Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

HasseGBG

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HasseGBG

  • Placering
    Fänrik
  1. Som lokförare har jag en viss kunskap om el och som rutinerad bush-mekaniker är jag van vid att felsöka med fantasi. Således har jag kommit fram till att självaste alternatorn tycks vara boven i dramat. Idag var den särdeles varm, inte minst diodburken. Då kan man kanske tänka sig att dioderna har abdikerat och släpper igenom ström lite på tyck?
  2. Den här dagen gav ännu mer intressanta fenomen. Med batterier fulla av landström gav vi oss av på en etapp planerad till 9 timmar - jag visste att batterierna skulle räcka till det. Efter motorstart gick laddningalampan ner till att bara glimma lite svagt, så vi åkte. Efter nån timmes segling hamnade vi under ett åskmoln - vilket är betydligt mer spännande än man önskar sig i en fritidsbåt - och mitt i det började vindrutetorkaren gå med en helt annan spänst. En koll på laddningslampan sa att den var helt släckt - ovädret fick tydligen båten på bättre tankar. 9-timmarsresan blev dock drygt 11 timmar för ännu mer oväder gjorde att vi fick vända tillbaka och söka slippa-vädret-hamn. När jag stängde ner motorn tändes oljetryckslampan men imte laddningslampan. När jag vred ifrån tändningsnyckeln tändes laddningslampan och, efter ca. 10 minuter även oljetryckslampan igen. Båda lamporna vägrar envist slockna.
  3. Jag har noterat ett annat fenomen nu på morgonen - när jag vrider startnyckeln till gångläge, utan att starta motorn, så tänds oljetryckslampan direkt men laddningslampan tänds först efter ca. 10 sekunder. Vet inte om det kan vara ett symptom på något.
  4. Den skissen stämmer bättre,förutom att det inte är några flänsar på regulatorn. ..och jag minns väl när jag, som barn, såg det aprilskämtet på TV :-)
  5. 1. Det är två batterier, av allt att döma åtskilda på ett eller annat vis. Bara det ena går att starta motorn med och bara det andra driver förbrukare ombord, inklusive varvräknare och oljetrycks- ochmladdningslampor. 2. Det är nog en modernare alternator för det finns ingen yttre regulator, allt sitter på alternatorn. 3. Svårt att se alla beteckningar med mindre än att jag monterar loss alternatorn. Har i varje fall konstaterat att den leverera ström, även om jag inte kunnat mäta den. Spänt remmen och rengjort kontakter var bland det första jag gjorde - jag tillhör generationen som kunde fixa brytarspetsar tillfälligt med ett suddegummi och sno flickvännens nylonstrumpor om fläktremmen gick av :-)
  6. Det är en vanlig klassisk växelströmsgenerator. Jag har tyvärr inga instrument att mäta något med och ligger i en gästhamn, har dock kollat med lampa och sladdstump att generatorn ger ström.
  7. HasseGBG

    Laddningsproblem

    Finns det nån på forumet med tips? Min båt med MD2B och elsystem med dubbla batterier har utvecklat problem med laddning. Hon har tyvärr stått på land i ett och ett halvt år så jag satte i två nya friska batterier och pysslade om henne allmänt innan vi åkte på vår resa. När jag startar henne nu så blinkar laddningslampan ett tag och sen lyser den fast. Alla säkringar är ok och jag har gjort rent fästena till säkringarna lite extra.
  8. Tack för hjälpen, det var det jag anade att det var fråga om.
  9. Finns det någon på forumet som vet varför kylvattnet går igenom reduktionsväxeln på MD 2 innan det går till impellern?
  10. HasseGBG

