Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

Jocke69

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jocke69

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag håller som bäst på att bekämpa rosten i min akterruff genom att hänga på vinkelslipen med cirkulär & axialborstar... Det är tungt och skitigt och jag är inte helnöjd med resultatet. =( Är det värt att köpa en bläster och damma ner hela båten och i så fall, ska man köra med sand eller aluniniumsilikat? Hur viktigt är det att det är 100% plåtrent för att epoxin ska ge 100% skydd? Att använda dessa rostätare funkar det och hur reagerar övrig färg, typ den svinet på rostätare?? Har någon kanske andra tips & trix? Jocke
  2. Hej på Er. Runt fönstrena i akterruffen var plåten allt för risig för att rädda. Jag har svetsat i ny plåt, renslipat övrig plåt och det börjar dra ihop sej för att måla invändigt. Jag såg att Biltema har börjat sälja Epoxifärger (grund och topplack) för båtar. Vad tror Ni, är det något man vågar köpa eller är det bäst att satsa på välkända varumärken?? MVH Jocke
  3. Kan det vara lämpligt att ha ett element som står och pruducerar lite underhållsvärme i skutan då?? Man bör väl på så sätt jaga iväg den värsta fukten...
  4. Hej på Er. Än har ju inte isen lagt sig, men arbetet för kommande sommar har redan på börjats... Jag har lite undringar gällande fukt som vi stålisar inte är några fantaster av direkt. Jag har placerat lite torrbollar i min båt och hoppas att dom ska dra åt sig lite väta. Mina tankar har mer gått mot att köpa en mindre avfuktare som får gå över en timer, en timme om dagen eller så... Är jag fel ute eller? Är det bättre ur fuktsynpunkt att låta temepraturen i båten följa temperaturen ute? Är risken större att man drar in fukt i båten om man då och då drar igång en avfuktare? Avfuktare brukar ligga med ett temperaturområde på 5 - 35 grader. Vad händer då om det sjunker under 5 grader, tappar den effektivitet eller är det skadligt för avfuktaren. Finns det någon med bra tips och trix så mottages dom mer än gärna. MVH Jocke
  5. Tack för ditt svar Harald. Jag har ju aldrig haft min skuta på land (och nu är det för kallt för att bada...=)) så jag vet inte alls hur min propp ser ut. Jag tänkte låta båten ligga i denna vinter också för att underlätta lite svetsjobb mm, så det blir nog till att ta ett tidigt premiär dopp nästa vår för att undersöka propellern. Om motorstorlek och utväxlingen på backslag stämmer så kan det väl bara vara propellern kvar tycker jag. Kanske man inte ska stirra sej blind på detta med max & marsh varv?! Men jag skulle gärna vilja få lufta motorn lite till, men det hoppas jag kunna lösa med att labba med propellern som sagt. Att köpa en större motor för att få allt att klaffa till 100% känns väldigt avlägset (jag vann inte på lotto denna vecka heller)... MVH Jocke
  6. Hej på Er. Tänkte slänga iväg en fråga gällande motor storlek/styrka. Skotten, du och jag har likadana motorer och jag gissar samma vikt på våra skutor... (även fast förra ägarn uppgivit ca 7 ton på min båt...) Upplever du att din motor jobbar lite i uppförsbacke?? Att den vill men inte riktigt orkar varva som den ska... Jag når bara ett maxvarv på typ 1300-1400 och då glider vi fram i 9 knop. Har jag för lite motor (Perkins 6-354 på 145 hk) eller kan det vara som jag tror att propellern är för stor? Jag fick ju tips att ringa proffset på Riwal (vilket jag ska) men jag tänkte bara kolla om det är fler som har samma problem Ha det suuuper Jocke
  7. Tjena Jonas. Jag måste tyvärr hålla med övriga inlägg, att det är nog bäst att satsa på en egen skuta. Du vet ju hur det kan vara med vädret i Svedala... Dom få sköna veckor som bjuds varje sommar vill nog båda paren nyttja båten och risken för konflikter är överhängande. Om du har ändrat dina tankar och sneglar på andra alternativ så har jag ett objekt till salu Jag har förtillfället 3 båtar och det är lite mer än vad jag mäktar med (läses familjen mäktar med)... Jag ska sälja min stål snipa som är 8,3 x 2,7 m. Hela skrovet är fixat under -04. Återstår att bygga/svetsa överbyggnad finishen då rå. Om du är intresserad så är det bara dra ett mail så ska jag berätta mer... MVH/Jocke
  8. Hej. Som om det inte vore nog med 2 hyffast ståra stålbåtsprojekt så gick jag idag och blev lycklig ägare till en SS Jag ska inte lägga vantarna på den just i detta nu, utan jag är för tillfället ute efter att få mer kött på benen och insuper info ni vet... Är det någon som kan tipsa om någon som kan ligga inne på en ruta eller rutram till en Sweet Sixteen??? Objektet jag köpte saknade ALLT men en original ruta är vad jag behöver för resten vill jag renovera och tillverka själv. MVH Jocke
