stefan2
Medlemmar-
Innehålls Antal
25 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm stefan2
-
Placering
Fänrik
-
Hej. har en AQ140, rem monterad är 9*5 och 1125 mm (Volvo 260) i längd vilket gör att rem vibrerar kraftigt vid höga varv och skaver mot (bil)generatorns fläkt (remskivan) , Originalrem ( nr 966694) är 9*5 och 1075 i längd. Denna rem passar inte och jag vill veta vad det är för diameter på original remskiva Vattenpump,vevaxel och generator. Någon som vet????
-
hej. som nämndes, det mesta finns på skroten, biltema mm. Original delar hittar du på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx. Tänk på att vissa prylar bör vara marinanpassade.
-
Hej igen. tack för svaren, har testat igen och det är nog inte bränslepumpen trots allt (förgasare, bränslepump är nyligen rengjort), var ute i dag på sen eftermiddag till kväll och gasade på 4 till 5000 varv nästan hela tiden och det var inga problem. bör var det gamla dilemmat ånglås varma sommardagar med varmkörd motor gör att ånglås uppstår. Senast ändrad av stefan2 | 28 juli 2008 | 00:34
-
hej. hur vet jag om bränslepump bör bytas? har en 22 fots DC med en AQ140, när jag kört 17-20 knop i 5 minuter så dör motorn. HAr listat ut att bränslet i pumpen och förgasarna är förbrukat. Efter ett antal pumpningar och startförsök så går motorn ok igen. Min fråga är då om bränskepump för sämre kapacitet med åren och kan man se på pumpen om den är sliten? pump är rengjord och fjäder, backventil är ok. mvh Stefan
-
Det var detta detta inlägg handlade om från början!
-
Hej. har varit ute vid ett flertal tillfällen och detta utan problem, bytte batteri och efter det har det fungerat utan problem av någon anledning. Tidigare batteri var ok enligt mätning med syraprovare mm. Antar att merparten av AH gick till startmotorn och inte tillräckligt till tändspole mm? jag vet f-n inte!
-
Hej igen. Jag har varit ute med båten och det är som det sägs i denna tråd. Bensinen förångas vid varm motor och hög lufttemp. Får pumpa fram bränsle och efter 4-5 startförsök går motorn igång. Jag skulle vilja se en bild på hur detta värmeskydd ser ut för att kunna tillverka själv. En fråga, har letat efter bakelit men hittar inte detta, http://www.seasea.nu artikel 1545 har ett material POLYWOOD som kanske kan användas tål 80-90 grader, vad tror ni om det.Skall ut igen på en 3 dagars tur och det återstår då att se om det blir bogsering hem? Hade så länge!
-
Hej Trolle. passar denna på AQ140? är den gjord av gummi eller vad?, Ifall den till AQ170 inte passar kanskw det går att tillverka själv. Höres.
-
Hej. allt är ok vad det gället tändning, förgasare, helt ny topp sitter på.Det jag INTE har är fiberpackning mellan förgasare och grenrör, var hittar jag detta? mvh Stefan
-
Bild på säkringsbox, bör väl vara på alla AQ140? för övrigt så är mitt elsystem kopplat så som ni anger, är väl vibrationer som gör att säkringar går. Har köpt en ny och på denna står det 15A max så det bör väl vara den säkring som skall användas? ha de
-
HEj. den säkringsbox som sitter på motorn på AQ140 har 4 säkringar, denna kostar 320 kr d.v.s. 80 kr per säkring!?. någon som vet vilken ampere dessa är på och någon kunnig kan svara på om det är möjligt att montera vanlig säkringsdosa, så kallad hängsäkring. Mvh Stefan
-
Hej. var är detta någonstans? mvh Stefan
-
HEj. Är tillbaka efter en en tur, har AQ140. Startar utan problem när den är kall, efter varmkörning gör den jämnt och fint på tomgång men: när jag kört 18-20 knop en 20-40 minuter och är framme brukar jag låta motorn gå ett par minuter för att varva (kyla ner) motorn. när jag skall starta igen är det svårt att starta och idag gick det inte alls, hur kul är det när man är far away. allt är ok vad det gäller tändning och bränsletillförsel, nytt!. efter en 40 minuter och startgas så gick motoren igång?. KAn det vara så att en varmkörd motor en varm sommardag gör att bränsle dunstar, eller? Tacksam för svar
-
Hej. Samma fundering, ser i sprängskiss att stag från trimpump aktiverar backspärr, d.v.s när drev höjs släpper backhake. vid körning framåt ligger backhaken i och om du då kör emot något går drevet INTE uppåt. Har fått info att när du kör där det är grunt skall drev höjas så att backspärr läpper, stämmer detta? om så är fallet är det en idiot konstruktion?
-
Skall inte finnas, har kollat med expertisen