Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

_Wille_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    74
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om _Wille_

  • Placering
    Löjtnant
  1. Sätt ett buntband om impellern som klämmer ihop den när du monterar. När den är på plats - klipp upp buntbandet och dra ut det med en smal tång. Lätt som en plätt... /Wille
  2. 7 kap. Allmänna bestämmelser om ansvar 1 § Redaren är ansvarig för skada som befälhavaren, en medlem av besättningen eller en lots orsakar genom fel eller försummelse i tjänsten. Redaren är också ansvarig, om skada vållas av någon annan, när denne på redarens eller befälhavarens uppdrag utför arbete i fartygets tjänst. Skadestånd enligt första stycket som redaren har betalat har han rätt att kräva tillbaka av den som vållat skadan. Särskilda bestämmelser om ansvar och inskränkning av en redares ansvar finns i 9, 10 och 13–15 kap. Med redare avses också ägare av fritidsbåt.
  3. Nu är jag inte lika påläst på sjövägsreglerna som ni andra tycks vara, men jag vill minnas att reglerna för sjöduglighet med allt vad det innebär regleras av s.k. redaransvar och redare anses ägaren till båten vara. Däremot ansvarar befälhavaren för båtens framfart.
  4. Hej, Det är bra med en flatbottnad båt om användningsområdet är tänkt att vara innomskärs dagar det inte blåser för mycket. Då kan en flatbottnad båt gå mycket fort på relativt liten effekt. Om det sedan börjar bli lite vågor kommer båten att dunsa en hel del då den inte klyver vågorna speciellt bra. Resan kommer inte att bli speciellt behaglig. Alternativet är en v-bottnad båt med skarpa slag. V-bottnen klyver vågorna mjukare så resan blir behagligare och man kan fortfarande hålla en hög hastighet. Min båt är rundbottnad och kan inte riktigt plana. Vill man åka fort är inte rundbottnade båtar att föredra då det krävs relativt hög effekt. Snipans skrovform gör att den suger sig fast i sitt eget svall. En tumregel är att en 6 meter snipa gör 6 knop, en på 8 meter 8 knop osv... Fördelen är att de är riktigt bränslesnåla och sjödugliga. En köl är att föredra om du seglar. Sen vet jag att det finns segelbåtar utan köl men med centerbord. När man går för motor fälls centerbordet upp och båten kan plana. När man seglar fälls det ned och fungerar som köl men avdriften brukar vara ganska stor på den typen av lösningar... Jag tror tillverkaren McGregor har några alternativ. Ska man se på frågeställningen utifrån säkerhetsperspektiv är det alltid bättre med en köl då den rätande axeln blir större. Dvs kraften som behövs för att en båt ska kapsejsa behöver vara mycket stor om båten har köl och om båten väl kapsejsar vill en båt med köl resa sig i upprätt läge igen. De bästa /Wille
  5. Hej Jimmy, Jag gjorde enligt följande: Efter oljning och fenissning la jag en vit självhäftande gummilist med L-profil i den frästa sargen. Sedan la jag i rutan för att slutligen täcka med en kvartslist i vitt gummi. Den spikade jag fast med mässingsspik och skallarna slog jag ned i listen. Arbetet utfördes förra året och nu i vår ser det bra ut men det är lite kort tid för att kunna urvärdera ordentligt... Lycka till /Wille
  6. _Wille_

