast ändrad av skumroffe | 18 augusti 2009 | 18:11
-
Hej. Min kelvimpel är regnbågsfärgad...ligger ALLTID ifred
-
Att det inte ser ut som sjökortet är för att det skall bli en enklare bild att förstå. Bluechart är suveränt tycker jag speciellt Bluechart Vision med extra lull-lullfunktioner. Lasse
-
Hej. Jag vet att det låter simpelt, men brukar du pumpa tankblåsan ordentligt? Många glömmer detta vid start ibland, även jag. Lasse
-
Hola! Vilket I-landsproblem! Inte det värsta brottet, men det ser ju för jävligt ut! Brukar nästan plocka bort fendrarna innan jag åkt ut från Y-bommarna Foton på båten med fendrarna ute(naturhamn/brygga) får det att rysa i märgen...
-
Tjena! Är ingen expert på Honda, men ta loss växelhuset från motorn. Då ska du nog se en lång axel och en kort. Den långa är drivningen och den korta är växelväljaren. Sätt tillbaka växelhuset på motorn. Den långa axeln brukar gå i av sig själv, men den korta kan behöva lite hjälp att hitta rätt. Byt olja i drevet. och provkör. Hade själv problem med växlingsväljaren efter ett impellerbyte, då lillaxeln hamnat snett. Är som sagt ingen Hondaexpert. Jag har gjort detta på en Yamaha och tror att de är ungefär samma konstruktion. Det här tar max en timme att kolla. Lasse
-
Hej. Som sagt båten får du nog inga större problem med. Den svaga länken är motorn i allmänhet. Ur servicesynpunkt ska det inte vara några problem eller större kostnader än normalt. Den motorn du beskriver kan vara jättebra eller jättedålig. Provkör! Kolla varv, vibrationer, temp. Lyssna! En 2-taktsmotor är en enklare konstruktion än en 4-taktmotor. 4-taktsmotorn kan bli betydligt dyrare att reparera än en 2-takt. Kolla vad som är åtgärdat med motorn. Kräv kvitton. Är du osäker kolla på en annan båt, det finns mängder. Lycka till Lasse