Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

torb

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om torb

  • Placering
    Kadett
  1. jag har en garmin gpsmap 76cs och seglar med den. Haft den i två år nu och det funkar utmärkt. När egnos kom 2005 tyckte jag det var kul när gps visade 1 meter feltolerans ibland, men faktiskt visade den mer fel med waas på än av och mellan 5-7 meter feltolerans. Den får helt enkelt spelet ibland med waas på, och markören kan utan vidare hoppa flera hundra meter särkilt när det är vågor. Antar detta har med vågorna och att båten åker fram och tillbaka samt att seglena kanske reflekterar signaler konstigt... Jag skulle rekomendera er, om ni har problem, att stänga av waas. En annan sak, om man har 50 meter feltolerans på gps kan det ju faktiskt vara ännu mer på sjökortet, jag har legat på svaj på land (med 1m feltolerans) flera gånger, särskilt när man är i områden med sjökort skala 1:50000.
  2. torb

    var bäst vind?

    hej skall, med början på lördag, ge mig av söderut från stockholm, på en lite längre resa för första gången. Jag kommer första veckan försöka pressa på så mycket det går, och har lite bråttom för att plocka upp en person då resan blivit lite försenad. Denna vecka som kommer skall vindarna tydligen vara omkring sydliga och svaga. Min fråga är skall man hålla sig närma land eller skall man ge sig utåt en bit för att utnyttja sjöbrisen bäst? Alla tips för att segla lite fortare mottages tacksamt.
  3. Tråden börjar med att prata om svall, och slutar med att prata om motor/segelbåtfilosofi. Jag tänkte bidra med mina åsikter om detta. Jag har nu haft segelbåt sedan förra året, och jag har suttit och svurit på idioter som drar upp svall både när man seglar och ligger i hamn. Vilken båtägare har inte gjort det? Livet är som bäst när man ligger långt från farlederna, slör i svag vind, kanske 3 knop, autopiloten inkopplad och man bara sitter och jäser med en kopp kaffe i handen. Man kan se och höra (javisst) fåglar kvittra, vinden, och vattnet som fräser mot stäven. Underbart. I Stockholms skärgård, som ju anses vara en av de vackraste skärgårdar i världen, kan man uppleva mycket av naturen. Öar, kobbar, skär, havsörnar, hägrar, ejdrar, skarvar, trutar, måsar och sälar för att nämna nått.. Hur många motorbåtsägare har sakta glidit förbi en sittande havsörn på 50 meters avstånd? Detta är segling för mig, tystnad, respekt för naturen, och njutning av lugnet(när inga motorbåtar är i närheten), god mat, bad och dofter från naturen. Från den stunden jag sätter min fot på däcket är jag redan framme. Min båt är min ö. I mitt fall skulle jag inte drömma om att köpa en motorbåt, då jag vill visa HÄNSYN till naturen och andra människor, genom att inte släppa ut bensin för kanske 30.000 kr per säsong som vissa gör och inte bullra och väsnas, och inte dra upp en djäkla massa svall och skrämma slag på både djurliv och andra människor. Detta är för mig och många andra en självklarhet. Om jag kanske hade en stuga ute i skärgården, eller bodde där, så visst kanske hade det blivit en motorbåt, men jag hade visat hänsyn. Jag har åkt motorbåt två gånger, och jag säger bara det... bläähh.. jag blev sjösjuk, slog o huvudet i taket flera gånger, det bullrade, luktade och väsnades, samt kostade en jäkla massa pengar i bensin.. Vi kom fram till stället vi skulle till, men jag gick och fasade över hemresan hela tiden vi var där... Motorbåtar är lite rymligare, är grundgående och funkar som ren transport men annars duger dom inte till brasved ens enligt min åsikt... :-) Man kan inte förneka att de som drar upp mest svall är dock kustbevakningen, och vaxholmsbåtarna.. dom är sanslösa. Men eftersom man i vårt land kan göra vad som helst när man har ett företag, eller åtminstone tjänar pengar på det (segla för brödfödan), så är det tydligen helt ok. Dom har åtminstone erfarna skeppare som har lite koll. Jag tycker dock det är patetiskt att se dessa cinderellabåtar flyga omkring i skärgården som dom hade eld i röven. (Är det nån som vet hur fort dom kör?) Allt för att tjäna mer pengar. Där skulle politikerna gå in och styra upp lite tycker jag i all fall. Inte konstigt att seglare inte hälsar på motorbåtsmänniskorna, och föressten hur i helvete skall man hinna med det? Man har ju fullt upp med svall från andra motorbåtar, med bommar som flyger kors och tvärs segel som slår, kastruller som välter, barn som skriker och sambo som går upp i falsett. Mitt i detta skall man hälsa på en motorbåt som tycker vi är snorkiga, och i vägen, och som dessutom inte hälsar tillbaka... och när man väl fått upp näven, ja då har dom redan försvunnit ändå. Nja, det får nog vaa :-) Om ni inte vet vad jag pratar om kan jag rekomendera att ni ankrar upp lite vid sidan av farleden