Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

Fagring

Företag
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Fagring

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, vad är det egentligen du är arg på? Att ett privat företag försöker tjäna pengar. Är inte det grunden till hela vårt samhälle? Eller menar du att alla skall ha det som SSRS? Ingen moms, ingen skatt, inga arbetsgivaravgifter. Besättningar som inte behöver någon behörighet och båtar som byggs utan CE-märkning. Helt ok tycker jag om det är sjöräddning och fara för liv. Då lägger man regelverken åt sidan för att kunna hjälpa till utan begränsningar. Men inte behöver väl samhället subventionera en båt som glömt tanka och får en reservdunk utkörd en still dag? Jag har varit med i Sällskapet sedan börja av 80-talet. Jag tycker ändå att Sjöassistans är det bästa som hänt båtlivet. Viktiga sjöräddningsresurser skall användas när det verkligen är allvar. Inte som någon gratistjänst till båtfolket i allmänhet.
  2. Tack till Lasse-L för bra tips om minustecken framför... Funkar faktiskt riktigt bra. Lite genant att ha använt Seaclear i alla år utan att veta om det.
  3. Hej, tänkte hänga på den här tråden med en fråga. Jag har i många år haft SeaClear med rastrerade papperkort, som jag köpte av Soltek för snart 10 år sedan. Funkar jättebra men blir svårläst (sotigt) när man dimmar ner på natten. Har bestämt mig för att prova vektoriserade kort och ett lite mer avancerat program. AIS-visning är ett krav. Om databasen för svenska sjökort som hanteras av Sjöfartsverket är i S-57 standard; kanske det vore klokt att köpa dessa kort och ett program som klarar denna standard. Fugawi klarar detta men är ett program som jag hört många tycker är rätt komplicerat och oöverskådligt. Har någon egen erfarenhet av annat navigationsprogram som är lätt att använda och som klarar sjökortsstandarden S-57? mvh//
  4. Jag kan verkligen rekommendera Sjöassistans. Veckan efter midsommar så fastnade startmotorn på kuggkransen på vår gamla MD21:a och brände givetvis sönder. Trist om man ligger i Stockholms ytterskärgård. Det tog ett samtal till Sjöassistans och 40 minuter innan en jättetrevlig kille i en arbetsbåt kom ut och bogserade oss till en Volvo Penta verkstad på fastlandet. Han körde oss dessutom vidare till Vaxholmsbolaget brygga några sjömil söderut så vi kunde komma hem. Tre dagar senare var motorn utbytt! Bättre service kan du inte få. Jag har dessutom två vänner som fått proffsig telefonrådgivning. I ena fallet hur han skulle lufta en dieselmotor efter filterbyte och i andra fallet hur hon skulle ta sig förbi ett trasigt Nautilock. Mitt intryck är att det är både proffsiga och serviceinriktade killar och tjejer som jobbar för Sjöassistans. SSRS har jag ingen erfarenhet av. Ser bara deras helsidesannonser i dagstidningarna och får intryck av att de mer är inriktade på sjöräddning och bemannar sina båtar med folk som lämnar sina arbetsplatser om det verkligen gäller.
  5. Du har rätt Ingemar, åter till huvudfrågan! Vilka väljer vi - vem är bäst, trevligast osv.
  6. ...och jag blev än mer övertygad om att, om man har råd, skall vara med i båda organisationerna. SSRS för att de behövs när det verkligen gäller och Sjöassistans för bränslestopp och tampen i propellern. Då skall inte frivilliga sjöräddare kallas ut från sina ordinarie jobb.
  7. Som liten båtägare kan jag inte annat än förundras över denna konstgjorda debatt. Nog är väl Sjöassistans till för oss som behöver hjälp på sjön när det inte är fara för liv. Och nog är väl Sjöräddningen i Sverige till för de allvarliga tillbuden? SSRS är en ideell förening som inte betalar skatt, arbetsgivaravgift eller moms på sin verksamhet. Båtarna behöver inte mätas in, CE-anpassas eller registreras i Sjöfartsregistret. Besättningen behöver inga som helst behörigheter. Det är engagerade och motiverade människor som får lov att gå från sina ordinarie arbetsplatser om båten larmas ut. Staten bidrar årligen med stora summor till verksamheten. Nu senast skänkte Sjöfartsverket en ny båt i Victoriaklassen som skall stationeras på Gotland. Ett mycket stort antal 90-båtar från Försvarsmakten står också helt fritt till SSRS' förfogande. Allt detta är naturligtvis alldeles utmärkt så länge SSRS sysslar med sjöräddning. Men det är inte ok när varv, mekaniska verkstäder i skärgården och privata bärgningsföretag konkurreras ut av SSRS. Man kan från SSRS sida gömma sig bakom ord som medlemsservice och förebyggande utryckning men detta är inget annat än snedvriden konkurrens på fullständigt olika villkor. Precis lika galet som om de 120 000 medlemmarna i M – Motormännens riksförbund skulle kräva gratis bogsering till verkstad och att den verksamheten skulle vara helt skattebefriad.
×
×
  • Skapa nytt...