Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024

Uhlric

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Uhlric

  • Placering
    Kadett
  1. Hej feskarn Vad är problemet med värmaren? Är det i elektroniken är det nog inte mycke att göra,den är inbakad i nån epoxyklet eller nåt.Annars är det inte så mycke delar i värmaren.Den ja köpte av Riwallen behövde en översyn av fläkten.Bara att ta isär smörja upp (glidlager)o se till att lagren kan röra sig i sina säten o att dom går lätt o gött på axeln.Slipa /svarva kollektorn oxå när du ändå har isär den. Lycka till Mvh Uhlric
  2. Bara lite angående om skrapor,försök få tag gamla trekantskrapor,är nästan som att hyvla med dom när dom är slipade.Nya skrapor mest bara gnisslar o skriker.En liten slipmaskin (smärgel)till skraporna,är oxå bra att ha,för mycke slipande blir det.Köp så hög kvalitet på maskiner du har råd med,ja lovar,det blir mycke roligare då. Kul att ha..??Ja,allt som som väsnas,ruskar,skakar o har en motor,får gärna går på bensin... Lycka till!!
  3. Hej igen Riwallen! Japp,i den ska de bli varmt o gott.Ser fram mot posten,inte så ofta man gör det annars... Angående din pinnratt,hur tjockt rör/stång hade du tänkt dej och vad är diametern på ratten? Ska höra mej för lite.Hör av mej. Ha det gött Uhlric
  4. Hej Riwall! Blir nog till att trava iväg till smeden för att få nåt o passa där. Men tänk bara på att inre diametern på röret inte får vara större än yttre diametern eftersom hålet då hamnar på utsidan av röret. Lycka till!
  5. Dra i en skruv med skruvdragaren mitt i pluggen,när den stannar mot skruven under pluggen, brukar pluggen skruva upp sig eller spricka så den är lätt att peta ur. Uhlric
  6. 1,5 gånger båtens bredd nån decimeter är ett bra riktvärde,om det inte är höga fribord på båten men det har ju inte en Pioineer så det borde gå bra. //Uhlric
  7. Varför sitter det termostater som öppnar redan vid ca 60(tror det är 58 grader i min AQ130) i sjövattenkylda motorer?Har hört nån förklaring nångång att det skulle bero på att om den används i salthavet så ökade risken för korrosion,nåt om salt o högre temperatur,typ.Är det ok byta till en 80gradertermostat,motorn mår väl bättre vid en högre arbetstemperatur. :roll: /Uhlric
  8. Gör som människan som köpte min mahognysnipa.Det var visserligen laddninglampan som lyste när han starta motorn första gången.Men funkar lika bra med oljetryckslampan!Han ringde mej o undra vad det kunde vara,jag erbjöd mej åka o titta på det.Men han tyckte det va onödigt för han hade löst problemet:-När motorn startat stängde han av tändningen helt sonika.Och då slocknar den ju.....O alla andra varningsfunktioner oxå,tillsammans med dioderna i generatorn... Lyckliga bekymmerslösa man tänkte ja. Uhlric
  9. Hmmm...Är kanske ute o cyklar(ror??!!)angårnde var dom byggdes.Läste nånstans att dom gjordes på samma ställe men Wingan är byggd i Västra Frölunda av Winga Marin.Den finns med iAlla båtar-74(tror ja det var).Boken har jag tyvärr inte kvar.Men är rätt säker på attTuppensbåt är en Winga. Uhlric
  10. Tro det var tvärtom,att Winga blev Safir.Hursomhelst så byggdes dom på samma ställe.Vet inte när Safir kom,men har sett en Winga Cabin från-77.Kanske gjordes samtidigt en tid.Skulle va kul o få veta mer,så mer info mottages tacksamt.Såhär ser min 72:a ut.
  11. Uhlric

    Winga cabin

    Har en Winga cabin,plastskrov/mahogbyöverbyggnad som är byggd 1972 med en VP130/250.Har bytt rufftak takbalkaroch rutramarna i ruffen.Är dags för insidan nu och skulle vilja veta hur den såg ut i original i sittbrunn o ruff,så om nån har bilder,hör gärna av er.
×
×
  • Skapa nytt...