Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

Tjomac

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tjomac

  • Placering
    Fänrik
  1. Det ordnade sig ändå. En kille på erlandson trade tar med sig locket från jobbet så jag kan åka hem till han och köpa det. Det är bra service.
  2. Hej! Är det någon som har beställt från a.s.a.p-supplies i England, någon gång? Jag hittar ingen som får hem snygga och bra mätare i Sverige till en 41:a, så det här känns som en av dom få i rimlig närhet. Jag ska beställa för 8.000kr så jag vill gärna att det går bra. Mvh Tom.
  3. Hej alla båtvänner! Är det någon som vet var man kan köpa ett toalettlock i teak till en liten jabsco. Jag menar inte den nåtade som finns lite här och var, utan ett lock helt i teak. Erlandson trade har, men dom är mitt uppe i en flytt så det är svårt att köpa där nu. Mvh Tom
  4. Nu har jag plockat bort propparna och det står A5 på den fyrbladiga och på den trebladiga står det bara några siffror lite random, jag kan inte få ihop siffrorna med något i volvo pentas listor. Om det nu är A5 som sitter på så undrar jag hur mycket varje steg gör som man går upp i storlek på propellrana. Jag varvar ca:3000 i 20 knop och ca:3500 i 25 knop och trycker jag max så varvar den över med 200 varv till 4000 och då gör jag 30 knop. Att ställa på pumpen så jag får tillbaka turbotrycket ska vara helt ofarligt så länge man inte går över 1.5bar.
  5. Hej allihopa! Jag undrar om det är någon som vet vad det ska vara för storlek på propellrana på en Nimbus 26 dc epoca med en aqad41 och 290dp drev? Enligt en tillbehörskattalog från nimbus ska det vara A5 men enligt en test som volvo penta gjorde ihop med nimbus så använde dom A8. Min sitter det för små propellrar på men den ska bytas till större (rätt) propellrar till sommaren när jag ställer på matarpumpen till dieseln så jag får tillbaka effekten igen. Men som sagt, vilken storlek ska jag ha? Mvh Tom.....
  6. Tack för svaren. Jag tvivlar på att det är för klen matarkabel till den då den är originalmonterad från nimbus 1991 och fungerat i många år. Men flamvakten och stiftet är det första jag kollar. Eller skulle man skicka in den till värmedoktorn, eller vad han heter? Men känner jag mig själv rätt så har jag rivit isär den innan jag får stopp på mig själv. Jag älskar att meka med saker som jag aldrig har mekat med, men det är alltid skönt att veta vart man ska börja. Jag tror inte att jag tar hem båten för än om en månad pga vädret. Det känns synd att ta ut en nyrekondad båt på kladdiga vägar. Men jag kanske rycker ur värmaren när jag ska ner och provköra båten. Åh, va sugen jag är på att åka båt nu.......
  7. Okej det ska jag kolla. Den har tydligen inte används dom senaste åren har jag fått information om. Vad händer om glödstiftet rostat sönder?
  8. Hej, jag har precis köpt en ny båt och det sitter en gammal volvo flygmotor (ardic) 041-D värmare i den. Tyvärr så fungerar den inte, den bara surrar till några sekunder och sedan dör den igen. Är det någon som vet vad det kan vara för fel på den? Jag har inte fått hem båten än så jag kan inte gå och prova olika grejer, men det vore fint om jag visste vart jag skulle börja när jag får hem den. Mvh Tom.
  9. Tack för alla svar! Nu beror ju allt på vad för motor det sitter i den båten jag köper, men det verkar som något kring 6 liter med modern insprutning kommer att bli en toppenlösning om det sitter en originalmotor i den. Jag läste att någon hade stoppat i en 5,7l på 320hk och fått en toppfart på 41 knop. Det borde betyda att marschfarten borde hamna en bit över 30 knop. Är det något annat att tänka på när det gäller Nimbus Epoca?
