Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025

Striker

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Striker

  • Placering
    Kadett
  1. hej hade ett liknande fel förut vet ej om jag hade matarspänning dock , men troligtvis hade jag det. kolla minuskabeln på batteriet noga den har en tendens att svartna igen helt och man kan i bland få skala av en bit av isoleringen för att se ordentligt, och du kanske får klippa en bit av kopparn för att få fram O-oxiderad kabel.
  2. Är inte alla system tillverkade för att hålla?? I och för sig så är min tanke lite väl paraniod men när man såg vad den där lilla stumpen ställde till med.... Nä tycker också att yamaha är nog väldigt tillförlitliga. Fast nu säljer jag yamahan renoverad och köper en 150 ficht hehe (gillar att meka)
  3. Hejsan tänkte bara berätta om min yamaha 115 hästare -86.(V4) Den hade pluggad autolube och vi blandade i tanken istället, och det fungerade.MEN pumpen sitter ju kvar iallafall och den snurrar ju med oavsett om oljetanken är inkopplad eller inte.Jag vet inte till 100% om det ser ut som på din 85-hästare men jag skulle nog tro det, oljepumpen påverkas av en axel som sitter in mot vevaxeln(vinkelväxel) och axeln ifråga gick av och tvärnitade motorn kan man lugnt säga hehe Fick köpa en nytt (begat) powerhead och håller nu på att plocka ihop motor i vintermörkret(rätt kul iallafall) Det jag tänkte säga med detta inlägg var att kunde det finnas ett sätt att ta bort själva pumpen också så har men eliminerat DEN risken iallafall.Man tänker nog att man är safe bara för att men har pluggat seperatoljan men min lilla historia ger en annan vinkel. Jag tror att det går rätt lätt att ta bort pumpen och sätta en blindfläns där istället(plocka ur axeln också).
  4. Ugnslackering är precis som det låter den torkar i ugnen och färgen härdar ungefär som man lackar krukor. Det är en metod som är allmänt vedertagen och används av de flesta proppellertillverkare.(inte rostfria hehe) Balansering skall man nog inte själv hålla på med om man inte har tillgång till ordentliga instrument (tycker jag)eftersom det som sagt ger hemska bieffekter som skadar lager och dylikt i hela resten av motorn om det blir fel. Man pressar ur gummisäkringen som sitter i proppen när man ugnslackerar.Det är inget man skall göra själv på gasolgrillen eller så utan det är nog bara firmor som fixar detta. Skall försöka fixa fram nummer till firman.
  5. Hej jag tänkte bara tillägga i sammanhanget en liten sak om målning av proppar och så. Jag lämnade in min alu-prop till en kille(firma) som blästrade och balanserade och sen ugnslackade den, kostade ca 800kr , jag tror det ver en 13 eller 14 tums proppeller. inte så dyrt tycker jag och jag fick 200 varv mer ur motorn och mindre vibrationer. Ett litet tips i förbifarten bara....
  6. När bombardier köpte upp evinrudekonsernen upptäckte de att toleranserna på reservdelarna var alldeles för stora och därigenom också på massa sålda snurror som alltså inte höll toleranserna på delarna tex vevstakar och kolvar etc. detta tillsammans med koksproblem hjälpte till att sänka rude-maskinerna rätt rejält.Om man köper en motor idag som har blivit renoverad så är den med största sannolikhet den gjord med delar som har bättre toleranser och uppgraderad oljepump b.l.a. sen tror jag en 01 inte ens har dessa problem alls utan är en jättebra motor. mvh henrik
×
×
  • Skapa nytt...