Jag tycker ni är ena riktiga knäppgökar. För så lite vinst, riskerar ni ett motorras för kanske 10.000-tals kronor
Så här skriver Vi Bilägare:
De huvudsakliga förändringar som behöver göras för att modifiera en bensinmotor till etanoldrift är att ställa om till en fetare bränsleblandning genom att montera en bränsletrycksregulator på returslangen från motorn, eller (på en förgasarbil) montera större förgasarmunstycken. Ibland behöver man även montera en kraftigare bränslepump. Dessutom byter man som regel ut ventiler och ventilsäten mot hårdare material samt ersätter alla packningar, plast- och gummidetaljer i bränslesystemet till mer syrafasta varianter. För att förenkla kallstarter bör även en motorvärmare monteras.
Många kör nu sin bensinbil på runt 50 procent etanol utan modifieringar. Många bilar verkar klara detta utan problem. Men eftersom vare sig tillverkarens fabriksgaranti eller den förlängda garantin för avgasreningen gäller och bilens utsläpp av kväveoxider ofta ökar när motorn inte är rätt justerad för etanolbränslet, är det tveksamt både privatekonomiskt och ur miljösynpunkt. De tekniska risker man tar är motorskador på grund av att motorn går för magert, vilket gör förbränningen för varm, innebär brandrisk på grund av läckor/upplösning av delar av bränslesystemet, med mera.