Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Thomas-CC-Lancer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    388
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

34 Expert

Om Thomas-CC-Lancer

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Maska av det halkskyddade området och lägg topcoat bara på släta ytor. Och jo inte helt enkelt att maska av just bara det grova.
  2. På de ytor där du har gammal men osprucken gelcoat kvar kan du ju ta och slipa med vattenslippapper. Borde gå bra att börja med 800 papper och sedan fortsätta med 2000 och sist 3000. Är ytorna hyfsat bra kan det ju räcka med enbart polermedel, prova! Därefter polera med tex ngt av 3M's polermedel. Dvs lägg inte topcoat överallt utan bara där du har skador! Förutsättningen är då förstås att färgmatchningen gammalt mot nytt är bra. Microballonger används som fyllmedel i tex epoxi för att det ska bli trögflytande och fungera som spackel, inget jag skulle blanda i topcoaten.
  3. Med ny motor menar i varje fall jag en nytillverkad motor och då lär det vara svårt att hitta en gammaldags 2-taktare. Möjligt att äldre typer av 2-taktare kan förbjudas av ngn klåfingrig politiker. Trycket är ganska stort på att de ska bytas ut utan ytterligare restriktioner. För övrigt om man tänker sig ett förbud av just utombordare och då faktiskt även 4-taktsmotorer, varför skulle då inte motsvarande inombordare förbjudas? Dvs ett totalstopp på både försäljning och användning av båtar med fossila drivmedel! Värre ä'n för bilmarknaden, där är ju förbud aktuellt från 2035 av försäljning men inte användning oavsett ålder och 2 taktare lär ju fortfarande få köras. Så nej tror det är hur lugnt som helst att skaffa en ny 4 takts utombordare, finns annat som man kan oroa sig för just nu! Att fossila fordon förbjuds i några kvarter i Sthlm smittar knappast av sig på våra vattenvägar och hur skulle det övervakas? Behövs ett båtregister igen och det är väl några år bort bara det.
  4. Vad skulle anledning vara till att inte våga köpa en ny utombordare? Är ju bara 4 taktare kvar på marknaden vad jag vet, kommer dröja länge, om ens någonsin till att användningen av dem förbjuds.
  5. Har du testat att googla? Seasea och Erlandssons brygga har.
  6. Mercruiser 3,0 är ju i grunden samma motor, så du kan leta block till en sådan. Kan vara värt att ta kontakt med Värmdö marinteknik och se om de kan hjälpa dig. Bör inte vara några större problem att hitta delar till den här motorn, var och är väldigt vanlig!
  7. Undrar om inte original 13x19" är bäst, varvar ut och ger bra toppfart, lite lägre marschfart men det borde å andra sidan ge bra ork / marginal för de fall ni är fler i båten. Ett snällt val för motorn som antagligen går ganska så oansträngt vid marschfart. Du skulle möjligen kunna leta efter en propp med samma diameter och stigning men ngt större propeller area för mindre slipp och kanske ngn knop till vid marschfart. De andra propparna verkar mest bara belasta motorn för mkt.
  8. Är bränslepumparna servade eller bytta? Tidiga var tydligen lackade inuti, lack som flagnar med tiden, inte bra. Kollat filter?
  9. Tycker du ska ge dig. Skrovet skulle kunna vara halvplanande och det är det i såfall oavsett effekt. Vad som sker i praktiken beror ju på installerad effekt, men i det här fallet skulle det ju kunna göra att den inte går in i en vägg vid säg 7 - 8 knop som andra snipor med lvl på 6m kan göra.
  10. Du får lägga ut en bild på båten! Inbillar mig att de flesta snipor inte gilla farter över sin vattenlinjelängd i knop, men å andra sidan så finns det finnar som kör i 40-50 knop med sina... så det beror på vad konstruktören haft för mål med sin design. Var glad för att den inte gräver ned sig, kan ju vara nåt åt det halvplanande hållet då?
  11. När man funderar på proppellerval så kan det ju vara ganska bra att kika på de värden man får när man räknar på lite propp alternativ, om jag då kommer fram till att båten borde göra runt 9 knop vid normal slip på 10% och ett maxvarv på 3400 rpm med nuvarande propp så är det en utgångspunkt. Att just den här båten kommer att gräva ned aktern innan dess och inte nå dit är nåt man får ta hänsyn till när man sedan ska välja en propp. Lite effektreserv är naturligtvis bra att ha, alltid trevligt att kunna dra av på gasen. Lite knepigt med snipor som i stort sett går in i en vägg när farten går lite över vattenlinjelängden. Oljudet är väl troligare ngt i backslag eller axellager som orsakar, knappast proppen.
  12. Jag räknade på hur långt du teoretiskt bör komma med en propp på 10" och 3400 rpm, och drog sedan av 10% för slipp, det resulterar i att du kör i 9 knop. Att just din båt inte kan gå i 9 knop är en annan sak! det gäller att räkna sig fram till vad som är trolig maxfart respektive lämplig stigning för att din motor ska nå sitt maxvarv. Enkelt faktiskt. Fast om du nu enkelt når 3400 rpm så kan det ju vara så att du ska öka bladarean och minska stigningen eftersom du då verkar ha en väldigt hög slipp. Och så kan det vara så att din motor är onödigt stark för din snipa och då gäller det mer att hitta en propp som gör att den går trevligt vid tex 6 knop och det kan i varje fall inte jag räkna mig fram till vad det skulle kunna var för ngn propp.
  13. Inte gängorna som kärvar som andra redan skrivit det är packningen som torkar fast, smörj innan montering. Gummit har inte blivit sämre däremot så har bensinen blivit mer aggressiv. Hade samma elände som dig när jag bytte i år, men Volvo Penta filter som säkert i grunden är samma som mercruiser.
×
×
  • Skapa nytt...