-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nugget
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Någon gång på 70 talet har jag har för mig att det var Örnvik som tillverkade en öppen båt med en liten inombordare och roder på akterspegeln. Båtens längd var mellan 4,5 - 5,5 meter skulle jag tro. Är det någon som kommer ihåg vad den hette eller kan ge mig ytterligare data om denna båt?
-
Är dom gula fälten/fläckarna främst på dom höga ytorna, exempelvis sargar och relingslister då är det med nästan 100% säkerhet styren som gulnat. Lättast är att slipa bort det med 1200 våtpapper och sedan rubba ytan.
-
Jag var ägare till en Garmin GPS map 182C. En utmärkt GPS med många användbara funktioner. Det bästa var att man kunde 0-ställa den på våren och sedan läsa av årets samlade värden. Samtidigt kunde man 0-ställa trippmätaren och få dagens värde. För mig och min logbok var detta skoj då man kunde avläsa seglad sträcka, högsta fart, snittfart och hur lång tid båten gjort fart genom vattnet. Tyvärr gick den med båten jag sålde och när det var dags att köpa ny till min nyinköpta båt blev det självklart en ny Garmin. Jag köpte nu en Garman GPS map 525 (182 verkar vara utgången) dyrare och då förmodligen ännu bättre. Efter att ha brottats med manualen upptäcker jag att den är mycket sämre än den billigare 182C. Mängder av funktioner man aldrig har nytta av och en bildskärm som hoppar mellan sjökort och flygfoto. Har ni en äldre GPS, tänk er för innan ni byter upp er, det kan bli ett nerköp. Är ni som jag road av att i efterhand kolla vad som hänt under dagen så bör ni nog söka ett annat fabrikat.
-
Kanske det är genom ventilationsslangarna (tilluften). En motor måste ju ha luft för att gå och om jag inte mins fel går det en eller två slangar från sittbrunnen ner till motorrummet. Vi pratar väl om en inombordare?
-
Jag har köpt flera båtar med och utan tank till toan. Alla med tank har luktat mer eller mindre. Slangarna är största boven men även länspumpen till tanken kan stinka riktigt illa samt avluftningslangen från tanken. Kalkylera med att byta ut allt utom rostfri tank. Även stolen som idag är en billig sak jämfört med för par år sedan. Jag monterar vanliga slangar (lättare att böja) och byter varje år istället. Även dyra gastäta slangar luktar illa efter ganska kort tid. Undvik sedan att använda toaletten till tyngre behov, kan vara svårt med barn i båten.
-
Ingen bra idé. Polyuretanskum tål inte vatten över tid. Det är även svårt att fylla ett utrymme, lätt att få hålrum och inte minst så har det ganska stor kraft när det skummar upp.
-
Har ägt båda två. Shipman är snygg och trevlig men dinetten är bökig. Accenten är minst lika snygg men jag förvånades av dom låga kojerna. Stuvfacken under kojerna passar bäst till skor, större är dom knappast. Seglar fint i alla fall i lätt väder. Båten känns rank när man stiger ombord, detta för att den är ganska bullig på mitten och inte så bärig i fören, min egen teori. Båten är inte rankare än någon annan typ i samma storlek under segling. Motorn i fören går att diskutera, lösningen blev nog mest till för att båten skulle segla (mäta in) bra som en 1/4 tonare. En båt som slår båda anser jag är Albin 78. Modernare kostruktion med en betydligt mer lättseglad rigg, rolig att kryssa med till skillnad för mastheadriggade. Stor sittbrunn, förhållandevis höga fribord, motor med drev som gör den tystgående m.m. m.m.
-
Han heter Bruno Boström. Information om Minette och många många fler finner du på www.sailguide.com Välj fliken båtfakta.
-
Den enda nackdelen tror jag är vikten. Jag misstänker att man inte nyttjade materialet full ut med bekostnad av vikt. Tro inte att dom är tillverkade på samma sätt som de master man har på extrema racers. Fördelar bör vara att den är totalt okännslig för korrigion, bucklor eller skador. Småskador repareras lätt. En glasfiberarmerad mast kommer att göra sin tjänst i ett par hundra år.
-
Finns det någon som kan hjälpa mig med uppgifter? Oljemängd och typ i motor? Oljemängd och typ i backslag?
-
Albin 78 Absolut mest båt för pengarna. Höga fribord Inombordare. Rymlig sittbrunn. Lätthanterlig rigg.
-
H-båt eller Safir? Var ska du ha båten? Ska du kappsegla? För mig är dessa frågor ganska avgörande om jag skulle välja mellan dessa båtar. På västkusten finns det mängder av H-båt och många tillfällen att mäta sig med andra. Safirer finns men inte på långa vägar så många som H-båt. Ska du segla på ostkusten är nog läget ett annat. Detta är även viktigt den dagen du tröttnat och vill sälja båten, det är alltid lättare att sälja en båt som är välkänd.
-
Inte en aning, om det nu är gummi du menar. Kanske är det en relingslist eller något liknande du pratar om ? I ett sådant fall kan jag ge dig ett bra tips.
-
:-Tack Pengarna har kommit som avtalat. Tack så mycket.
-
Ta inte fogskum om jag får råda. Fogskum har mycket dåliga tryck och skjuvegenskaper. Det kommer att malas sänder till ett pulver när däcket belastas igen. Injicera epoxy eller vanlig polyesterplast så som redan föreslagits.