jano
Medlemmar-
Innehålls Antal
41 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jano
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kan de vara MiljöBengt som är tillbaka med ett nytt alias?
-
Ja vissa läser inläggen som fan läser bibeln. Och snälla du jag avfärdar ingen forskning men har viss inblick i forskar världen. Först. En doktorsavhandling är inget bevis. det är i nästan alla fall en sammanställning av befintliga data, några studier, som kryddas med egna slutsatser. Dit förtroende för doktorer är mycket stort, mitt är inte lika. Det gäller i de flesta områden inte bara miljö. Dessutom så läser jag alla avhandlingar och framförallt artiklar mycket kritiskt därför att det oftast finns en finansiering bakom alla sådana. Det innebär inte att de behöver vara felaktiga men kan innebära att vinklingarna och slutsaterna kan vara friserade, ofta har man fått ett uppdrag och finansiering som är kopplat till något företag som har intresse i saken. Sen är det så att bara för att ny forskning (eventuellt gjort i ett laboratorium) visar på att en sak är fel så har man som Systemekolog en specialinriktning som inte alls behöver ta ställning till andra konsekvenser av att tex förbjuda koppar. Utan man konstaterar att djurlivet påverkas om vi utsätter dem för koppar, punkt, ingenting om vad som händer om vi inte använder koppar. Som jag ser det så är det viktigaste att göra att försöka se helheten. Kan uplysa om att ett bad i ett badkar målat med fartygsfärg inte är farligt såvida jag inte är tex en havstulpan. Däremot så skulle det inte bli så snygt badkar och min fru skulle bli skit arg. Men återigen, vilket du inte orkade komentera, så tycker jag det är hyckleri att kalla bottenfärger som i dag är godkända för Eco mm som om de skulle vara naturprodukter utan någon skadlig påverkan på miljön. De består av en massa kemikalier som inte är nyttiga att få ut i naturen. Inte minst framställningen av dessa. /// J-O
-
Uppenbart är att vissa motorbåtsägare tycks sakna all form av humor.
-
Nu blir jag riktigt förbannad. Jag är inte gammal. Och min båt är inte speciellt gammal den heller.
-
Det handlar inte om motorbåt mot segelbåt även om man kan uppfatta det så i debatten. (Alla motorbåtar mot bevis/kort och alla seglare för.) Det är handlar om att den lilla klick som tror att man kan sätta sig i en båt (oavsett framdrivning) och köra utan några kunskaper. Som vanligt är det alla skötsamma som har kunskap (oavsett om man har det på pränt eller ej) som får lida. Att jämföra med båtregister som är en förlaga till beskattning är inte relevant. Det har inget med säkerhet att göra utan är en ekonomisk fråga. Cyckel körkort som också togs upp är ännu mer irrelevant då vi inte är på ett cyckelforum utan på ett båtforum. Sen vad vi tycker och skriver här och retar upp oss på varandra är ju i realiteten ganska meningslöst (men kul) då det inte är upp till oss utan till våra politiker som jag inte tror (båda sidor) tycker att detta är en speciellt viktig fråga. Så om vi alla kunde sjunga we shal overcome så löser vi alla problem. Om vi dessutom lär oss sjövett, väjningsregler, fartbegränsningar och inte båtar knökfulla så kan vi nog ha rätt kul på sjön tillsammans. Både med och utan kort och både i segel och motor båtar. (bara ni håller er undan för mig när jag kryssar i de trångaste sunden ) /// J-O
-
Mittenstycket är faktist det bästa beviset för att någon form av utbildning behövs. Detta är vad man kallar självmål. Tackar... /// J-O
-
Glöm inte suggor. Altid bra att ha. Det ger också möjlighet att trimma ner skotvinkeln.
-
Det är basun som syns. Den har fått mycket stryk alla stormar.
