-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm alle1976
-
Placering
Kadett
-
Hittade själv felet... Det visade sig att vårt vattenseparerande bränslefilter ej tål 2-taktsolja som tidigare ägare blandat i bensinen. Oljan löser upp innehållet i filtret, därav den geléliknande sörjan. //Alex
-
Hej Mats! Ta dig en titt på Hydroline (Göteborg) - http://www.bostream.nu/hydroline/ Jag har för mig de byggde T/R 17 och 20 där... //Alex
-
Hej! Håller som bäst på att trimma in en Yamaha 225'a på vår båt men har stött på lite lustiga problem. Tanken är en fast monterad kevlartank som rymmer ca 250 liter. När vi nu kört upp ca 200 liter (tankat i mindre omgångar om 50-85 liter) får vi en slags genaltin/geléliknande sörja i vårt vattenseparerande filter. Detta i sin tur stryper flödet och får motorn att tappa drygt 1000 RPM. Att skräpet måste bort förstår vem som helst, men finns det någon som har teorier om hur den geléliknande sörjan bildas och varför? Mvh Alex
-
Klart intressant resa Har plats för 5 i båten - inga problem att marcha 30-35 knop i 10 m/s och plats för 250 liter i bensintanken... Svårt att få ihop folk till denhär typen av strapatser, men om det går skulle jag lätt tänka mig att agera följebåt på resan :roll: //Alex
-
Vill du ha benkoll på var båten går som billigast finns en enkel (men kostsam) lösning. Navman Fuel 2100 - en liten nippel monterad på bränsleslangen kopplad till en digital mätare. Den visar förbrukning/ timme, dags- och totalförbrukning samt bränslenivå i tanken. Priset är 2370,- på Hjertmans. Tänker själv införskaffa en ganska snart för att veta var min egen båt går som billigast samt vad den slukar som mest. //Alex
-
Jag håller delvis med om mycket här i tråden, dock har vi i Sverige en ypperlig racing tradition inom båtsporten som med förbud skulle bli utrotad. Visst är det ett miljöproblem med gamla 2-taktare, har själv en rejäl best på akterspegeln. Ett problem man lätt återkommer till är dock priset. Har själv inte råd att köpa ny (eller nyare) motor men hade absolut inte haft något emot en direktinstrutad 2-taktare. 4-takt går billigt och tyst, men de nya direktinsprutade motorerna går både bättre, billigare och mer miljövänligt... Förbud löser knappast några problem men om staten/kommunerna vill göra något åt problemet skulle subventioner på brännsleskatt och inköp vara en bra lösning enligt min mening. Vid närmare eftertanke är detta något vi aldrig kommer se då stat/kommun inte gärna lättar på trycket när det gäller skatteintäkter.
-
Hej! Har precis försäkrat min 3'e båt i ordningen. Jag misstänker att fler än jag har problem med val av bolag så som en liten guide skulle det vara kul att få reda på fördelar/nackdelar med lite olika försäkringsbolag. Själv är jag relativt tokig i fart vilket lätt resulterar i stora motorer i förhållande till båten de monteras på. Mitt senaste ekipage är en ombyggd Tollare XX5 med en utombordare, Yamaha 225 -90. Totalt spenderade jag nära tre dagar på att leta, ringa bolag och kontrollera perimer. Dyraste bolaget för min båt var Trygg Hansa som skulle ha drygt 16.000 SEK/År. Svenska Sjö [LINK]www.svenskasjo.se[/LINK] låg i mellanskiktet med ca 6.000 SEK Lägsta noteringen var Sailpartners [LINK]www.sailpartners.se[/LINK] där vi fick en premie om 2.900 SEK/År på en helförsäkring. Noterade även att Sailpartners inte bryr sig om toppfart, utan de går enbart på motorstyrka. Frågan är nu, vad har ni för erfarenheter av olika bolag, och vad har ni märkt man bör tänka på när det är dags att försäkra? Mvh Alexander Carlborg
-
Vi hade liknande problem med vår Yamaha 225. Problemet bestod för vår del att vi kört med den manuella anrikningsventilen påslagen varpå motorn fått för mycket olja och bränsle. I grund och botten fick vi inte gnista nog att förbränna bränslet som stoppades in. Problemet avvärjdes genom att kontrollera och torka rent tändstiften.
-
Hej! Tack för ditt svar! Verkar som det var ett tag sedan jag tittade här... :oops: Har nu hittat en finfin motor - Yamaha 225'a från 1990. Fungerar och går som en klocka!
-
Hej! Söker med ljus och lykta efter ngt äldre utombordare V8 som t ex Evinrude eller Johnson 1985-90. Söker dels tips om troliga fel och brister men även hjälp att hitta en motor i vettigt skick. Motorn skall hängas på en 24 Fots Tollare XX5. Lift saknas men söker även en rostfri lift då alu-modellerna inte håller. Har någon några tips är dessa varmt välkommna som svar här eller till mail: alex@trancecontrol.com Tack på förhand Alexander Carlborg