Chris87
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Chris87
-
Placering
Kadett
-
Jag skulle definitivt ta International Micron. Den är starkare än Cruiser och lämpar sig endast till långsamtgående båtar, dvs. som din snipa.
-
20.000kr var dyrt. 3st burkar International Gelshield 200 kostar ca 1000kr och på det 3st burkar valfri International bottenfärg runt 1200kr. Säg 2.500kr totalt för färg och epoxi.
-
Köp ett ALKO lås. Det kan sitta på året runt. Enda nackdelen är att man behöver byta kulhandske, men den medföljer. Kostar runt 1000kr
-
Effektivaste färdsätt? Båt, bil eller flyg (bränsle/km)?
Chris87 svarade på ett ämne i MotorbåtSnack
Angående det här med att varför man inte fraktar saker från norra till södra sverige via sjövägen beror väl på att det inte lönar sig. Lönsamheten brukar vara en av de störst ställda frågorna. En kortare sträcka med mindre och färre föremål lär lastbil vara mest lönsamt men ska du frakta större föremål och störa mängder av dem är båt en bättre då, som någon nämnde tidigare, den tar större laster plus att vikten blir helt annorlunda i vatten. Sen spelar även den geografiska lokaliseringen in också, det finns kanske inte de rätta förusättningarna för transport med båt/lastbil/flyg, så man får ta ett alternativt sätt. Slutsatsen är den att det är svårt att säga vilket som är det bästa sättet överhuvudtaget. Det beror helt och hållet på vilka förusättningar som finns. -
Nja jag håller nog inte med angående att man inte behöver kolla oljenivån förrän service. Jag skulle nog kolla den emellan åt. Precis som en bil förbränner även denna motor olja emellan åt. Så kolla gärna oljenivån ibland. Det är bara att haka loss motorkåpan och dra ut stickan och kolla. OBS! detta görs när motorn är kall. Oljan kommer i rörelse när den är varm och avläsningen blir då inte korrekt.
-
Det står i medföljande instruktionsbok, om det inte medfölde någon kan du ladda ner en från http://www.marinepower.com Det är bara att välja download och sen följa instruktionerna där.
-
Lycka till :-)
-
Göra så att du placerar de bakre sidorullarna så långt bak som möjligt. Backa ner trailern så att vattnet precis når fälgkanten. Vinscha upp båten och kolla hur den placerar sig på trailern. Lutar den för mycket höjer du bara upp de båda sidostöden 1-2 cm på var sida och testar igen. Sen kan man göra på olika sätt. Antingen fortsätter du så här tills dess att den står rakt på trailern eller så kör du upp när den står hyffsat rakt och när du står på slät mark låter du en person hålla båten rakt samtidigt som du med hjälp av en planka trycker upp de båda sidorullarna så att de stödjer båten i sidled.
-
Jag skulle vilja säga att Powertrim = Elektrisk/hydralisk ändring av vinkeln mellan propellern och akterspegeln/(kommer inte på vad det heter när man har drev) och inte vinkeln mellan propellern och vattnet.
-
Att dieseln orkar mer än bensin beror ju lite på att en diesel utrustas med någon slags överladdning vilket bensinare sällan gör. Detta är ju samma som i bilar, jag tror inte det finns en enda diesel motor som saknar turbo. Det är ju den som ger den starka vridmomentskurvan eller har jag fel?