  10. Ja, det är kanske det bästa att ersätta med samma storlek. Jag har ingen som helst erfarenhet av v8 motorer men det kanske är någon annan som vet om det är olika block i 5.7 och 6,2 liters motorerna? Performance Marin AB har annons på blocket på 383 alltså 6.2 liter. Den är på 352hk och 590nm. Om det är samma storlek på den som 271:an som sitter original monterad så känns det som en optimal motor för den båten. Om sedan drevet håller eller inte har jag ingen aning om, men jag vill helst ha penta drev. Att båten är stampig i lite högre sjö hade jag ingen aning om. Jag har väl inget problem med det eftersom vi bor vid en liten insjö, utan det är väl bara när man slussar ut i större vatten som man får det problemet. Oavsett så borde båten med en lite starkare insprutningsmotor gå väldigt snällt och ekonomiskt om man marschar i 25-30 knop. Sedan undrar jag om det är dålig kvalitet på v8:orna över lag, för jag tycker att var och varannan som säljs begagnad är nyrenoverad även om dom bara är något år gammal. Det är mycket som snurrar runt i huvudet på mig nu och jag vill inte köpa fel båt så jag för byta efter ett par år igen. Tanken är att den blir optimal för mig och frugan när barnen inte vill följa med längre..
  11. Aj då! Då är det kanske inte att fundera på något större än en small block. Men det finns väl small block med lite bättre fart i, i dagens läge. vad jag har kommit fram till när jag har läst är att båten toppar ca: 35knop på topp med original 271, och jag skulle vilja marscha I 35 knop. Det bästa vore kanske att hitta en båt med motorhaveri så man får stoppa i det man vill ha. Jag kan tänka mig att Volvo pentas nya 6 liters 8:a vore optimal, men det är lite svettigt pris på den.
  12. Hej, Jag har under ett par års tid varit sugen på en Nimbus 26 dc epoca men aldrig kommit till skott. Men nu planerar jag att köpa en nästa säsong. Det jag undrar är om man kan få i en big block i den utan att behöva göra om för mycket. Jag såg en till salu på blocket med en 454 i, men jag vet inte om det var ombyggt för att få plats med den. Jag vet förvisso inte hur båten går med en 350 i men det vore kul att ha en båt som man kan använda både till familjen och åka lite fortare med. En big block med insprutning borde inte bli så dyr i bensinförbrukning vid normal körning, tycker jag så den skulle då även kunna fungera på längre resor. Jag vet inte om jag är helt fel ute eller? Berätta gärna vad ni vet om dom båtarna, om det finns speciella saker att leta efter när man ska köpa en, osv.. Vore tacksam för all info om Epocan... Mvh Tom...
  13. Jag tackade nej till båten efter att ha gått igenom allt som behövde åtgärdas. Men jag förstår inte hur man kan säga att den var i jättebra skick när bla: alla dynorna var trasiga kapellet var så trasigt så han hade kastat det, mm. Dom sakerna ser man ju direkt man stiger ombord. Det hade varit en sak om dom försökt att dölja något.. Jaja, den var lite för stor för att ha till dagsutflykter i våran lilla sjö, så jag får satsa på något mer lagom som Nimbus 26 dc. Tack ändå gott folk!
  14. Ja, Jag har funderat på om man ska köra in den till fastlandet istället för att lyfta den här. Men man vet ju ingenting om båten igentligen. Den ska vara nyservad, men det kan ju vara lögn. Priset är nog lägst i världen, ca: 1/4 av priset hemma. Men om frakten sticker iväg så tappar man en stor del och då kanske det är bättre att köpa en frächare båt närmare, även om den kostar dubbelt så mycket. Enligt ägaren ska motorerna ha gått max:600 timmar och det fanns ingen timräknare så jag vet inte hur man ska veta vad som är sant. Mäklaren sa att det var nya turbo'n på motorerna, men när jag träffade ägaren så var ena turbon bytt för 2 år sedan och den andra var inte bytt. Jag tror jag blåser av det, för det känns som det kan bli en dyr affär i slutänden..
  15. Tjenare allihopa. Jag är på mallorca och har tittat på en -94:a Fairline targa 35 som skulle vara i riktigt bra skick. Bra skick är inte samma i Sverige som Spanien, för det var en hel del att göra. Nu undrar jag om det är någon som vet hur mycket det kan kosta för nya dynor till förar och passagerare och hela soffan bak, samt ett nytt kapell? .Jag har även letat transport till Sverige och har kommit ner till 100.000kr som billigast, är det någon som vet något billigare så säg gärna till.. Det är lite brådis, för dom vill ha besked idag..
×
×
  • Skapa nytt...