Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025

lababosa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lababosa

  • Placering
    Kadett
  1. Är det någon därute som vet hur mycket olja det ryms i växelhuset på Johnsson 50hk -72? Jag har kollat i instruktionsboken, på nätet men inte funnit några uppgifter /Henrik
  2. Hej, nu är bultarna borttagna. Det gick bra att värma med en värmepistol. Min klarar upp till 600 grader så det fanns lite mariginal upp till AL:s smältpunkt. 4-5 minuters värmning en bra rörtång av mellanformat så fixade det sig. Så nu är bultar och impeller beställda, bara att hämta på marinshopen. /Henrik
  3. Det är klart att jag ska nu byta impeller, oavsett dess kondition. Ja , jag vet att gummi åldras och det är därför jag blev så förvånad över dess kondition efter att ha grejat med den. Jag vill nog påstå att jag verkligen har stressat gummit och dess infästning. Misstänker att det var bättre kvalitet förr. Jämfört med min impeller till inombordaren så känns dem olika i gummit, men det visar i och för sig ingenting, endast att det förligger en skillnad i känslan./Henrik.
  4. Probelemet är att jag stod inför 2 alternativ. Ena var att direkt värma och knacka på bultstumpen (värma har jag gjort detta ett otal gånger i stål men ej i AL) Och har jag otur, så kan jag kanske även knäcker sönder det tumnna godset i huset då jag med tång försöker vrida ur bultstumpen från den uppvärmda AL. Mot denna bakgrund tog jag mig en funderare. Det andra var att ta det lite lungt genom att ta reda på lite mer fakta om materialegenskaper hos AL. Det jag inte hade koll på var att utvidgningskoefficienten för Al var större än för RF. Sedan har vi värmeproblemet. AL leder värme mkt sämre än RF. Det gäller alltså att skärma av värmen till RF bultstumpen, så gott det går. Nu känner jag mig lite säkrare (mer fakta och era bidrag), så efter några dagars injektion med 5-56 (enda hemma just nu), lite knackningar då och då blir det dags att värma. (660 grader är smältpunkten för AL) PS Allt dett jobb började med att jag skulle kolla impellern, eftersom motorn stått i ca 15 år och att förra ägaren inte visste vad en impeller var för något. Resultat: Impellern såg nästan ny ut DS /Henrik
  5. Osis, några bultar gick av men det finns ca 1 cm kvar att greppa. Se bild Nu får jag väl ta fram svetsen och värma. Problemet är att jag inte har koll på hur mycket värme som krävs för att aluminium ska utvidgar sig en aning. Finns det någon som gjort detta med framgång eller vet hur aluminium beter sig vid uppvärmning? /Henrik
  6. Hej Sten, Jo, jag har mutterdragare men kommer inte åt. Utrymmet mellan bult och kavitationsplattan är ca en hylslängd 1 cm. Dessutom får en vinkel-mutterdragare vid hylsanslutningen inte vara bredare än själva hylsan eftersom en normalhylsa får precis plats mellan bult och växelhuset. Har jag kanske missat något trix? /Henrik
  7. Hej wanmar Ja, jag var inne på det men tyckte synd om färgen eftersom motorn i övrigt är i originalskick, välvårdad till det yttre. Motorn har stått oanvänd i ca 15 år /Henrik
  8. Hej! Jag har en Johnson 50 hp -73 som jag ska byta impeller på. Men 3 av bultarna tillväxelhuset vill inte lossna trots bra verktyg och mycket kraft, så pass mycket att jag befarade att bulten skulle gå av. Har inte provat med värme men har tillgång till både el och gas. Innan jag fortsätter så är det väl lika bra att fråga, någon med erfarenhet av att få loss bultrarna, om hur man bör göra. /Henrik
  9. Mer uppgifter... Någon märkbar förändring av oljenivå,-koncistens eller färg har jag inte kunnat konstatera. Oljenivån kollas minst varje gång då motorn tas i drft. Båten har jag haft i 10 år och rykningen har funnit med hela tiden men har ökat med åren. När jag skaffade båten så lämnade jag in motorn ( som hade ca 600 drifttimmar) för total översyn. Beskedet om motorns kondition var att den var värd att satsa på. (Den aukt pentaverkstaden fick i stort sett välja om motorn var värd att behålla eller om jag skulle statsa på en ny.) /Henrik
  10. Hej! Jag har en md17c som startar och går hur bra som helst. Men, den ryker något och lämna en oljehinna på vattenytan. Det känns inte så bra med dessa utsläpp så åtgärd måste till. Röken är något gråblå och motorn drar inte någon olja! Spridarna är provtryckta och alla ligger inom tolerans. Är det ventilerna, kolvringarna, dieselpumpen eller spridarnas spridningsbild som felar? Är det någon som kan leda mig på rätt väg och kan ställa diagnos? mvh Henrik
×
×
  • Skapa nytt...