skrapan
Medlemmar-
Innehålls Antal
70 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm skrapan
-
Placering
Löjtnant
-
Jo kom på en sak till, är jordkabeln ordentligt ansluten till motorn?
-
Jo, lösa sladdar som bara hänger är alltid en varningssignal. En sladd som slutar i intet ska tas bort eller kopplas till rätt ställe. De gamla MD5 och 6 har en enkel elpanel som nu är mer är 25 år. En sladd lossar så lätt.
-
Fråga den gamla ägaren om inte instruktionsboken som var med motorn finns någonstans. Där finns ett el schema. Om inte ring Drevia 0523-141 50 i Lysekil som har massor av instruktionsböcker. Enklast är att börja med att kolla: batteriet är det nyladdat finns det ström minst 12 v, säkringar, sitter alla sladdar där de ska. Bifogar länk http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies som ioch för sig är för MD5 men säkert till stora delar gäller även för md6 då dessa motorer är väldigt lika.
-
Varför byta till spritkök? En rätt installerad gasolanläggning är minst lika säker som ett spritkök och mycket effektivare och enklare att hantera. Jag har haft båda typerna och i min nuvarande båt var det självklart att behålla gasolen. Men.. jag gjorde en rejäl kontroll av anläggningen när jag skruvade dit flaskan första gången, kollade att att slangarna såg hela och rena ut, kollade alla skarvar med läckspray, att gasolhinken verkligen är dränerad. Jag stänger alltid av gasolen på flaskan när jag inte använder den. Jag fick höra ett enkelt och effektivt test som man kan göra för att kontrllera tätheten i gasolsystemet. Man stänger av gasolköket, stänger av kranen på tuben, väntar minst en timme jag väntar två timmar, öppnar kranen på köket, tänder. Är systemet tätt ska gasen som står i slangen tända till en kort flamma som slocknar. Händer detta har man konstaterat att slangar och kopplingar är täta, att kranen på tuben stänger riktigt. De flesta olyckor med kök i sverige händer med spritkök där man ska fylla på sprit. Köken är heta och har inte riktigt slocknat... flamman är både het och stor. Vid alla kök ska alltid finnas en stor brandfilt, minst 120x180 cm och helst en pulversläckare. Behåll ditt gasolkök, sköt om det.
-
Hmmm... det är ju alldeles självklart att man ska ha riktiga laternor om det är möjligt. Om du inte kan montera riktiga lanternor har Watski har ett utmärkt reservlanterna sätt för ca 200 kronor. Dessa drivs av ett vanligt ficklampsbatteri och håller hela natten sommartid. Som seglare ska du ha rött babord, grönt styrbord och vitt akterut. Om du startar motorn ska du ha en vit lanterna framåt. OK röd/grön topplantarna i masttopp är tillåtet för seglare men hur ska du få dit den om den inte är fast monterad och elsladden dragen dit?
-
Dessa båtars förare är oxå fullt sysselsatta att kolla sina plotters.... De inser itne hur fort båten går, för de ju oftast motorbåtar....
-
Dessa båtbränder vid tankning av bensin är för mig kan jag inte förstå. Alla vet att bensin är brandfarligt. En tank med bensin helt eller delvis fylld är ofarlig vid en temperatur över -10 grader celsius. Vi lite äldre kommer väl ihåg de fräcka pojkarna som släckte ciggen genom att öppna tanklocket på Push Dakotan och slänga ner den brinnande fimpen i tanken. Det fungerar så länge det är varmt men på vintern under minus 10 så smäller det och det visste alla grabbar och tjejer. Vid tankning oavsett om man tankar diesel eller bensin ska endast den som tankar vara ombord. Alla genomföringar till tankarna ska finnas utanför båten. Detta för att gaser som kommer ut från tanken vid tankningen ska rinna över kanten ner på vattnet och inte lägga sig i kölsvinet. Vid eventuell övertankningen rinner bränslet inten ner i kölsvinet. Vid all installation av bensinmotorer ska en motorrumsfläkt monteras som på kort tid enligt min mening max en minut har bytt all luft i motorrummet. Denna fläkt ska köras den tid som det tar att byta luften tre gånger i motorrummet. Att alla intallationenr ska vara gnistfria är väl självklart. Vid tankning ska självklart en person övervaka tankningen och stå brevid påfyllningsstället för att kunna stänga av när det är fullt. Man ska regelbundet minst varje år vi sjösättning kontrollera tankar, slangar mm. Lösa tankar och dunkar tankas iland och inte ombord. Ev spill torkar bort innan man lyfter ombord dem. Bensin ska ha ångat bort. Om man följer dessa enkla regler sker inga explosioner vid tankning om båten för övrigt är hel och väl underhållen.
-
hmmm kom på ytterligaren en sak. Det är tillsatser för att ta död på diverse bakterier i tanken som ger diverse beväxtningar och kan orsaka igensatta ledningar och filter. Dessa ska vara OK att använda.
-
Det som kan hända är att smörjningen i insprutningspumpen och i spridaren blir sämre och kan i värsta fall innebära att grejerna skär ihop. Risken med olika inblandningar framför allt diverse mineraloljor är koksning på spridaren eller massor av sot. Detta kan ge samma effekt dvs den skär ihop.
-
Hmmm spetsa dieseln... finns många risker framförallt risk för koksning på spridaren. Om man nu nödvändigtvis ska spetsa dieseln ska det ske med en sot och askfri syntetisk tvåtaktsolja med kvalite TC-W3. MAX 1%. Har diskuterat frågan med OKQ8 de anser att vanlig diesel har tillräklig smörjning. Dock jag kommer aldrig att tanka nuvarande kvaliteer av sk miljödiesel i min båt. Man ska vara medveten om att den har ett lägre energiinnehåll dvs mindre kraft i motorn. Dessutom anser jag att egenskaperna hos miljödiesel ej är godtagbara för äldre dieslar. Jämför vilken bonde tankar miljödiesel i en gammal traktor? Jag kör med vanlig MK1 ospetsad i min båt.
-
Har ingen stööre betydelse om du använder mineralolja eller helsyntet. Det viktiga är att inte byta framåt tillbaka. Syntetolja kan lösa eventuella avlagringar som blivit närman använder mineralolja framför allt på motorer som är lite äldre. Det viktiga är att byta olja och oljefilter minst varje år eller under säsongen enligt serviceintervallen i instruktionsboken.
-
nej det är lätt att segla men att ge sig ut på stora have kräver erfarenhet och förberedlser
-
12:an är reserv till min plotter Garmin 172. Den litar jag nästan på dvs en GPS är alltid ett hjälpmedel men ett jättebra sådant. Man ska alltid navigera med papperskort, penna och papper.
-
Klart man litar på gps:en. Men....när det dj-s går strömmen...jag har en reserv GPS Garmin 12 på batteri.