oksailor
Medlemmar-
Innehålls Antal
70 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
14 TrovärdigOm oksailor
-
Placering
Löjtnant
-
det sägs att den är mer elastisk än andra lacker och inte spricker lika lätt när trät rör sig
-
Jag hade coelanlack på däcket till min solö 25 lyx III och var mkt nöjd med den. Är lite mer elastisk än andra lacksorter. Fast dyr
-
Hej jag har under de senaste åren, haft olika Garminplottrar, med div tillbehör inkopplade. Nu senast en 722 xs med ais, radar och ekolod inkopplade. Har alltid fungerat bra för mig. Är det väldigt skumpigt är touch lite sämre än knappar men för mig överväger fördelarna med touchen. Tror att det är väldigt lite som skiljer i praktiken i dag mellan olika märken på plottrar. Det gäller att bekanta sig väl med alla inställningar och funktioner bara så brukar det bli bra ovavsett mvh
- 59 svar
-
- 1
-
Och nu gick det plötsligt att ladda ner filen sannolikt skit bakom tangentbordet vid första försöket peter
-
Hej jag kan inte öppna exelfilen, går det att lägga in den igen? mvh Peter
-
Nu finns det ju även jollar med fock, stor och rorkult, som på de flesta kölbåtar
- 21 svar
-
- 1
-
Numera seglar jag mest jolle, men jag brukar alltid ha spärrblocksfunktionen på. Det är ju fjäderbelastat och på spärrblock av lite bättre kvalitet kan man tom ställa belastningen. I lättvind löper blocket fritt vilket är bra vid fintrimning. Vid hårdvind sätter spärrfunktionen in, Jag förutsätter att du trätt skotet genom blocket i rätt riktning. Det är mkt lättare att hålla skotet för hand med ett spärrblock och det är mkt lättare att lossa skotet ur skotråttan när det blåser
-
Om det är till din soling så borde det inte vara ngr problem med skotlinorna och dina skotlås. Ett tips är att sätta dit ett spärrblock som avlastar kraften vid hårdvindssegling
-
Alarik Kadett Medlemmar 0 13 inlägg Anmäl inlägg Postad 20 timmar sedan 2020-10-19 vid 18:28 skrev oksailor: Astronomisk navigation Berätta mer om den där! Gick Kurs i astronomisk navigation 1985 via Svenska Kryssarklubbens försorg. Var tydligen i enlighet med fordringarna för teoridel för YV-oceanskeppare vad det nu betyder. Sjökapten Herje Appelgren var kursledare. Det är roligt att ha lite kunskap hur man faktiskt kan bestämma sin position ute på världshaven med tabeller, klocka och sextant. Det ökar förståelsen för vanlig navigering oxå. Kommer säkert aldrig ha nytta av denna kurs men det sägs ju att lite extra kunskap aldrig är fel
- 172 svar
-
- 1
-
Förarintyg Skepparexamen (den gamla) Utsjöskepparen Kanalintyg Radarintyg VHF-certifikat LRC-certifikat Astronomisk navigation
-
Har haft både singel och dubbelmontage. Har nu dubbelmontage och raka axlar. Enligt min mening betydligt bättre med dubbelmontage med axel än dubbelmontage med drev. betydligt mindre meck med axlarna. Dubbelmontage ger enligt mig bättre manöveregenskaper i trånga utrymmen men så har jag ingen bogpropeller heller. Man får lite högre bränslekostnader och lite dyrare servicekostnader jmf singelmontage, men har du inte drev jämnar det nästan ut sig på sikt. I min båt är tankarna separerade ifrånvarandra vilket känns bra. Jag hade inte varit rädd för att köpa en båt med dubbelmontage igen om jag gillar just den båtmodellen
-
skall pappa med, sikta på en trissjolle, kan seglas, ros eller sättas en liten snurra på akterspegeln på. Skall barnen segla en och en, köp en optimist som första båt
-
Hej det är svårt att bli av med klistret på spinnakern, vi fick tillslut använda aceton för att bli av med eländet. provade allt möjligt innan, label off, rödsprit mm.
-
Hej jag har i alla år använt Swedols Q8 15w-40 olja https://www.swedol.se/t520-15w-40-20lof-80645.html i mina Volvo TAMD 60c motorer med utmärkt resultat. Absolut prisvärd mvh
-
Det är vanligt med igensatt skvallerrör, testa med att rensa med en ståltråd mvh