Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Janne1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    346
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Janne1 senast vann den dag 7 December 2018

Janne1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

41 Expert

Om Janne1

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ännu en gång stort tack😊
  2. Hej Ytterliggare en fråga angående smartshunt, varför kan jag ej lägga in stratbatteriets minus på förbrukarbankens minus? Detta hade undelättat vid installationen av shunten.
  3. Jag är nog med, tack för utförligt svar.😊
  4. Hej Ingemar Jag är med på att minus på bog, start och förbrukare får ligga på shunten men kanske en dum fråga men minusen som går till startbatteriet, den får ligga kvar på minus förbrukare till minus startbatteri?
  5. Hittade denna texten på nätet och då borde det räcka med en shunt på 500A För dieselmotorer behöver du: 250-400 ampere för en 4-cylindrig motor. 400 till 500 ampere för en 6-cylindrig motor. 500 till 700 ampere för en 8-cylindrig motor.
  6. Jag kanske har varit lite otydlig😀 jag har idag bog och ankarspel kopplat på förbrukarbanken och vill ha så i fortsättningen, jag har även en statrmotor på föbrukarbanken och jag undrar då om en shunt på ex.500A klarar att mäta den förbrukningen eller skall man bortse från startmotorn och lägga den direkt på batterierna?
  7. Janne1

    Smartshunt

    Hej Jag tänkte installera en Victron smartshunt och undrar hur ni hade gjort med start, bog och ankarspel samt vilken storlek på shunt man bör välja? Som det ser ut idag 2st Volvo Penta Kad43, styrbordmotor har ett startbatteri och en ladd fördelare typ diod start/förbrukare. Babord motor ligger startmotor på förbrukningen (vill ha kvar det så) och laddar enbart förbrukare. På förbrukningen ligger idag start för BB motor, bog 5hk samt ankarspel på 1kW, bogen har ett separat batteri men laddas via kabel från förbrukningen.
  8. Prova att para ihop motagare i sändare igen, fungerade för mig.
  9. Det är inte så som mitt gamla kylskåp, hade man anslutit Landström så gick skåpet på 230 och drog man ur landströmen så gick det på 12v. Om det nu är ett sådant skåp så kan ju elektroniken som vara trasig.
  10. Ring till Garmin Support, mycket hjälpsamma.
  11. På min sleipner panel som har typ en joystick så gick elektroniken/hållkretsen sönder. Man kunde aktivera den men så fort du använt den så släppte kretsen igen. Det går att koppla bort kretsen men nackdelen är då att den alltid är aktiv.
  12. Ja det sitter jfb i skåpet. Problemet är att jag mätt o mätt och känner att jag inte kommer längre så därför blir det långskott. Har du några goda idéer 😊😊
  13. Hej igen vad händer om det skulle vara fel i landströmscentralen eller förlängningskabeln så att jord och nolla blev skiftade? Tack på förhand
  14. Ja det är svårt att förklara men ljudet upphörde när jag tog bort jorden. Nu har jag Ohm mätt utgående minus mot jord på stickpropp ca 34000 Ohm i stort sett samma om jag tar plus till jord. Tror du laddaren är trasig?
  15. Hej, batterierna var bortkopplade alla förbrukare avstängda, både laddaren o tångampermätaren visade 4A, allt gick ut i minus inget i plus, laddaren lät inte bra och detta var inte fläkt ljud mer som gnisslande elektronik. tacksam för idéer Janne N
×
×
  • Skapa nytt...