Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Jompae

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jompae

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för all input! Mycket värdefullt! Det har varit väldigt smidigt att skothaka fast ankarolinorna i naturhamn men det är nog mer själva linorna som utgör smidighet än själva skothakarna. Funderar på att skippa dessa eftersom dom vid tillfälliga tilläggningar fastnar i ringar o dyl när man tar hem linan till båten vid frånläggning. Vid hård vind och starka krafter så blir det de gamla vanliga tamparna som får tas fram istället men iom att det blir mycket korta tilläggningar så är linorna underbart smidiga istället för traditionella tampar. /Johnny
  2. Tack för input. Jag har linorna täckta när de är upprullade men har inte räknat med den försämrade fjädringen. /J
  3. Har ersatt traditionella tampar med två ankarolinor i fören. Vid förtöjning i naturhamn så var det rätt svårt att knyta upp om det blåser kraftigt vid frånläggning. Har därför satt på två skothakar med 2,8 ton brottgräns per styck för att förenkla både vid tilläggning och frånläggning. Det känns säkert men skulle vara intressant att få input då jag inte har sett denna lösning tidigare. /J
  4. Tack för tipset! Fick reda på att det kostar ca 1500 kr per sida att limma akterspegeln. Jesus, lika bra att köpa en ny. /J
  5. Fixat Det var hål i två gummiöverföringar mellan rören som var orsaken till att impellern blev smulor. Luft i systemet är inte bra. Var försiktig med slangklämmorna, dom kan orsaka lika mycket skada som nytta. /J Senast ändrad av Jompae | 09 juni 2009 | 23:15
  6. Var kan man lämna ín en gummibåt för reparation i Stockholmstrakten? /Johnny
  7. Plockar upp en gammal tråd. Samma problem här med IVECO (Johnson 1027) impeller. Bytte för 2 år sen och nu är den pulveriserad efter första starten på sommaren. Den såg bra ut när jag kollade optiskt men jag kommer för säkerhets skull att ta ut den på hösten i fortsättningen. Nu är ju frågan om det är något stopp i sjövatteninflödet som har orsakat detta, återstår att utreda medan jag väntar på nya impellrar. Ventilen är iallafall öppen. Fråga: Om det inte kommer något vatten när jag testar igen. Kan man på något smidigt sätt se var felet ligger utan att bevhöva koppla isär alla rör och kolla var det är torrt? /Johnny Senast ändrad av Jompae | 04 juni 2009 | 10:02
  8. Kan det här vara ett bra alternativ. Min tanke nu är att: 1. Fixa någon form av pump och suga upp så mycket som möjligt av klägget i tanken. 2. Tömma vattenavskiljaren, byta bränslefilter och fylla upp tanken. 3. Sätta dit någon form av magnetfilter typ denna http://www.abc-annons.se/De-Bug-branslerenare-for-diesel_138957.htm Synpunkter? /Johnny Senast ändrad av Jompae | 17 maj 2009 | 20:25
×
×
  • Skapa nytt...