Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

freddysss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om freddysss

  • Placering
    Kadett
  1. hej jag är nyfiken på om det finns någon segelbåtstidning som berättar en del om både gamla segelbåtar och nya. Jag har haft praktiskt båtägande vilket var en ganska rolig tidning med en del nytt o en del gammalt. sen har jag provat båtnytt, men det blev en besvikelse när den började med 5 sidor reklam om nya båtar. Jag liksom många andra har ju inte vunnit på lotto än och har ju svårt att köpa en ny båt. Så jag är ju sugen på en gammal segelbåt från 70- 80 talet. Skulle vara kul att läsa en tidning som skriver lite historia och tester om gamla segelbåtar. Några tips??
  2. ja precis hur ska man få dessa att betala, vi måste ju få in pengar... sjötullar kanske
  3. frågan är om ett indraget körkort skulle hjälpa på sjön. I bilen kanske det gör det men på sjön skulle det aldrig hjälpa. Hur ofta ser du polisen ute på havet??? Och hur ofta har du dessutom blivit stoppad av polisen??
  4. Håller med dig om mycke men hur får man en rik stockholmare med golfbyxor som helst ska befinna sig i stan och inte utanför, att förstå att bara för att man har stor båt med all utrustning för att flasha så borde man väl ändå åtminstonne kunna navigera sin egen båt. Det e ju faktiskt andras säkerhet som är beroende på det. Men som sagt ett körkort kommer aldrig att lära folk hur dom kör. Men vetskapen om vad för saker som kan hända om man gör fel kanske skulle vara bra att informera om. tex( Om man nu kör upp på en klippa mitt i natten i 40 knop för att man tittat på gps:en då kanske man skulle få lite information om att en gps fortfarande bara är ett hjälpmedel och som sagt den upptäcker inte kajaker utan ljus eller en annan båt som ligger ivägen).
  5. jag har haft båt i 25 år och även om jag tycker att det är väldigt dyrt så tycker jag att något måste göras. När jag är ute idag även om jag seglar eller kör motorbåt så blir jag väldigt förbannad på alla som bara struntar i hur dom kör. Alla kan ju göra fel, men när man har en stor båt och inte kan hantera den eller om man struntar i hur svallen bakom båten blir (motorbåtar) vilket jag ofta ser nu, då blir jag förbannad. Varför bryr sig inte folk nuförtiden. Och när jag hört från en släkting i sjöräddningen att dom var ute och hämtade en segelbåt som hade motorhaveri och att ingen ombord kunde segla. Vad är det då för typer som är på sjön. Eller en annan som han hämtade på en klippa för att han hade kört i 40 knop på natten och tittat på sin gps. Men gps:en visar ju inga småbåtar som kanske har haveri och inte kan förflytta sig. Är detta verkligen folk man vill ha på havet?? Och hjälper ett körkort verkligen i dessa situationer.....
  6. här är ett tips http://drev.jetshop.se/
  7. Hej har en johson 50 -98 med ett litet olje läckage. Det rinner ut olja vid propellern. Misstänker ju att någon packbox har pajat. Såg läckaget nu innan sjösättning och oljan är fin så det har hänt nu i vinter. frågan är finns det någon sprängskiss på hur man byter är det lätt och vad kan det kosta om man byter det själv? Finns det någon annan packning som det kan vara än den i propellern?? Någon som kan hjälpa
  8. Det var många bra tips. Var nere en sväng för att tömma båten och då passade jag på att kolla lite. Eftersom den gick bra när jag pumpade fram soppa sist så fick jag ju många bra tips om slangar filter m.m. eller att min vro pump var kass i membranet. En sak som jag upptäckte när jag hade av kåpan var att det var mycke 2-takts olja. Jag skruvade av locket så jag kunde se in i förgasarna och det var 2-taks olja i inloppen. Jag provade att starta och den ryker nog mer nu än vad den gjorde i början när jag la i den. Och den slutar inte att ryka heller. Verkar som den får för mycke olja av VRO pumpen eller kan det bli så när den får för lite soppa. Det kom ut nån brun grå gägga genom avgasen också som om det var kanske lite vatten. Sen gick den på tomgång en liten stund och rök väldigt mycke tills den stannade. Det lustiga är att jag måste jämt prima den innan den startar. Drar jag dessutom upp gashandtaget så rusar den för att sen åter igen börja bluddra tills den dör. Känns som den får mycke olja. Eller blir det så här när den får för lite bränsle? Just nu känns det som att jag ska koppla förbi allt vad VRO pump heter för att blanda olja själv i tanken men jag vet inte. fler tips??
×
×
  • Skapa nytt...