Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025

Sitell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sitell

  • Placering
    Kadett
  1. Tackar för svaren. Men det verkar inte helt lätt att få allt på plats igen. Särskilt inte som det sitter lite svåråtkomligt. Men det kanske inte är så svårt att få tillbaka allt på plats igen? Har ni själva gjort arbetet? Bifogar en bild där man ser fjädern som nämndes.
  2. CAV-pumpen på min MD7A läcker vilket bland annat leder till att motorn är svårstartad då den stått ett tag. Ett annat problem är att det bildas en liten pöl med diesel under motorn... Läckaget är vid vredet som stänger av bränslet. När jag drar ut stoppreglaget vrids detta reglage uppe på pumpen. På den bifogade figuren saknas vredet men jag har angett med en ring var det är placerad. Min fråga är nu: Hur får man detta tätt igen? Jag vill ogärna börja skruva på pumpen för det verkar vara komplicerat. Är det någon som har erfarenhet av liknande läckage på CAV-pumpar?
  3. Efter att smörjt axlarna både på värmesidan och kylsidan verkar kylen nu fungera riktigt hyggligt. Nådde tre grader på en liten stund. Kanske är det så att fläktmotorn måste bytas med tiden men nu vet jag att den faktiskt kan fungera. Tack för tipsen. /karl
  4. Tackar för tipsen/frågorna. Jag var nere vid båten och konstaterade att med 20 grader i ruffen och med kontrollpanelen på 2 grader (dvs maxeffekt) var temperaturen i boxen ca 8 grader. Kylkanalerna/kylflensarna är rena. Fläkten går men den verkar gå mycket trögt (den går dessutom endast då man har den i maxläge, och knappt ens då). Hur smörjar man motorn? Är det bara att spreja på 5-56 eller förstör man någon infettning då? /karl
  5. Jag har en Supercool som har 16 år på nacken som nu verkar ha mycket låg kyleffekt, endast när ACD är inkopplat och motorn är igång blir det någon märkbar effekt. Eftersom Supercool fungerar med peltier-element tänker jag mig att det inte borde vara mycket som kan gå sönder. Är det någon som har tips på hur man felsöker. Batterierna är fulladdade och spänningen vid anläggningen är helt ok. /karl
  6. Verkar vara en ovanlig modell, fanns ej med i sailguide.se vad jag kunde se. Tackar för tipsen! Det verkar som man får hosta upp lite mer pengar för att få det jag önskar!
  7. Sitell

    Akterkabin?

    Jag leter eter en segelbåt med akterkabin och med kök och toalett vid nedgången, dvs med något modernare planlösning jämfört med typiska 70-talsbåtar. Är det någon som vet vilka båtar som har detta (som även har ett pris under ca 325000 kr)? Vad jag har förstått borde Maxi Fenix och Maxi 909 ha dessa egenskaper men det borde finnas flera...
  8. Jag har en Garmin 12 (med rund kontakt alltså) samt en Palm Tungsten E (med USB) som jag vill använda tillsammans med Fugawis navigationsprogram. Men... jag blir inte riktigt klok på om jag skall tolka det jag har fått fram så här långt. Är det någon annan där ute som har prövat att kopplad samman en Palm med USB med en Garmin med rund kontakt?
  9. Är det någon som känner till Navman M-Tech (tror jag den heter). Den verkar ha allt man kan begära, med ett pris på under 2300 kr (Båt-accenten). Kan ni rekommendera denna någon?
  10. Titta på http://www.boding.se/html/frameset/frameset-priser.html Storsegel för strax under 7000 kr.
  11. Origo 3000 (som går på etanol/metanol) är bra genom att vara ett mycket driftsäkert system. Risken för olyckor är liten. Som alltid finns det även nackdelar: * Använder man endast etanol (rödsprit) får man sot under kastrullerna (kan avhjälpas med metanol och/eller vatten) * Det är ofta lite blaskigt att fylla på bränsle. * Bränsle måste fyllas på efter några dagar med långkok. * Det osar ganska rejält då man eldar.
  12. När man seglar över Östersjön vore det trevligt att känna till ungefär när man korsar en vanligt förekommande fartygsrutt. Särskilt när det gäller de snabbgående färjorna vore det bra om man vet när det är dags att vara extra vaksam. Är det någon som känner till en förteckning över dessa rutter eller får man som vanligt utgå från sunt förnuft?
  13. Ett koppla in ett nytt batteri parallellt med gamla, men väl fungerande, batterier kan enligt vissa källor vara problematiskt. Tydligen kan det uppstå spänningsskillnader mellan batterierna vilket leder till strömmar (mellan batterierna då ingen förbrukare är inkopplad). Tror ni att detta stämmer eller är det bara att koppla in de nya batterierna till de gamla utan någon form av separator?
  14. Nu i dagarna såg jag dokumentären om Sebastian Näslund och hans segling med Arrandir (seglade över atanten i en 16-17 fors båt). En stor oro för Sebastian var att bli rammad av ett fartyg då han sov. Men nu undrar jag, borde inte en radarvarnare ha underlättat? Med hjälp av en radarvarnare skulle han i god tid ha fått reda på om ett fartyg (med påslagen radar) närmade sig? En radarvarnare borde även vara användbar om man seglar i våra vatten nattetid ensam och behöver gå ned i kabyssen en stund. Är det någon som känner till något om detta? /karl
×
×
  • Skapa nytt...