-
Innehålls Antal
385 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Stefanius
-
Placering
Kommendör
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Vill gärna veta hur detta slutade. Min Bella 530 excel har fått precis likadana sprickor efter att ha stått uppställd i vinter. Det är en 07.a... vet inte hur tusan jag ska gå vidare... vad beror det på att de uppkommer?? Lackar man om den blir det väl kanske likadant igen.
-
Köpte en Bella 530 för 3 år sen. Den var en 2007.a som var i bra skick. Döm om min förvåning när jag nu avtäcker den och ser hur den fått flertalet gelcoatsprickor på babord sida skrov under vintern. Dessutom på den mörkblå övre halvan av skrovet. Är så sjukt besviken, en 10 år gammal båt som kommer behöva lackeras om inom nåt år. Trodde jag köpte finsk kvalite, men icke. Någon som varit med om nåt liknande ?? Nån garanti gäller ju knappast längre, men i min värld är ju båten typ ny. Nä, säga vad man vill men på 60-80 talet var det fasen rejälare det som byggdes.
-
Frågar du mig så säger jag kallt inomhus... 1500 istället för 15000 kr. För mig är det nästan en sommarförbrukning i bränsle i mellanskillnad.
-
Jag gnuggade med autosol på mina ... Blev som nya
-
Du kommer inte få igen pengarna... Glöm det, den tiden är förbi. Tror 220hk mpi kontra 190hk är enda skillnaden. Helst vill man ju ha mpi , men som du säger, 50 k till ? Nja
-
Grattis ! Fick även sälja min Coronet nyligen. Tappade 100 000 kr på 5 år, vilket känns surt. Känns ändå som beslutet var rätt, kände att jag inte hade tid efterhålla den och då är det bättre avyttra den. Som nån sa, hellre mindre pengar men ändå pengar, och ingen klump i magen. Nu slipper man ta upp, tvätta och vinterförvara, vilket seger . Nu ska prrocessen mogna över vintern så får man se vad man ska kombinera stuglivet med i båtväg. Just nu lutar det åt en Uttern 6200 cc, men det kan ha ändrats över vintern. Självklart är båtmarknaden trög, men det handlar ändå mycket om att det ff finns många som helt övervärderar sina båtar och inte ser sanningen i vitögat. Det har hänt mycket sista 5-6 åren med priserna och det är bara acceptera. Alternativet är ju att sitta bitter och behålla en gammal båt som definitivt inte är värd mer om ytterligare 5 år. Jag är, trots att det sved , inte bitter....det är bara gå vidare. Grattis till försäljningen
-
Skänker en tanke till anhöriga till de som omkom i den tragiska båtolyckan utanför Örnsköldsvik inatt. Läser att man spekulerar i om de kan ha kört på ett sjömärke i hög hastighet. Var rädd om er , och ta det varligt vid färd i mörker.
-
Låter inge vidare. Jag hade 3000 varv på marchfart med den motorn. Är turbon kurant ?