    Blåsor i Fernissa

    En metod som jag använt mig av för att göra punktinsatser på fenissasläpp och som fungerat bra är: 1. Skrapa bort lös fenissa. Precis när flagan lossnar kan man bedömma av lukten på trät om det är instängd fukt eller gas från linolja som kokat. 2. Om det luktar fukt har jag under ett par dagar värmt trät försiktigt med varmluftpistol så mycket vatten ångar bort. (Om det är tjockt gods kanske man inte ska göra så. Det är vid snabba fuktförändringar som trä spricker) 3. Se till att all lös fenissa är borta - att den runt kanterna av hålet sitter bra. Slipa på intilliggande fenissan till dess att kanten nöts ned i nivå med trät. 4. Olja enligt det sätt som du tycker funkar bra. (Alla tycks göra lite olika och det är svårt att inte lyckas...) Jag skulle själv använt tungolja. 5. Torka rent och fenissa. Om det är en mahognybåt kommer antagligen färgen på lagningen nu att skilja ganska tydligt mot resten av ytan. Det löser du genom att mattslipa hela ytans fenissa. Sedan betsar du till önskad nyans för att sedan fenissa ett par lager på betsen. Voilà - snyggt och prydligt! Lycka till /Wille
  7. Bör kanske inte vara björk då björken har en tendens att ruttna bara den närmar sig vatten... /Wille
  8. Hej, Mina funderingar var liknande de du har. Om oljan härdar fort är jag osäker på hur mycket den hinner tränga in. Jag inledde med en ordentlig inoljning med rå linolja. Den oljningen pågick under månader. Slutligen oljade jag med tungoljan i stället för den sedvanliga slutstrykningen med kokt linolja. Det sades mig att den bättre skulle kunna hålla emot kokning av eventuell ickehärdad rå linolja. Dessutom skulle den vara ett riktigt bra underlag att fernissa på. Under säsongen som varit har jag inte drabbats av något lacksläpp. Jag får se hur hon klarar den kommande vinterkylan. Hoppas det var till någon hjälp... /Wille
  9. Hej, Förra året köpte jag en pirra på K-rauta. Funkar perfekt till min Evinrude med lång rigg. Skäddan hamnar precis så den nuddar gaffeln. Min motor väger ca 110 kg. Vagnen kostade 190 kr vill jag minnas... I alla fall skulle det inte lönat sig att bygga en själv. /Wille
  10. _Wille_

    Hur krävande?

    Hej, Om du inte är av den flitigaste eller händigaste typen ska du nog satsa på den med träöverbyggnad och i gott eller mycket gott skick. Jag anser att det är lika mycket arbete att hålla en båt i fint skick oavsett om den är av trä eller plast. Däremot är det mycket mer arbetsamt att rusta upp en eftersatt träbåt än en plastbåt! Så håll den i gott skick och fuska inte med vårrustningen. Trädetaljerna ska mattslipas, vid behov betsas och sedan strykas med fenissa minst två lager/säsong. Lycka till! /Wille
  11. Hej, När du har skrapat och slipat trät kan du olja med tungolja. Den härdar på några dagar och den nya fenissan sitter bra. Lägg på den vått-i-vått till trät inte längre suger. (Ytan ser våt ut efter 10 min) Då torkar du bort det överflödiga och låter oljan härda i tre till fem dagar. Sedan tvättar du med t-röd och påbörja fenissningen... Lycka till! /Wille
  12. Hej, Jag har för mig att borläggningen är ganska tunn på somliga mysingmodeller. Kolla att alla skruvar och nitar är täckta med en träpropp så de inte sticker fram. Gör de det kan du kanske inte renskrapa båten över huvud taget... Lycka till! /Wille
  13. Vet inte om det spelar någon roll. Jag använde Lefants imregnering och det skulle man jobba in i duken tills den var genomfuktad. Troligen är duken mättad både in och utvändigt då. /Wille
  14. Hej, Prova att ankra med exv ett bruceankare, modellen större än vad om anges av tillverkaren, vilka verkar ha som sport att ange för litet ankare till ens båt. Fäst i ankaret en tre meter lång kätting i shacklet till ankarlinan. Just i det scacklet fäster ni även Er blyplätt. Blyplätten minskar ryck och knyck från båten. (Ja, det blir tungt att hala upp ankaret, men er goda sömn med förhoppningsfullt goda drömmar är räddad) De bästa /Wille
  15. Hej, Det är inte för sent att betsa nu. Mattslipa ytan och lägg så många lager bets du önskar. Jag brukar använda mig av en svamp och skydda händerna med diskhanskar. Det kräver noggranhet för att inte ytan ska se flammig ut. Blir det trots allt flammigt är det bara att betsa med lite bets i svampen och arbeta ut den mörka betskanten. Sedan är det till att fernissa ett par lager. Lycka till /Wille Ps. Blanda absolut INTE bets i fernissan! Då blir det en täckande målarfärg i stället - och det är verkliggen inte vad man önskar sig! Ds.
×
×
  • Skapa nytt...