Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

linjett35

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om linjett35

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Det värsta är inte vattnet utan det gegga som uppstår i skiktet mellan dieseln och vattnet.Mikroorganismer dvs bakterier och alger. I Norge kallar man det dieseldyr. Det blir en hemsk gegga redan efter några dagar och dett kommer vi att få mer och mer bekymmer med eftersom oljebolagen satsar mer på miljödiesel. Se till att du gör ren tankarna ordetligt i vinter. Ha dem helt tomma eller helt fulla så att du inte får kondensvatten i dem. Tillsätt gärna något medel mot dieseldyr. Kolla ofta skiktet mellan vatten och diesel i vattenavskiljaren och töm ut vattnet. Se till att du har reservfilter både primär och sekundärfilter. Tanka bar på sjömappar där de har stor omsättning och var försiktig på våren. Jagt fick plocka ut min tank för att kunna göra den riktigt ren och har monterat dubbla filter så att jag kan koppla om och rengöra ett åt gången. Jag tror inte på de där fitren med magnet utan satsa på ett medel som stoppar tillväxten. Dewt finns en firma i Göteborg som heter A-Filter 031 7341300 de kommer att till näst säsong ha ett medel som heter GrotaMar det kommer jag att använda när mitt nuvarande tar slut
  2. Hej, Seglar och har seglat mycket i Norge. C-Map ger ut väldigt bra sjökortsböcker med 2 skilda skalor över aktuellt område. De har bra kartor om landförhållanden. Kolla dem de är klart bra. För att gå längs Sörlandet måste man ha bra kort det tar ett tag att vänja sig med alla stenar osv men de har en bra utmärkning. Gå gärna Blindeleja åtmindståne ena vägen. När du rundat Lindesnäs och skall vidare västerut och norrut så gäller det att välja rätt dag för bra väder. Starta tidigt på morgonen. Känner du dig osäker så finns Kystpatrullen som kör eskader förbi de mest utsatta partierna längs kusten. Tag tid på dig och se till att du har extra bränslefilter. Vi hade otur och fick både skit och dieseldyr i tanken så det blev till att lufta bränslesystemet många gånger. Inne i fjordarna är vindarna minst sagt oregelbundna och man får se upp med svallvågor från färjor och andra båtar när man ligger förtöjd. Långa tampar och kätting är ett måste. Ha en god tur!
  3. Hej, När jag var i Egersund förra sommaren, låg det en 36-40 fots segelbåt från Bergen. DE höll på med stortvätt och torkning av all utrustning och jag kunde inte låta bli att fråga vad som hänt. Hans peke ung 1 m långt, hade varit täckt med en rutmönstrad teak däck. I en stor dyning hade peket kommit under vattnet. Trädäcket slets bort och vid nästa sjö dök båten ännu djupare. Hela det främre stuvutrymmet hade vattenfyllts och tyvärr fortsatte vattnet in i båten. I våras gjorde jag ytterligar ett avrinningshål i förstuven om den skulle vattenfyllas. Jag har tänkt om och kommer att montera ett kort Peke från Båtsystem med stora springor mellan teak brädorna. Ända anledningen att ha peket är att det ger en bra placering för ankaret och att det kan bli lättare vid landstigning. Jag vill också använda det för en gennaker.
  4. Hej, Jag har flera gummibåtar Zodiac, en 26 år gammal med trädurk. Den durken plastades förra året och båten fungerar som bra dykbåt men är för stor att släpa. En Zodiac 3,6 m med alu-durk perfekt för dykning men är lite väl stor att släpa även om jag gjort det ett flertal gånger från Norska Västlandet till Göteborg. Brukade ha den packad i början men blåste upp den när vi var framme i Norge. Motorn 8 hk hänger på akterpulpit och lyfts i och ur gummibåten med en liten lift. Med 8 hk planar den med 2 vuxna. Nu använder jag en liten Zodiac 220 Rib båt. Gåt att ha på däck men är också utmärkt att släpa. Den planar inte med två vuxna och samma motor som ovan. Skulle jag byta nu skulle jag köpa en med högtrycksdurk om jag kan använda en 9,9 hk motor på den. Sköj av gummibåten med sötvatten då och då och försök undvika att det växer för mycket på den. Talka in den och förvara den torrt över vintern så håller de länge om man köper kvalite från början.
  5. Hej, Jag har flera gummibåtar Zodiac, en 26 år gammal med trädurk. Den durken plastades förra året och båten fungerar som bra dykbåt men är för stor att släpa. En Zodiac 3,6 m med alu-durk perfekt för dykning men är lite väl stor att släpa även om jag gjort det ett flertal gånger från Norska Västlandet till Göteborg. Brukade ha den packad i början men blåste upp den när vi var framme i Norge. Motorn 8 hk hänger på akterpulpit och lyfts i och ur gummibåten med en liten lift. Med 8 hk planar den med 2 vuxna. Nu använder jag en liten Zodiac 220 Rib båt. Gåt att ha på däck men är också utmärkt att släpa. Den planar inte med två vuxna och samma motor som ovan. Skulle jag byta nu skulle jag köpa en med högtrycksdurk om jag kan använda en 9,9 hk motor på den. Sköj av gummibåten med sötvatten då och då och försök undvika att det växer för mycket på den. Talka in den och förvara den torrt över vintern så håller de länge om man köper kvalite från början.
  6. Hej, Jag har en Linjett 35 dvs en äldre och lite kortare variant än 33 an. Det är en underbar båt med mycket fina segelegenskaper. Jag seglar här på västkusten och Norge och är som du märker mycket nöjd. Inte alltför djupgående och en riktig stäv gör att man kan lägga till med stäven mot klippor och änd lätt komma iland. Min svåger blev så imponerad av min 35:a så han har köpt en beg 33 i höstas. Du kan också kontakta Linjettförbundet och kolla med medlemmars erfarenhet av Linjett 33. Vi här på västkusten har Linjett-trätt på Fotö nu på lördag 17/6. Då kommer några 33:or att vara där. Du är välkommen att kolla.
  7. Hej, För några år sedan fick jag besked att tyvärr börjar de gamla TWC regulatorerna krångla och bla ladda med för hög spänning så till slut tar batterierna stryk. Rådet lydde släng TWC regulatorn. Sagt och gjort. Nu använder jag bara generatorns normala regulator, ett skiljerelä och riktiga skyllermarkskontakter. Nu får jag riktig laddning redan från början. Underhållsladdningen sker med solpanel. Hälsningar Lars-Åke
  8. Hej, Titta på Skyllermarks hemsida så hittar du allt du behöver!
  9. Hej, Jag har en sådan men använder hellre en ny krok av kolfiber som man knopar fast linan i kroken och sedan sitter det hela på en typ av båtshake. När man är tillräckligt nära bojen/bryggan låter man bara kroken hugga i och vips är du förtöjd, med kroken och linan medan båtshaken är ledig för nästa uppgift. När du sedan skall gå använder du båtshaken så att du sticker in den i ett hål i kroken och den lossnar från bojen och du behöver bara t hem på tampen och kroken följer med. Jag använder den mycket när jag är ensam för då måste det verkligen blio rätt redan första gången man förtöjer. Jag tror att den finns på Hjertmans. Den är suverän!
  10. linjett35

