Daniel1976
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Daniel1976
-
Placering
Kadett
-
Pinnen ska inte va på innersta hålet. snarare mer utåt! har du den längst ut är det inte säkert att båten orkar plana ut. men skulle den göra det så går den lättare/mindre friktion än om du har pinnen i innersta hålet!
-
Rent spontant låter det som du inte trimmat ut motorn tillräckligt. om du inte har powertrim/tilt funktion på din motor måste du göra denna ut-trimning manuellt. det sitter en läges sprint som du kan ändra i 4-6 olika hål. prova att flytta sprinten uppåt eller utåt så blir det nog bättre när du har motorn i nerfält läge! Om detta inte hjälper måste du prova att hissa motorn. du får helt enkelt flytta upp den 1 cm på akterspegeln lite att läsa om rigg vinkel osv på bild 3 har dom lixom du lagt kavitationsplattan i höjd med skrovbotten http://www.batnytt.com/artiklar_bn/forts_motor/forts_m6.htmlhttp://www.batnytt.com/artiklar_bn/forts_motor/forts_m1.html\' />
-
vanlig plywood kan användas om det skall plastas in eller helt förslutas i epoxy eller liknande. men detta är inte fallet för dig vad jag kan förstå. Du skall alltså använda marinplywood. det håller högst kvalitet och är vattenfast! dvs limningen i de olika lagren klarar väta bra. en del marinplywood är gjort av mahogny och kanske ses som ännu bättre än furu Här är en lista på olika plywood typer http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741
-
Tack för alla svaren Det blir inget byte. mitt motorpaket idag är kanonfint och inte använt mycket. Det var mest pga de eskalerande bensinpriserna som gjorde att jag ville kolla upp möjligheten att byta motor. men än så länge är det ingen idé att byta. kanske om bensin priserna vore de dubbla!
-
när du inte använder båten bör vatten-intaget stängas. en del säger till och med att under gång(medan du kör båten) skall den va stängd men det är kanske nödvändigt.. =)
-
1a frågan, hur har du vinterkonserverat din toalett? om du inte gjort det så har tätningar och pumphus antagligen spruckit- det är därför det inte händer något när du pumpar. 2a frågan, är det så enkelt att din septiktank är full? isåfall upplevs pumpningen helt utan verkan. 3e frågan, en del båttilverkare har valt att ta vatten till toaletten från färskvatten tanken. är denna tom? (antagligen tar din toalett vatten från havet/sjön så denna fråga kan ses som sista utväg). skiten borde dock gå att pumpa ut även om du inte har tillgång till vatten.
-
98 oktan ger bara effektökning om din motor självjusterar tändningen efter oktantalet. Det är datorn(som justerar tändning,bränslemängd etc.) som gör det via knacksensorer på varje cylinder alternativt en enda gemensam givare på motorblocket(enklare variant). Det är isåfall insprutningsmotorer av nyaste sort som klarar detta. 4-takt med injection eller direktinsprutade 2-taktare (typ E-tech) men jag gissar att dom inte har inbyggt program i sin dator för att optimera tändningen utan går efter ett förprogrammerat schema, där knacksensorernas uppgift enbart är att förhindra att motorn börjar spika(bränslet självantänder) pga att du kör med för lågt oktantal. exempelvis 75 som finns i USA.
-
jag har 18-30 knop marshfart. ca 1,25 L / distans topfarten är 40 knop. jag är nöjd om denna båt med diesel gjorde någonstans runt 30 knop på top samt marshfart runt 20-25 med en förbrukning på ca 0,8-0,9 jag ska kontakta en återförsäljare för volvo och mercruiser för att prata utväxling och priser för komplett motorpaket. /Daniel
-
Har en 7,20m DC...2ton 250 bensin V8, Alpha one drev gen 2. allt av årsmodell 1999 funderar på sätta i en ny dieselmotor i den. frågor som är: vilken motorstorlek bör jag ha? räcker en 4 cyl 165 hk TD kan jag behålla mitt Aplha One drev.