-
2 motorer innebär definitivt inte dubbelbränslekostnad, däremot är det service och underhåll på 2 drivlinor istället för en. Coronet är sjukt fina båtar, och jag snudd på avgudar dess kvalite och design..MEN ..det är en entusiastbåt idag, och de innebär att de är tämligen för att inte tala om mycket svårtsålda. En 32 oceanfarer med nyare motorer ligger kanske i 500.000 kr (iaf tror ägarna det) och det är mycket pengar för en 40 år gammal båt. Coronet har dessutom otroligt mycket trä i inredningen och det kräver tid och omvårdnad. Båtmarknaden idag är inte som för 10 år sen. Det är högst osannolikt att du får igen pengarna, och tumregel säger ju dyrare båt desto större bakslag. Nu är ju båtlivets bästa dagar ej mätbara i pengar, men man bör välja objekt med omsorg. Det finns så otroligt mycket båtar på Blocket att man ge saken tid och leta en som har det, Dvs, skicket, rätt motor, bra utrustning och hyggligt pris. Vänd på steken och tänk att den dan du ska sälja vad är det som ska få en köpare att välja min framför 20 andra likadana. Att äga en större motorbåt är inte gratis. Mitt råd är ändå att du köper en båt med nyare drivlina (diesel), bra skick, bra utrustning. Köp eftertraktade märken Nimbus, Aquador, Flipper osv . Nu vet jag inte vilken budget som ni satt visserligen, men tänk igenom användandet, budget, tid att pyssla, vinterförvaringsmöjligheter/kostnad för det osv. Det blir alltid dyrare än man tänkt sig. Men som sagt, båtlivet är svårt at värdera
-
Säljer min båt i dagarna, och kommer titta efter mindre skuta då vi fått överta en sommarstuga. Uttern 6300 alt 6200 cc känns perfekta för vårt ändamål. Vad jag förstår är ju 6300 en avsevärt större båt då motorn inte inkräktar på skrovets mått, medan jag tycker 6200 cc ser mer modern ut. Har även kikat lite på Ryds 695 även om jag tror den blir för dyr då jag satt taket till ca 150. Finns det fler alternativ i samma kategori ??? Flipper 620,nja ...men jag tycker det verkar så oerhört praktiskt kunna gå ner i båten genom luckan på ruffen som Uttern har. Har bestämt att det blir utbordare, då jag vill ha ett enkelt båtägande, men körning även i grunda vikar samt slippa trams som bälgbyten osv. Ej heller vill jag ha en dc...och inte nåt med jättestort kapell. Förslag tack
-
Det kan stämma att de allra första 2600.orna hade md40 86 hk. Det ger inte mer än 8-9 knop i marschfart. Tror det ändå är bättre satsa på en med 31 motor runt 120-130 hk då torde du kunna marscha iaf 12-14 knop. En bekant till mig har en ute på Blocket för 265`, men nu vet jag inte vad din köpgräns är. Skicket på båten/motorn kontra priset är väl det som avgör. För dessa pengar kommer du att få en diesel som är 30 år gammal, den kan gå sönder imorgon och den kan hålla 15 år till. Generellt är ju dieslarna extremt seglivade om de vårdats. Tror 2600 hade 30 eller 31 motor och är sällsynt med annat, såvida ägarna inte bytt sedan båten köptes. Det är fina båtar, men några högre fartvidunder är det inte. Lycka till
-
Ekvationen känns igen. Man ska inte köpa fyrtaktare upp till ca 5hk. Köpte 2007 en ny mercury 4 hk fyrtakt. Den gick bra en sommar ...sen fick jag precis det problem du beskriver, man fick ha choken utdragen minst till hälften för att den skulle gå, och ändå fick jag inte ut maxgas. Lämnade in motorn och fick förklaringen att de små nya fyrtaktarna har så extremt små munstycken samt är så snålställda att de beckar ihop redan efter nån säsong. Råden jag fick var att alltid slå av soppakran och köra motorn till den dog då jag kört klart, samt att köra på den dyra miljösoppan. Inget av dessa tips funkade för mig.... Jag lämnade in motorn varje säsong i 3 år för samma bekymmer. De gjorde sk ultraljudstvätt av munstycket, men problemet återkom. Företaget där jag köpte den slutade helt sälja just de små fyrtaktarna av denna anledning. Min lösning var att jag sålde skiten.. Jag tror ditt problem är nåt med att munstycket beckat igen...
-
Hej! Har en Yamaha 20 hk typ år 79-80 som krånglar. Den stannar då man kört en stund och de har blivit varm. Sen är den omöjlig få igång igen innan den svalnat. Skvallerstrålen är okej, så impellern torde det inte vara. Förslag mottages tacksamt.
-
nåt säger mig att kvaliten som Uttern hade som klart varumärke försvann för några år sedan, tror Flipper håller bättre kvalla idag...men som sagt...det är vad jag tror