Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

contessa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    49
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om contessa

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. hej, jag har bytt slangar och rensat sötvattenkylning på min 15 hk motor och luftat systemet i timmar. nu undrar jag hur mycket vattentryck det ska vara ? hur mycket inflöde har man högst upp i expansionskärl? Forsar det in glycol där eller rinner det inte als eller bara lite? jag kanske ska nämna att motorn var kall vid luftning. och jag tycker inte att det hörs nåt bubblande i systemet mer men hur vet man att det inte finns luft kvar i systemet?
  2. Det finns ingen anledning att smörja något på spridarna, det ska vara lite spalt mellan hylsa och spridare, kopparpastan leder bara en massa värme, så låt den ligga kvar på hyllan. undrar om vi pratar om samma sak/motor det går ju nästan inte att dra ut spridarna och därmed är dom ju oxå svårt att få in och att det skulle vara en spalt mellan spridarna och kopparhylsan är inte att tala om?? jag kan nämna att min motor är fr ca 1967. jag har lyckats att får ut spridarna utan att hylsorna följde med. Dom är på renovering nu och fick just höra att jag måste byta spetsarna 1016 kr per styck ;-( hoppas att det är värt det! tack för ditt engagemang
  3. härligt tack det var vad jag ville höra. tror du att man skulle smörja på lite kopparpasta för att dom glider in fint och kommer ut lättare nästa gång?
  4. tack men jag trodde faktiskt att det var ett jobb man skulle utföra själv eftersom jag läste att man egentligen skulle tar ut spridarna efter varje säsong och lägga dom i fotogen. det skulle då betyda att om man är nogran så måste man byta hylsa osv efter varje säsong? hmmm nu blev jag ännu mera osäker. mina spridare går inte att dra åt men trycks på plats med en stor bricka med skruvar på båda sidor och på MD2b vet jag att det ska vara 2,0 kpm men jag misstänker att det även gäller MD2. om nån har fler tips tar jag tacksam emot!
  5. Om vi tänker bort hela miljö aspekten så är svaret på din fråga tyvärr mycket svårare än du tror. Att själv blanda in kopparpulver/oxid/sulfat är inte att rekommendera om du inte har forskat i detta ämne. Det finns ett flertal forskare och företag som har provat och forskat sig fram i detta ämne i åratal och det är minsan inte bara att blanda i :-) jag rekommendera dig att använda dig av deras beprövade produkter. ett av dom hittar du här: www.coppercoat.co.uk jag har träffat fler långseglare som har varit väldigt nöjd med denna lösning. jag mistänker att du tänker på en lång resa kanske till tropiska vatten eller?
  6. tackar tackar, nej jag har inte haft några problem förutom att min motor är svårstartad när den är varm. jag har inte haft spridarna demonterad på min MD2 sen 2000 det är ju nästan 10 år sen???? otroligt att det har funkad så pass bra.
  7. hej, jag har demonterad mina spridare för översyn och provtryckning men jag är lite fundersam över monteringen, spridarna själva ser lite rostig ut där dom sitter i kopparhylsan och därmed är jag lite oroligt att det kanske inte blir 100 % tät. kan eller ska man lägger på lite kopparpasta eller annat fettliknade innan monteringen?
  8. Ja jag har sätt det men inte använd själv jag vill minnas att det var EXTREM långsam det tar ungefär 2 minuter at får ut et mail motsvarande en A4 sida vilket är ok men problemet är att tar emot eftersom somliga glömmer eller vet inte att man tar emot med 4800 baud som allra mest ( som dom allra första modemen)därtill kommer kanske lite junkmail sen är det kört. för att kunna köra det hela behöver man en Pactor modem och et SSB radio tror jag. pactor modem är väldigt dyrt tror at det ligger på 5000.- men någon kanske kan rätta mig det är vad jag kommer ihåg. Men det är säker bra för at kunna skicka meddelanden då då.
  9. enligt wikpedia så är det 25 båtar av 303 som sjönk över atlanten? ja en norsk tjej i båten aegir hon gick från Cap verde - brasilien på 10 dagar och 10 timmar
  10. hoppsan, det ska står fenkölade långfärdsbåtar jag menade att jämföra med rassy eller najad tex har HR34 ett AVS på 124 grader och en Najad 38 en AVS på 128Gr. givetvis har långkölade båtar ett något högre AVS men 160 låter mycket eftersom överbyggnader tex på en L32 är liten. Jag tycker vi ska startar en ny tråd på det här?? kanske fler vet sin AVS och skulle kunna meddela det. Har finns oxå en hyfsad bra räknare som fungera bra för fenkölade båtar men ska justeras upp för långkölade båtar www.sailingusa.info/cal_avs.htm
  11. Tack Forgus och Kalman Men nej det kärvar ingenstans och får man bara runt den första varvet så går det att veva med lillfingret! (åt båda håll) att göra någon slags anordningen hjälper inte eftersom jag måste endå ner och hjälpa dynastarten kommer över första varvet! därför lutar det åt att jag sätter dit en vanlig startmotor med ett svänghjul fr. en MD2B den passar säger dom på drevia startmotorn har ju dubbla kraften (2hk) så det borde inte vara nån problem då.
  12. Om man tänker i tal så har dom flesta svenska långkölade båtar ett AVS på runt 125-135 grader så där är ju contessan överlägsen men det är ju bara tal däremot så är det betydligt bättre att gå på grund med en långkölad båt som du vet.även om contessas fenköl är relativ lång och helt ingjuten, min båt är fr. 1976 och är som ny under inga sprikor eller likn. skrovet är i ett stycke inga bultar som lossnar vilket är trevlig. Därmed skulle jag säga att Contessan är minst lika säkert som svenska långfärdsbåtar, men det som är roligt är att hon faktiskt seglar mycket bra/snabb och ser bra ut som är ju alltid en fördel. jag letade länge efter en contessa 32 och har haft otroligt mycket glädje med henne i många år. Svagheter har hon inga som inte kan åtgärdas jag har ett extra förstag som bara åker på vid långfärd sen skulle man kunna göra lite större självlänsar i sittbrunnen. Nackdelar finns: hon är ju trångbod för att vara en 32 fotare och går inte alls att jämföra med en 32 footare idag dessutom så är djupgående på nästan 180 mycket här i sverige. hon är inte skrovisolerad som najad eller HR.Masttopriggen är inte så bra i stockholms skärgård men toppen för långfärd det är inte så ofta jag seglar med storsegel utan bara med stora rullgenuan, mycket enkelt trevlig. Lycka till med letandet efter din drömbåt jag kan avslöja; om jag skulle byta så skulle det blir en najad 343. det är min dröm kanske inte lika snabb men uuuu vilken svensk kvalite!
  13. Tack Eilan, det var mycket bra fakta! det är ovanligt at en fenkölad båt har ett AVS på 157 grader.
  14. Ute och cycklar? ne nej ute och seglar! hoppas du vet vad du pratar om? att contessan skulle har legat i hamn kan väl ändå inte stämma alle 303 båtar lämnade starten med fint väder och sen kom stormen som pågick i 20 timmar. ??startad flera dagar efter?? vad pratar du om.
  15. Hej jag har nu monterad ut temostaten och den verka lite skummt den börjar öppnar vid ca 60 grader och det är för varmt eftersom jag har sjövattenkyln. och då ska den ju börjar öppnar vid 45 tror jag så det kan vara intressant att köra motorn utan termostat ett tag och ser om det hjälper. ska slänga ut en ny tråd med detta ämne. tack så länge
×
×
  • Skapa nytt...