Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

capa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om capa

  • Placering
    Kadett
  1. 40 motorn tillverkades till 1986 därefter kom 41 motorn. Satsa på 41 motorn då den är starkare (fler hkr) och modernare gjord. Vilken 40 motor är det ? 155 hkr eller 165 hkr. 41 motorn har 180 till 200 hkr. Du får räkna med ca 1,4-1,8 l/sjömil för 41 motorn
  2. Om Du har hydralstyrning sitter det en pump längst fram till vänster på motorn som drivs av en rem från remskivan på vevaxeln. Från denna pump går två hydralslangar bakåt till ovansidan på drevet. Ovanpå pumpen sitter ett lock där man fyller på olja. Detta går ej att missa Capa
  3. I mitt fall med en AQAD40B motor var det glödtrådarna som var trasiga på 4 cylindrar. Den uppförde sig precis som din motor. Efter byte till nya startade motorn utan problem. Det är vanligt att glödningen går sönder på dessa motorer. Det kan naturligtviss vara som många av dom andras synpunkter som också stämmer. Det är lätt att mäta upp glödtrådarna med en ohm mätare
  4. Det skall vara ett hål i avgasbälgen, det skall sitta neråt. Har båten varit konserverad med glykol blandat vatten, låter man det vara kvar i motorn under vintern, då kommer det ut när man startar första gången. Det har ingen betydelse om det är färskvatten kyld eller ej. Det är två olika system.
  5. Helt rätt att böja vingarna på impellern. Kolla vilket håll den snurrar, snurra därefter på impellern så böjer vingarna sig. Smörj in impellern med glyserin eller syta fri vasselin (vit). Ett bra och enkelt sätt att få in den är att ta två långa skruvar och växel dra i locket med dessa skruvar. Så brukar jag göra och det har alltid fungerat.
  6. Pröva med Ö-metall, har sett den firman på båtmässan.
  7. Mät upp glödspiralerna, det är inte ovanligt att dom går sönder
  8. Som föregående talare: Piratkopiering. Jag rekomenderar BernBerg Marin på nätet, är bra och billiga. Du får allt laddat och klart med sjökorten och SeaClear
  9. Antagligen är viren ej rätt justerad. Tag loss växelwiren från växelföraren under kåpan, lägg växelföraren i friläge (vågrätt) justera den sexkantiga muttern så att den passar i i hålet till växelföraren. Lås muttern med en bricka och saxpinne. Kontrolera även att gasreglaget går att frikoppla. Kontrollera även att wiren går i i rätt hål på drevet samt att wiren sitter fast i drevets framkant
×
×
  • Skapa nytt...