    Skiljerelä?

    Hej, Du vinner ingenting med en skiljediod, du snarare förlorar eftersom det blir ett spänningsfall över den. Satsa på ett skiljerelä och läs på Skyllermarks hemsida eller artiklar i Min båt. Använd grova mångtrådiga förtennta kablar och riktiga kopplingar. Lycka till!
  11. Cordlands mottagare är bra men vänta ett tag det kommer snart en ny variant. Själv använder jag en liten USB-sticka Freecom DV3. Nacdel är att jag kan ju bara se de fria kanalerna. Är det någon som vet hur man lätt kan använda en kortläsare är jag tacksam för tips. Kensington har en liten mycket smidig inverter 70W DC men det finns också en för 70 W AC/DC som du kan använda om du har landström
  12. Hej, Se till att du har riktigt bra kablar, förtennta och mångtrådiga för att slippa korrosion och att de vibrerar sönder. Bra kabelskor är lika viktigt. Tips köp färdiga kablar från Skyllermarks. Gå in på deras hemsida så kan du få många fina tips så att du får bästa laddningen. Slå aldrig ifrån båda batterierna under gång. Hälsnigar från en seglare som tvingats bygga om hele elsystemet för att de gamla kablarna korroderade och urusla kontakter hade använts.
  13. Hej, Cordland AB har en intressant mottagare med dubbla antenner så klarar den att ge TV bild även under förflyttning
×
×
  • Skapa nytt...