Loope
Medlemmar-
Innehålls Antal
200 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Loope
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Aj aj. Inte plywood ute. Även om det står vatten fast eller t.o.m. WBP stämplat på skivorna (betyder water boiled proof) så är de träslag som används i kärnan i regel inte lämpliga för utomhusbruk. Det är m.a.o. inte limmet som är det stora problemet utan olämpliga (och billiga) träslag. Eftersom plywood dessutom är limmad i kryss med varanat faner på tvären och varannat på längden blir det alltid kapillär sugning i varanat faner skit. Det kommer delaminera med tiden.
-
Kärnan är aldrig gjord i teak, bara ytfaneret är i teak precis som du säger. En del plywood fabriker använder Gaboonplywood, andra björkplywood som kärna och båda dessa är bra. Men de billigaste och vanligaste kärnorna är de som båt butikerna saluför i sin teakplywood. De har en har en kärna av Meranti och den är oftast limmad med få och lite tjockare skikt vilket inte är lika bra. Suger lättare upp fukt och är inte lika formstabila men framförallt delaminerar de mycket lättare om det kommer in fukt i kärnan. Inget av våra Svenska båtvarv använder denna kärnan.
-
Många tror att teak är ett hårt träslag men det är fel. Det har en densitet på mellan 600 och 700 kg luft torrt. Jämfört med ek ex. som ligger på motsvarande 700 till 800 kg. Båda kan anses som medel hårda. Det som gör teaken unik är innehållet av kisel och att det är fett. Vilket gör det både röt beständigt och svårt att limma och lacka, samt sliter mycket på verktygen. Det kan vara som Georg skriver, att faneret släppt mellan plywood kärnan och yttersta lagret faner men jag är ganska övertygad om att det i stället krupit in fukt under lack ytan. I så fall borde det inte vara några problem att fixa till. Lycka till!
- 11 svar
-
- 1
-
Börja med ta reda på var fukten kommer ifrån och se till så det inte fortsätter. Det fiffiga i att använda teak är att fukten inte går in i trät. Men lacken kan släppa så som den troligen gjort för dig. Det kan då se ut som en fuktskada på trät men det är det inte. Slipa väldigt försiktigt bort lacken där fukten kommit in och mattslipa sedan hela ytan. Därefter kan du lacka hela ytan och det kommer bli som nytt. Tänk bara på att ytan på plywooden är väldigt tunn. 0.55 mm före putsning. Kan vara 0.2 mm efter att tillverkaren av plywooden putsat skivan om du har otur, och då får du vara riktigt försiktig.
- 11 svar
-
- 1
-
Normalt slits både däck och plugg i ungefär samma takt så pluggen borde därför inte sticka upp. särskilt mycket. Kan det vara så att någon tidigare ägare bytt ut pluggen och inte limmat ordentligt? Om båten är byggd från mitten av 80 talet eller senare har troligen ett ordentligt lim använts. Typ Sika men mer troligt motsvarande Bostik. I så fall behöver du inte sätta i en ny skruv utan täta botten av hålet med motsvarande lim och limma i en ny plugg. Äldre båtar är ibland limmade med Silikon och då måste man använda skruv. Finns numera med platt skalle som nämnts ovan.
-
Hej. Detta är teak 100% och flera detaljer är massiva så du kan putsa ordentligt om du vill. Men med plywooden får du vara försiktig.
-
Hej Det ser ut att vara teakfanerad plywood och är den från 1980 är teakfaneret lite tjockare än det de använder nuförtiden. Minst 0.7 mm före putsning men har du tur är den 1.4 mm. Det går att putsa men var väldigt försiktig och använd i så fall bara en putsmaskin med fint papper så du fördelar putsytan och därmed minskar risken för genomputsning. Jag gjorde likadant för längesedan i en gammal Scand 26 och resultatet blev som nytt! Det ser ut som plywooden kapilärsugit upp vatten i kanten. Hoppas du kan åtgärda det för annars kan det nog snart bli likadant igen. Lycka till!
-
Jo då. Jag har varit väldigt nära att slita ut skiten vilket jag också meddelat Yachtsafe vid flera tillfällen i våras. Haft samma problem som du verkar ha haft. Nu fungerar det hyfsat men jag önskar köpa till en magnetkontakt men det verkar inte finnas någon som fungerar ordentligt. Dåligt att sälja ett larm som inte fungerar ordentligt. Hade det gamla vanliga Yahtsafe larmet i min förra båt. Fungerade perfekt.
-
Tackar för bra svar. Motorn går jämt och fint men det skall jag försöka hålla koll på. Sedan kan det ju förstås vara så att propellern blivit byt pga. grundstötning. Tänkte faktiskt inte på den möjligheten. Båten är ny för oss och hur varvtalen var tidigare vet jag inte. Gamla ägaren minns inte det heller. Bor i Göteborg och har använt Marin & Teknik i Björlanda för min gamla båt så det kanske får bli dom jag tar ett snack med igen. Har även jag hört att ladd trycks givaren kan göra att motorn inte varvar men jag fick intrycket att varven då blir ännu lägre. Runt 2000. Kan det vara så? Tusen tack för bra tips.
-
Propellern borde väl vara rätt. Nimbus har ju tillverkat många 335 och borde veta vilken propeller som passar. Botten är nymålad. Bränsle och luftfilter bytta. Inte kollat bränsleledningarna. Får nog göra det. Kan det vara att spridarna behöver kollas? Bränslepumpen servas?
-
Hej. Nyss köpt ny (beg) båt Nimbus 335 med en d4 260 hk som gått 960 tim. Varvar bara till 3100 varv vilket jag hört kan vara skadligt för motorn. Vad tror ni är problemet? Tacksam för hjälp.
-
Alltid kul med smicker. Tackar Loope
-
Kolla med Randvik Olsson som ligger vid Kornhalls färja nära Kungälv. Jätteduktiga Loope
-
Prova Med Kärnsund Wood Link. Dom säljer teakdäcken till nästan alla båtvarv i Sverige. Randvik Olsson är duktiga på läggning. Liller vid Kornhalls färja. Loope