vid Bullandö, en fredag kväll, söndageftermiddag eller varför inte när industrisemestern börjar så skall ni få se på faan. Motorbåtsägare skulle nog må bra av att slappna av lite.. det verkar som dom tar med sig jobb, och semestertrafikstressen ut på sjön. Sedan ligger dom och kryssar och gasar mellan dessa jävla seglare... Detta kallar dom att slappna av i skärgården. Att dom sedan inte kan navigera, utan måste köra där andra kör, är ju bara skrattretande. När dom sedan kommer fram till sitt ställe, slår dom upp sina brassestolar och sin DN och lyssnar på ljudet av ... ja, motorbåtar... samt svallvågor... Låg i midsommar i Finnhamn, i paradisviken... och jag säger aldrig mer... stora motorbåtar som drog upp tsunamivågor, jollar med för stora utombordare som zoomade runt som bin, tom. vattenskidåkare... För någon brast det fullständigt, och ställde sig att skrika samtliga svordomar som finns då hans båt antagligen hade slagit några gånger mot berget... Jag vet inte om han hörde det, med jag hörde applåder vilket måste tyda på att många med mig tycker det är vansinnigt att folk inte kan fatta vad dom ställer till med. Ren och skär idioti att åka in i en naturhamn i kanske 20 knop... nej, det får bli ytterskärgården nästa år... Slutligen vill jag bara säga -lugna ner er! vad finns det för mening med att stressa iväg till ert ställe ut i skärgården i full fart? Och kom inte med -jamen vad är det för mening med att ha en planande båt då? Inte faan kör man 300 med en Ferrari i stan bara för att det går att köra så fort? Prova istället att går ner i 5 knop en gång under hela resan, sätt på autopilot och ta en kopp kaffe och SLAPPNA AV FÖR HELVETE! Vill ni ha action, köp en snabb segeljolle, börja med bungyjump eller nån annan adrenalinjunkiesport. Eller varför inte prova att segla i 8-12 m/s? Ni kan väl åtminstone köra snabbt med era motorbåtar där ni inte stör nån? eller är det för mycket begärt? Att köra snabbt med en motorbåt i innerskärgården är som att man började köra dragracing i ett villakvarter, eller tractorpulling vid Hornborgarsjön! Tack för att vi fått körkort på sjön, dock tycker jag nog förarbeviset inte kommer tillföra nått, utan alla motorbåtsägare borde gå en kurs i hantering och skolning i hur man visar hänsyn med sin båt. Seglare, börja nattsegla! Helt underbart. Seglade från bullandö-finnhamn med start 02.00 midsommar, seglade rakt in i soluppgången, och var nog den bästa segling jag någonsin haft. Det funkar hur bra som helst, och man ser nästan lika bra som på dagen. Runt midsommarveckorna i alla fall. Såg inte en enda båt på 4 timmar förutom ett stort fraktskepp på Kanholmsfjärden. Värst är det när man skall lägga till, då man inte ser botten. Men det går ju alltid att ligga på svaj tills gryning. Det är ju iofs inte alltid det blåser på natten.. PS. Det här var en blandad kompott av överdrifter, fördomar och sanningar och kommer utav ren ilska och frustration av mig som anser ibland att båtlivet/naturupplevelsen blir spoilerat av motorbåtar. Detta riktar sig inte mot de som visar hänsyn i sina motorbåtar, och jag har i alla fall sett minst 10 sådana förra sommaren och 1 denna. DS.
  4. Jag var som du nybliven segelbåtsägare förra året, och jag liksom du visste inte vilken nivå på sjöställ jag skulle lägga mig. Många verkar tycka att köp det bästa(och dyraste) så ordnar det sig. Nåvål, jag gjorde inte det utan köpte mig ett westcoastställ för runt 900. Jag har nog använt det en gång tror jag, och det som slog mig var att det var stelt tungt och varmt...Nu är det det enda sjöställ jag testat, så jag har egentligen inte mycket att jämföra med där. Jag jobbar dock på en stor friluftsbutik, och har testat en del kläder genom åren, membran och utan. Membranen är ju till för att släppa ut svetten genom kläderna. detta gör dom egentligen inte förens dom blivit rejält blöta innifrån. Särskilt GoreTex, men det finns andra membran som sägs vara bättre. Saken är den, att om man inte svettas behöver man ju knappt membrankläder... Lite kondens blir det ändå inne, men inget som inte vanliga membranlösa kläder inte skulle kunna ta hand om. Själv gillar jag enkla material utan membran, som torkar fort. Däremot om det blåser och är kallt, är ett ullunderställ under vindtäta kläder ovärdeligt tycker jag. En vindtät tunn fleecejacka är också nått jag nästan alltid hade på mig om det inte var vindstilla och 30 grader. Samt en vindtät tunn mössa, suveränt... Mitt råd till dig är att ta det du har till att börja med, segla med det och skaffa dig själv en uppfattning om vad du verkligen behöver beroende på hur man seglar. För mycket är det man behöver köpa i början, själv var jag tvungen att ta ytterligare lån för att komma igång, och sjöstället kändes fullständigt meningslöst i efterhand.