    Båtplats

    Har någon tips om båtplats i Skåne? Jag flyttade ner till Skåne för 1½ år sen men båten ligger kvar i Vänern. Helst skulle jag vilija ha min kära snipa på 8,5X3 meter på Skånska ostkusten, gärna med landström och om möjligt utan att bli ruinerad. Det verkar dock vara ganska ont om hamnar för fritidsbåtar i den delen av Skåne.
  11. Det är tre tillfällen man måste slussa - kanske beroende på hur man räknar. En sluss i Lilla Edet, 3 slussar i Trollhättan och en sluss i Brinkebergs kulle. Vet inte vad det kan kosta i år och jag har inte kört sträckan sen sommaren 2006 men då kostade alla slussarna 750:- vilket betalas i Trollhättan. I älven och kanalen är det 5 knop på många sträckor men en del även på 7 knop. Har nåt minne av att det t.o.m. finns sträckor med högre fart. Det är en hel del sjöfart i kanalen och att möta ett fartyg som gör 7 knop i kanalen kan göra livet ganska intressant en stund - inte mycket plats att hålla undan för svall. Vid ett sånt möte kikade min sambo upp ur ruffen strax efter vi passerat svallen och frågade vad vi hade kolliderat med. Det är några broar som kan bromsa lite. En bro vid Kungälv - minns inte hur hög den är men har sett segelbåtar vänta på öppning. I Trollhättan är det 2 eller 3 broar med 3,5-4 meter frihöjd och till sist Järnvägsbron i Vänersborg. Broarna i Trollhättan och Vänersborg får man i allmänhet ropa på brovakten för öppning. Info står på sjökorten. Utelivet är nog ganska varierande men kanske lite mer åt bryggdans än disco. Kul har vi i varje fall. Om det kan roa så rekommenderas Bluesfestivalen i Åmål som i år går 10-13 juli. Det brukar vara ett praktfullt drag i hela Åmål de dagarna - massa skön musik och härlig stämning. Om ni tar er dit då så är det en bra idé att komma dit dagen före för sen är det proppat i gästhamnen. Tidigare på sommaren är det Vatten- och Visfestival i Vänersborg - om jag minns rätt så går den första helgen i juni. Där är det kanske inte så mycket till regelrätt fest men en hel del skojiga påhitt. Så vitt jag vet är det tyvärr lite brist på restauranger i hamnarna i Vänern fast tidigare nämnda Spiken är värt ett besök. Där finns att äta och handla. I Sunnanå har vi en del faciliteter fast efter all utbyggnad i hamnen var det lite si och så med hur det fungerade förra sommaren. Så vitt vi vet i den lokala båtklubben så ska i varje fall kaféet fungera i år, förhoppningsvis även den lilla butiken. Tankningen kan i varje fall knappast fungera sämre än den gjorde förra året. Vi håller tummarna för att allt ska fungera i år men det är dessvärre bortom klubbens kontroll. Om någon har resan förbi Sunnanå i sommar så hör av er så ska jag gärna försöka assistera om det behövs. /Hasse
  12. För den som till äventyrs är intresserad har Haverikomissionen utkommit med sin rapport om olycka med en RIB. http://www.havkom.se/virtupload/news/rs2007_02.pdf
  13. Den här länken kan kanske var till lite hjälp. Har sett den nån annanstans här på forat. Klicka här
  14. Jag har använt laptop och GPS i ett par år nu - både i båten och i bilen. Först använde jag min Magellan bärbara GPS kopplad till laptop vilket gav mig lite ytterligare back-up för datorhaverier. F.o.m. förra sommaren kör jag med GPS-puck (och numera en riktig bilnavigator i bilen). Strömförsörjning till datorn är genom en adapter köpt från ELFA. Hade först adapter från Clas Ohlsson men när jag avverkat 2 stycken som pajat (en i båten och en i bilen) av spänningstoppar eller nåt sånt så köpte jag en från ELFA och den har hållit bättre. Jag använder SeaClear, dels för att jag trivs bäst med det programmet, dels för att det tar emot även från min AIS-mottagare och presenterar fartyg på ett bra sätt inklusive bra presentation av varning för potentiell kollision. Har testat Tsunamis Navigator och gillade den förvisso men konstigt nog saknar den Trollhätte kanal. Har även testat Fugawi men tycker att det har krånglig navigationsplanering och risig presentation av planerad rutt.
  15. Hur ofta tränar du på att navigera enbart efter papperskort för att hålla den vanan i trim? ...eller känns det överdrivet att träna på det?
×
×
  • Skapa nytt...