  9. Hej på er stålisar. Hjälp mej nu!!! Min motor orkar inte upp i vad jag tror ska vara rätt varvtal. Det sitter en turbo matad Perkins 6:a på 145 hk. Vad jag förstår så ska den ha ett varvtal på ca 2500 rpm då man maxar och ca 2000 rpm under march gång (allt gäller så klart under belastning) Tyvärr så orkar den inte upp till mer än 1300 varv och då gör den enligt loggen 9 knop. Den är ca 12 meter lång och väger ca 7 ton. Nu är jag inte ute efter att jaga knop, utan förbrukning (ekonomi) och minimera slitaget på motorn... Kan det sitta fel propeller på och därför orkar den inte upp i rätt varvtal? Enligt förra ägarn så satt det en 240 hk utan turbo i båten förut, vilket han bytte till en 145 hk med turbo... kan det med andra ord vara en för stor propp på? Hur stor propp bör det sitta på min typ av båt med den motor jag har? Jag har inte haft den uppe ur plurret och kan därför inte säja vad som sitter på idag... och jag har tänkt låta den ligga i isen i vinter och göra dom sista svetsjobben (för en tid i alla fall) Jag vore ruskigt tacksam för ALLA tänkbara tips. Jocke
  10. Hej på er. Vissa framsteg har jag gjort på min stålis under sommaren. Efter en utbytesturbo så har svartröken försvunnit både på fjärden och i motorrummet, så nu vill till och med tjejen hänga med ut på en tur... Det är dock ett problem som kvarstår (kommer säkert fler) och det är att jag inte får upp motorn i vad jag tror rätt varvtal. Den är ca 12 meter lång och väger ca 7 ton. Vad jag förstår så ska den ha ett varvtal på ca 2500 rpm då man maxar och ca 2000 rpm under march gång (allt gäller så klart under belastning) Tyvärr så orkar den inte upp till mer än 1300 varv och då gör den enligt loggen 9 knop. Nu är jag inte ute efter att jaga knop, utan ekonomi och minimera slitaget... Är det fel propeller på och därför orkar den inte upp i rätt varvtal? Enligt förra ägarn så satt det en 240 hk utan turbo i båten förut, vilket han bytte till en 145 hk med turbo... kan det med andra ord vara en för stor propp på? Hur stor propp bör det sitta på min typ av båt med en 145 hk turbo? Jag vore ruskigt tacksam för ALLA tänkbara tips. Jocke
  11. Hoppas att er sommar vart bättre än min. Vädret kan man ju säja mycket om men det är inte bara det som har vart risigt... Nåja, jag har lite trassel med min motor och hoppas på att få lite matnyttiga tips innan jag börjar ge mej på fel saker. Jag har en Perkins 6:a från slutet 70-tal som startar bus bra och funkar fint vid bryggan i friläge. Den svarar fint och utan problem så går det att varva motorn till 2500 ... När det blir dax att åka så tappar den orken och max varv ligger på en 1500. Problemen börjar vid 1200 varv då den börjar ryka ganska mycket. Tyvärr så ryker det inte bara från avgasröret utan det börjar ryka kraftigt om turbon också... Innan jag köper en inbytes-turbo så vill jag verkligen veta att det är den det är fel på. Jag tycker allt verkar peka på att det är turbon men hur kan jag enkelt kolla det? Vad mer kan det vara? Spridarna är nyfixade för året, men kan det även vara bränslepumpen som risig? Jag vore ruskigt tacksam för svar då jag också vill ut och åka lite i år... Vänlig hälsning Jocke
  12. Slipar, lappar i ny friskt plåt där det behövs, grundar/målar med epoxybaserad färg, byt gummilister så borde rosten hålla sej borta. Troligtvis så är det ett taskigt grundjobb utfört innan, samt att byta lister kan vara en bra idé innan rosten får fäste.
  13. Tror du det kan funka med att man lägger platonmatta (styv plastmatta med 1 cm bulor) mot skrovet så att det blir luftspalt. och sen isolering med slutna celler?? Eller kan det vara värt ett försök att få isoleringen att ligga dikt mot skrov, tak etc genom att limma dit den?
  14. Oj vilken diskution Fugawi frågan satte igång.... =) Jag vill bara meddela att jag fick snurr på Fugawi. Jag gick ut på altan och satte mej med datorn i knät under bar himmel. Man måste tydligen ha VÄLDIGT fri sikt för att den ska få sin fix... Jag har en pockettrack gps (sitter i en kortplatsen direkt in i burken) som jag kan variera till laptop och handdatorn. De blir nog till att köpa en gps som monteras utvändigt på båttaket eller dyl... Tack för alla svar.
  15. Blir inte plexi och macrolon missfärgat med tiden?? Vad pratar vi för pengar?? Vad kostar mocrolon /M2, tumme pekfinger??
×
×
  • Skapa nytt...