-
Innehålls Antal
49 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Penta-Mannen
-
Placering
Fänrik
-
1,71 så har motorn snurrat 1,71 varv när proppen snurrar ett och samma princip gäller för 1,64 så du borde få högre varv med 1:1,64. Om det bidrar till högre fart är tveksamt, men det borde bli lite lättare att komma över planingströskeln.
-
Somliga är sjömän, och somliga är inte det. Jag skulle nog klassa mig själv som sjöman eftersom jag jobbat på sjön sen jag va 16. Så jag borde ju veta. Men ärligt talat tycker jag inte att det spelar någon roll om nån som inte är sjöman säger att han är det. Vi sjömän kan ju inte förbjuda folk att titulera sig si och så. Hur skulle världen se ut om ingen fick drömma, skryta eller låtsas? Sen är det ju upp till var och en att komma fram till sin egna defenition för ordet sjöman, för någon som aldrig varit på sjön kanske grannen som brukade segla lite optimist i sin ungdom är sjöman, eller iaf f.d. Men kaptenen på en åländsk fiskeskuta kanske tycker att han o hans besättning är de enda riktiga sjömmen i världen.
-
Har inte så stor erfarenhet av andra motorer än honda, men dem har jag å andra sidan väldigt stor erfarenhet av och jag kommer aldrig någonsin använda något annat. Otroligt pålitliga maskiner och näst intill outslitliga, det vet dessutom handlare så andrahandsvärdet på honda är högre. Om någon nu mot förmodan skulle sälja sin älskade slitvarg.
-
Ett bra knep är att flytta rodret framåt så att roderaxeln inte sitter längst fram utan mer centrerad, se bild. Man kan också försöka forma rodret mer som en flygplansvinge så blir det en bättre hydrodynamik och större effektivitet.
-
Läste pinoccio-historierna och kom o tänka på en sån som jag hörde för länge sen. Pinoccio hade träffat en tjej som han tyckte mycket om och det visade sig att hans känslor var besvarade. Så gick det som det gick och till slut skulle de ha sex och pinoccio skulle äntligen bli av med sin oskuld. Men precis då det började hetta till skrek högt tjejen av smärta. Pinoccio frågade vad som var fel och tjejen förklarade att hon fått en sticka. Ojoj tänkte pinoccio och sprang fort till sin far och tillika skapare, förklarade situationen och bad om sandpapper. Ett par dagar senare frågade hans far hur det hade gått med den där tjejen. -Jag sket i henne för jag hittade något mycket bättre svarade pinoccio. -Jasså, vad kan vara bättre än en tjej? -Sandpapper!
-
Jag har en polar 17 som e rejält risig, du skulle kunna få den om du hämtar den. Ligger i stockholms skärgård o väntar på nån med tid o lust.
-
inte mekat med utombordare så mycket men, jag har för mig att det på vissa modeller sitter nån slags gummipackning som håller proppen på plats. Anledningen e för att motorn inte ska tvärstanna om proppen gör det vid ev grundstötning. När denna börjar bli sliten börjar proppen glida lite o glider ju mer mer ju mer belastning det blir. Inte helt säker på detta men tänkte att det kunde va värt ett försök. Lycka till! En liten varning dock, wakeboarding är otroligt beroende framkallande.
-
Nej, reglaget är ett quicksilver utan modifikationer.
-
jag har iof vart med om slirning på 100drev, det visade sig att växelpetarn kärvade så växlarna inte gick i ordentligt.
-
Reglaget följde med när jag köpte motorn . Ska försöka fixa en bild, har ingen kamera tyvärr men jag kanske kan få låna av en kompis, om du kan lägga upp en bild så kanske jag kan se om något fattas.
-
Jag har faktiskt en 25hk mercury från 84 med gasreglage men där är det inga konstigheter. Det sitter ett vitt litet plasthjul på förgasaren men det regleras av en liten stång som i sin tur flyttas av en plastspak som i sin tur flyttas med gaswiren. Låter det knepigt? Jag kan ta kort på hur det ser ut i min motor och lägga upp en bild om du vill.
-
Jag är chief på en sopbåt med dubbelmontage i stockholms mellersta skärgård. Har kört båten ett par tusen timmar och har efter dessa timmar utvecklat en del knep. I hastigheter runt 3-8 knop får man en otroligt liten svängradie om man bara använder sig av en motor i taget just i själva svängen. När man ska svänga styrbord så lägger man i neutral på styrbords motor och gasar med babords motor somtidigt som man girar dikt an styrbord. Vill man göra en riktigt snäv sväng så kan man ju backa med styrbords motor samtidigt, men då förlorar man mycket fart. Med lite övning kan man (när man backar med ena maskin och kör framåt med andra) med hjälp av rodret flytta mittpunken på rotationen mellan för och akter. Lycka till!
-
100- dreven kan bli lite kinkiga utan ordentligt smörjning, kan hända att växeln trillade ur.
-
En kompis till mig har just installerat en b18 som stått i garage rätt länge, en trimmad rackare med dubbla solex som sägs ha bra potential. Men vi kan inte få den att gå jämnt, tändningen är ställd med stroboskop och vi har gjort rent förgasarna ett 10-tal gånger(börjar tröttna nu). Den går bra vid 3000 varv men på tomgång och 3500 varv så måste man pumpa med gasen för att få den o snurra ordentligt. Frågan lyder: Kan problemet bero på tändspolen? - Vi har funderat på det rätt mycket eftersom varvräknaren lever rövare, ibland visar den att man tappar varv när man klart och tydligt hör att den går upp i varv. Eller sitter problemet i förgasarna? - Det sitter ju membran i dom, kan membranen ha torkat ut? - I så fall, hur får man tag på nya? Ytterst tacksam för svar //Er tillgivne vän PentaMan