Vår Ansö har legat i två vintrar sedan vi köpte den (nu är den på land denna vintern för att jag ska jobba med undervattenskroppen). Första vintern låg den på yttersta gästbryggan i Grebbestad och förra låg den i Björlanda Kile. Båda vintrarna frös den fast i isen. Vad jag kan se har den inte tagit någon som hellst skada av det. Jag har hört att man inta ska pysa luft under båten för att då syresätter man vattnet vilket påskyndar korrosionen. Om man låter båten frysa fast får man ett utbrett tryck på skrovet som är mindre per ytenhet än när man pallar upp den på land. En sak som är viktig är att man väljer en plats där isen ligger still. Det är inte så lyckat att det kommer isflak flytandes, eller att isen driver iväg med båten infrusen. Jag hade en 200W frostvakt i motorrummet, där också alla bordgenomföringar utom en sitter. Det räckte fint även förra vintern. Alla kranar på genomföringarna var öppna. Jag läste någonstans att det miskar frysrisken. I motorrummet hade jag en termometer med minnsefunktion så jag kunde hålla koll på att det var plusgrader där hela tiden. Jag upplever att det blir mindre fukt i båten när den ligger i än när man har den på land, tack vare att tempereturen håller sig jämnare. Jag antar att det finns lika många ideer hur man ska göra som det finns båtägare, men jag kan konstatera att detta fungerade fin för oss. Naturligtvis är det viktigt att titta till båten regelbundet!