  5. har en Misil II och har upptäckt att en spricka mellan skottet och skovet uppstått. Sprickan är bara några mm. Tydligen har den förra ägaren försökt att förstärka, men det är altså detta som har släpp från skrovet. Han har lagt en glasfibermatta ung fem cm in på skottet och fem cm mot skrovet. Om det är epoxy eller polyester vet jag inte, kan man se detta? Min fråga är egentligen hur allvarligt är detta? vad jag förstått är de största krafterna mot skottet neråt och mot skrovet och inte så mycket dragkraft? Vad kan hända? Jag har tittat en del på nätet och försökt hitta information om hur man arbetar med epoxy, polyester och glasfiber samt även hur man bygger mindre saker från grunden i glasfiberarmerad plast men hittar inte mycket. Är det nån som har lite tips och råd var man skulle kunna börja, boktips och länkar tas gärna emot. Tack
  6. tack för alla svar. Det blev ingen maxi 77, utan en Misil II med utombordare. Så här i efterhand kan man väl erkänna att lite nitar har man gått på, och dyrare än vad jag tänkte mig blev det... En hel del jobb är det med med vårrustningen, men det var bara kul tyckte jag.. Men det har varit värt det. Efter en fantastisk sommar där jag flängt runt i skärgården som en galning är jag helt fast. Det största problemet jag haft har helt klart varit motorn just, den har stannat många gånger, och givetvis när man minst ville det, vilket skapade en del nervösa, och frustrerande situationer bland finlandsfärjor och lastfartyg !. Man lär sig till slut att alltid ha en backupplan om motorn skulle lägga av... Efter att ha köpt ett nytt segel och diverse prylar som tex. ett kylskåp tog pengarna slut och jag hade helt enkelt inte råd med en motor också, så jag bestämde mig för att det får gå... Motorn, en Johnson sea horse 8 från mitten av 80, beter sig väldigt märkligt, då den kan gå hur bra som helst under en hel dag, sedan kan den bara stanna när som helst. Vad man gör då är att ställa gasreglaget på tomgång(detta visste jag inte i början), och drar igång motorn igen(först rycket brukar funka) låter den gå på tomgång under några sekunder, och sedan brukar den fungera igen.. Verkstäder verkar inte vilja ta sig an detta, då det inte är helt uppenbart vad det är för fel, och kostnaden skulle snart överstiga vad en begagnad motor skulle kosta. Någon kanske har en idé om vad det skulle kunna vara för fel? Nu blir det en ny motor till detta året i alla fall, fast det verkar finnas ont om långriggade motorer i 6-8 hk klassen runt 5-8 tusen. Är det någon som har tips var man kan finna en? Har tittat på båtnet, blocket samt rodins.
  7. ja, att inte få spänningsfall kan vara viktigt... Köpte nyligen en Isotherm tb26 till min segelbåt. Nu har jag varit ute fredag - söndag, och enligt mina beräkningar skulle kylen hålla 4 dygn knappt på en laddning om omgivande temp är runt 20, och temp i kylen är 4. Nu hade jag 12 grader omgivande och 8 grader i, så rimligtvis borde den knappt dra nån ström alls, tänkte jag... I lördags kväll var vi ute och det började mörkna, så jag slog då på lanternorna, förvåningen var stor när jag upptäckte efter en halvtimma att batteriet var slut och lanternorna bara glödde lite svagt! Det visade sig att kylen, med spänningsfallet gör att kompressorn bara gick några sekunder, sedan slog den av pga spänningen sjönk under 11,7 V, vilket resulterade i att ingen kyla producerades alls, den slog på och av kompressorn hela tiden, vilket resulterade en mycket större strömförbrukning..