-
Hittar ingen annons med Sälolja men Valbiff är faktiskt jättegott. Rekomenderas. // J-O
-
Någon som har erfarenhet av tv kort (USB) till laptopen? // J-O
-
Låg tidigare i Amundön /Kindes men fick ett erbjudande av de nya ägarna på 90 000 i en inträdesavgift och sedan 12 000 per år i sommarhyra.. Ligger nu i Wallhamn, som har mer beskedliga priser och seriöst upplägg. Kollade dessutom med Nya Varvet som annonserade ut platser... 200 000 i Deposition och 25 000 per sommar. Visserligen stora platser men ändå.... // J-O
-
Jag har importerat två båtar, båda från Tyskland visserligen så jag vet inte om det är skillnad i Polen men det är typiskt svenska fördommar att tro att en person automatiskt är en skurk ock ska lura dig bara för att han inte är svensk. Köpte ena båten av en tysk privatperson (kostade över 700 000 SEK) och den andra via en mäklarfirma i Hamburg (den gick på ca 1,5 milj) så det var inga små affärer. I båda fallen har allt ordnat sig och jag har faktiskt fortfarande sporadiska mailkontakter med säljarna. Har köpt båt i sverige tidigare via båtmäklare och där haft väldiga problem att få ordning på allt. Nu valde vi att köpa i Tyskland för att den båt vi ville ha inte fanns i Sverige det var inte billigare pris. Sen är det faktisk närmare till tyskland än till tex Stockholm när man bor i Göteborg. /// J-O
-
I Norge har man börjat diskutera ett nytt NORLYS som medger att man ger olika LYS tal till samma båttyper som her lite olika utrustning. Det är värt att följa upp. Vitsen med LYS är att kunna kappsegla med andra båtar utan att betala en förmögenhet för en ORC eller IMS mätning. Då blir det inte många båtar på klubbracen. Likaså tex Tjörn Runt skulle bli desarmerat till ett fåtal båtar. Att köra entyp är kul men oftast inte praktiskt. Svårt att få i hop alla 255 X-412orna på racebanan. Att då köpa en tex X-35 (eller X-99) mfl, lockar inte så mycket då de flesta använder båten som familjebåt ovrig tid. Att vi måste utveckla LYS tror jag alla är medvetna om men frågan är hur. För att placera sig i topp verkar en 70-tals båt, srippad och upphottad med nys exotiska segel vara melodin. Det är nog svårt att göra så mycket åt om man vill behålla bredden. Det största problemet är i dag är ju att få båtar till tävlingarna. Det talas om ökade båtantal litevar stans men sanningen är att det har minskat om man ser totalt sett i alla tävlingar. Mycket beror det nog på samhällets belastningar i form av mycket arbete, familj mm men även som jag har bekymmer med (och som jag tror är ganska vanligt) att få i hop besättning. Jag behöver för optimal kappsegling ca 10 pers. Är i 40-års åldern =bekantskapskrets i samma ålder=familjer med småbarn lämnar man inte så lätt för att ut och leka på havet. Gud vad långt det blir när man börjar, sorry nu lämnar jag ordet till nästa. /// J-O
-
Lungt i naturhamn? Det kan man ju hoppas på när föräldrarna skickar ut ungarna, så att de slipper dom, i gummibåtarna att köra timme ut och timme in. Det är ett gissel som förstört många kvällar. Värsta jag varit med om var i söder om koster där ett par grabbar körde från 12 på dan till 23 på kvällen... Ok de pausade för mat och tankning i ca 1/2 timme. Brukar faktiskt ta min egen dinge när det blir för mycket och köra bakom föräldrarnas båtar ett varv eller 2. Det är lite barnsligt , jag vet men det brukar fungera. /// J-O
-
Om några år så är kvinliga kaptener ombord våra, i alla fall segel, båtar vanligare än gubbar. Titta på könsfördelningen vid våra seglarskolor. Mest Tjejer.... Killarna orkar inte lämna datorspelen. Tror nog att Tjejerna tar över i allmänhet. Bättre betyg i skolan har dom också. Äntligen . /// J-O