Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

StefanG

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om StefanG

  • Placering
    Kadett
  1. De åtgärder jag själv funderat över är trimplan och/eller förlängning av skrovet i form av en badplattform. Att sätta dit trimplan vore naturligtvis de enklaste men jag vet inte om det är tillräckling. Att bygga en badplattform som förlänger båtskrovet vore nog bäst. Jag själv klara nog inte av det så ytterligare en fråga är vem,var eller hur detta skulle kunna göras och till vilken kostnad. En sådan badplattform har jag även funderat på till 23:an, om jag behåller nuvarande båt. Senast ändrad av StefanG | 17 oktober 2008 | 09:25
  2. 23:an och 26:an har i princip samma båtskrov, enda skilnnaden är båtlängden. Jag har själv en 23:a som har en motor som inte har ambition att nå högre farter än ca 7 knop. Det är därför jag undrar över 26:an där man med endast motorkraft vill tvinga upp båten i högre farter. Så frågan är om det finns åtgärder som kan minska nedgrävning och få en bättre gång till lägre förbrukning och även något högre toppfart. Samtidigt håller jag med om att en bogpropp bör nog finnas på 26:an
  3. Det som jag tycker är tilltalande med Albin 26:an är layouten. Ett fint (plant soldäck) fördäck ,ett krav från frugan, en stor och trevlig sittbrunn med plats för många vid bordet och med en fri passage mellan för- och akterruff, en dieselbåt med lagom fart. Så det enda jag oroar mig för är sjöegenskaperna. De analyser jag har läst har inte varit positiva, båten gräver ner sig.
  4. Jo, denna togs fram som efterförljare till 25:an precis som 23:an blev efterföljare till 21:an. 30:an tror jag har levt ett eget liv
  5. StefanG

    Albin 26

    Hej Är det någon som har erfarenhet av en Albin 26, jag funderar eventuellt på en sådan eller liknande. Vad jag har läst är att dessa båtar är baktunga och därmed går dåligt i sjön. Kan det verkligen stämma, om så är fallet kan man göra något åt detta problem. Tacksam för svar Stefan Senast ändrad av StefanG | 14 oktober 2008 | 14:19 Senast ändrad av StefanG | 14 oktober 2008 | 15:21
  6. Hej MatsY Tack för ditt bidrag. Det låter mycket intressant med en skädda. Vet du var jag kan få tag på en sådan? Trevlig att få seriös hjälp !!!
  7. Hej Jag har en Alin 23 sedan några år och trivs utmärkt med denna. Dock skulle jag vilja pressa ut några extra knop. Jag loggar 7 på topp (2500 varv) och 6 (2000 varv) i marchfart med min MD17 som endast gått 400 timmar, funger perfekt. Har därför funderat på valet av propeller. Är det någon som har erfarenhet av att byta till en annan stigning ? Tittar man i pappren så var ju tanken att med denna motor få ut i alla fall 9 knop. MVH Stefan
  8. Jag räknar med ca 15 knop, men du har rätt i att trimplan krävs. Nu kommer inte motorbyte bli aktuellt detta år. Angående albin 25-klubben så har jag nyligen blivit medlem och det vore bra med ett eget litet forum där.
  9. Det låter som ett bra alternativ när ni är två ombord. Vi är fyra vilket gör det lite svårare. Förmodligen placerar jag WC där porta porti legat. Vad gäller motorbyte så har jag sett att volvo har en 75 hk med s-drev som förmodligen har bra mått, enda nackdelen är priset (140 tkr).
  10. Jo, Jag har en från 1978-80. Båten är i orginalskick. Jag har därför börjat fundera på motorbyte och installation av wc. Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?
  11. StefanG

    Albin 23

    Jag är själv ägare till en albin 23 och har funderat på olika motorval. Jag har sett att det finns MD21:or med S-drev men dessa kanske inte passar storleksmässigt.
×
×
  • Skapa nytt...