  8. hej har nu varit ute i helgen och seglat. Är ganska färsk på det här med segling och nu fått känna på 10 m/s med en hel del vågor en bit utanför Sandhamn idag vilket var spännande och vilt... Min båt är en Misil II med masthead, och jag kryssade mest hela tiden på vägen hem. Min fråga gäller hur mycket fladder i försegel man kan tillåta? När jag revat ett rev på storseglet och rullat in en hel del(ung fram till masten) på rullgenuan fladdrade förseglet hela tiden i akterliket. Detta, eller nåt annat, resulterade i att en söm gick sönder en dm ganska långt upp i seglet. :-( Jag skotade så mycket det gick, men ändå fortsatte det fladdra, och dessutom såg då seglet helt plant ut då, och det skall det väl inte vara.. Jag provade också att justera skotpunkten fram och tillbaka. Det beror ju förstås också på hur högt man går i vinden, men jag upplevde att man nästan måste falla av till halvvind för att fladdret skall försvinnna helt plus att båten lutar ju aldeles för mycket, och då är det ju meningslöst att försöka kryssa överhuvudtaget... Jag blev omkörd av flera båtar som gick mycket högre än mig hela tiden också.. Jag har innan testat att byta skotskena till den inre vid inrullad genua men upplevde att båten fick sämre fart och kraft när jag gjorde så... är det så att den inre skotskenan alltid skall användas när man rullat in genuan ändå? Gör jag kanske nåt annat fel, eller är det så här problematiskt att kryssa med dessa båtar vid hårda vindar?
  9. jag har köpt mig en Hallberg Rassy Misil II från 71 med en fotogenkamin i, fungerar som en stor fotogenlampa ung. Är rund och gråbeige, men har ingen tillverkareskylt på som jag kan hitta i alla fall. Nu är det så att veken på den är slut och det går inte att skruva upp den mer. Veken sitter pålimmad på en mässingsbit som kugghjulen går i. Helst skulle jag byta både mässingen och veken samtidigt, eftersom kuggarna är ganska slitna. Finns det någon som vet om det finns några reservdelar att få tag i sådana här gamla kaminer? eller någon som kanske kan sätta på en ny veke på mässingsbiten? Ideer?
  10. hej på er. det var ett populärt ämne detta. Kanske inte så konstigt med tanke på pengarna det går att tjäna. Själv är jag nybliven förstabåtsägare, segelbåt, och beslutade mig för att köpa en handhållen GPS. Läste om de dåliga reglerna för Garmins med unlockkoden som inte går att ta med sig till en annan gps. Men valet föll där ändå pga. det vida användningsområdet med bla. topografiska kartor m.m. En Garmin 76CS, blev mitt val. Nämnas kan i detta sammanhang att jag jobbar på en stor friluftsbutik i Sverige och har möjlighet att köpa till personalpris till något mer än inköpspris. När jag såg hur enormt dåligt inköpspris vi hade trodde jag det var nåt fel. Det är tydligen både en Europeisk och en svensk agent mellan oss och garmin (jag kan ha fel där). Och efter att cheferna och jag diskuterat detta funderar vi nu allvarligt på att ta bort hela sortimentet av Garmins GPS! Det finns inga som köper, och skulle det göra det så tjänar vi inga pengar på det... Jag är inte insatt så väl i inköpsprocessen i vårt företag, men man kan ju undra var det gått fel? När jag sedan tittar på inköp/försäljningsstatistik, inser jag att väldigt många har köpt via USA, eller de bolag som säljer de amerikanska versionerna. (1 års garanti) för 1.500 mindre än vad vi säljer dom för. Slutligen kan jag berätta att jag köpte min gps från gpscity.com eftersom det var det billigaste (inkl. moms och tull)
  11. Jag skall snart köpa min första segelbåt och undrar: 1. finns det några bra sidor på nätet med typ checklistor, saker att tänka på m.m. när man skall köpa begagnad segelbåt? 2. Om båten kostar ung. som i mitt fall 45-60 tusen, bör man ändå anlita en besiktningsman? Dom kostar väl en del har jag hört...
  12. De flesta verkar fråga vilken båt som skall köpa, men tror jag nog nu att jag bestämt mig. maxi 77 eller en vega el. likn. Det enda jag funderar på är inbordsmotor eller ej. Vad jag också undrar över är vilka andra initiala & löpande kostnader man kan vänta sig, utöver lånet och hamnplatsen (hamnplatsen som är beräknad till 7000/år inkl. vinterförvaring. är detta rimligt för Stockholm?) Jag förstår att detta beror ju på vilket skick båten jag köper är i också, men om man utgår från att jag köper en båt som är i fint skick och inte har nåt akut behov av några större inköp direkt, som segel, motor el dyl. en annan fundering jag har är hur mycket mektid man får lägga ner. Har hört att det är ganska mycket pyssel
×
×
  • Skapa nytt...