RogerU
Medlemmar-
Innehålls Antal
47 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm RogerU
-
Placering
Fänrik
-
Har du rätt bränsle. Statoil sägs ha det renaste som man rekommenderar just till Wallas.
-
Jag tycker du ska ha fler än ett ankare. Själv har jag tre, bl a Bruce, som jag gillar. Det kan ju vara så i sämsta fall att ankaret inte släpper av någon anledning och du tvingas lämna det. Tråkigt då om man har tänkt sig en liten båttripp att få vända hem för att skaffa ett nytt. Tänk dock på att alltid ha en kätting närmast ankaret, Den tynger ner samtidigt som den är mer slit och skavtåligt.
-
En Wiskey sitter ju aldrig fel, men har du kollat bränsleledningarna. Jag vet ju naturligtvis inte vilka ledningar du har men är de gamla kan det vara små, nästan osynliga sprickor i dom. I min gamla Jetta hade jag bränsleledningar som var klädda med tyg. Bilen startade och det gick att köra den en bit, så länge det fanns bensin i förgasaren, sedan man fått upp farten började den sacka och till slut stannade den. Slangbytet reparerade bilen diekt! så kolla så det inte finns någon läckande slang. Lycka till!
-
Hej! Jag har tyvärr inte samma motor som du har men du kan ju leta efter en fyrkantig mutter som sitter i godset. Förmodligen är den inte helt fyrkantig utan lite rundad. Har du tur finns det kanske en sådan. annars leta efter en eller flera muttrar som sitter direkt in i godset utan koppling till något annat. I värsta fall kanske du inte har någon alls. Har du förresten frågat föregående ägaren! Lycka till!
-
Biblioteket är bra! Har de inte instruktionsboken just hos ditt bibliotek, tar de hem den för en mindre summa.
-
Risken är om du sätter dit en starkare motor att propellern bara gräver ner aktern. Med ett nerväxlat backslag kan det kanske undvikas, men varför ha en för stark motor som du knappt kan köra annat än på tomgång. Jag har själv en snipa som väger ungefär som din och i den har jag en Yanmar 2QM20. Nä satsa du på en jämförbar motor som den du har haft, det är mitt tips. Kanske hittar du en begagnad på någon söksait och då behöver du ju inte ens bygga om motorfästena. Lycka till!
-
Tänk bara på att du inte har något löst i jollen när du drar i väg i de farterna. Årorna ska du nog säkrast ha kvar i din Flipper!
-
Andreas hej! Om du inte rdan fått igång värmaren, läs igenom Wallaslänken Hans rekommenderade. Du skrev att du bytt slangar, det kan vara där något blivit fel. det kan ju även vara något elfel, men jag tror mer på slangbytet. Fungerade den tidigare och du inte bytt bränsle (annan sort) ska det inte vara något problem att få igång den, tycker jag. Jag har själv en Wallas 1100 och den har aldrig klickat. Kolla även sugfiltret. Lycka till!
-
Det bästa råd jag kan ge dig är att nu när du vet hur mycket du kan betala, titta runt, det finns en uppsjö av båtar och modeller. Hur och vad ska du använda den till? Fråga runt, provkör helst och bilda dig en egen åsikt, det är ändå du som ska leva med båten och trivas med den. Om du inte har förarbevis (minst) gå kurs, för din egen säkerhet och de dina och även oss andra! Lycka till!
-
Jag är tacksam för era svar men vill gärna veta det där rent praktiska. Hur beter sig båten om jag kastar i ankaret när det håller på att gå åt h-e, typ? Osv. ?-)
-
Jag köpte ett drivankare för några år sedan och har haft det liggande i båten utan att använda det, eller ens testa det. Det vore bra att få lite praktiska råd, typ när, var hur. Längd på lina etc. Går det att använda till trolling, min båt har inte ställbar propeller. Båten=stålbåt vikt ca 3 ton, marschfart 6-7 knop.
-
Titta på inläggen från den 12 mars 05, Ankarupphängningar Bruce linan väckt av WALK-AROUND, där får du lite tips. Lycka till!
-
Tack Mats för tipset! Verkar mycket intressant!
-
Kvällning Danno! Varför inte gå till det lokala biblioteket, när det gäller handböcker. De kan säkert plocka fram vad du söker. Finns inte boken på det lokala biblioteket, beställer de den till dig. Till den svinlande summan av sju kronor fixade mitt lokala bibliotek, verkstadshandboken för Yanmar, till mig. Då hade den färdats ca 40 mil. Jag vet i sjutton hur den ekvationen går ihop med nutidens Postpriser, men det skiter jag i just nu. Förlåt, struntar jag i just nu!
-
Jag har idag en vanlig 7 x 50 ,kikare från sjuttiotalet. Enkel, utan gas och skalor etc. När jag tittade hos min marina, sålde de en uppsjö av kikare. Båten ligger i Vättern och jag räknar med att tillbringa min mesta tid där. Är det så att man ser mycket bättre med en gasfylld kikare? Ska man ha en kikare med skala och om man ska ha det, ska det vara skakdämpning i den? Prislappen är väl som vanligt avhängigt kvalitén, eller... ?-)