-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Klas_E
-
Placering
Kadett
-
Metallskaft med orange handtag. Utbytbara hårdmetallblad. Finns i olika bredder. Har sett dem på bättre byggvaruhus.
-
Plastimo är det bästa tipset jag fått hittills. Tack för det. Visserligen ser deras relingslist inte riktigt ut som min, men det kan passa ändå.
-
Jag letar efter pollare som är avsedda att monteras på/i relingslist av aluminium. Helst en modell som bultas genom listens befintliga skruvhål. Är det någon som har några tips om var man kan hitta sådant? Jag förstår att listens utförande kan skilja och måste passa till pollaren. Men jag har ännu inte hittat något ens i närheten. Tacksam för svar!
-
Mjuk bottenfärg skrapas bort, utan större ansträngning. Jag har en 32-fots segelbåt och beväpnad med en Sandvik-skrapa (vassa, men svindyra blad) renskrapade jag botten på två halvdagar. Kvar blev mindre ränder som lätt slipades bort med 120-papper (vått). Resultatet blev en sidenmatt epoxiyta som bara var att måla ny bottenfärg av önskad sort på. Provade med båtklubbens STORA högtryckare, direkt efter upptagningen. Den lyckades inte få bort särskilt mycket trots kort avstånd. Men då var det ett tjockt färglager. Lycka till!
-
Jag saknar egen erfarenhet av Abralon, men tycker att det verkar värt att prova. Autosol i all ära, men jag har alltid tyckt att det är tungjobbat. Återkommer i vår med recension. Någon annan kanske redan har provat? http://web.telia.com/~u54104523/boatwork/Blanka_fribord.htm Finns på bl.a. Hjertmans.
-
Om grannbåten välter på din bekants båt, då är det grannbåten som får ersätta reparation, genom ansvarsdelen i sin försäkring. Har han ingen försäkring får han ersätta ur egen ficka.
-
Om en båt skulle välta antar jag att en hel rad olika skador skulle kunna inträffa: gelcoat-repor, krosskador i gelcoat och laminat, intryckningar i skrovet som förskjuter inredningen, intryckning av relingslist, stukning av pulpit och mantågsfästen, kölinfästningen skulle kunna påverkas, pallning skulle också kunna orsaka elaka skador vid själva fallet, etc. etc. Men jag tror inte man behöver oroa sig för att några vitala skador ska gå oupptäckta genom en seriös skadebesiktning och reparation. Ex.vis Arne Olsén AB kontrollerar skrovet map. delamineringar med något slags teknisk metod. Så att inte röstjärnen eller något annat lossnar en vacker dag. På vår uppläggningsplats välte två båtar, den ena fick en stor, genomgående spricka i friborden och stora delar av inredningen trycktes in 15 cm. Den andra fick skador på pulpit och mantågsfästen när täckställningen bräcktes av. Dessutom gelcoat- och möjligen laminatskador-skador vid landningen i gruset. Båda båtarna hade Seaquip-stöttor som antagligen hade börjat vandra när båtarna riste i stormen. Det är nog viktigt att motverka detta genom att efterdra, samt att säkra stöttorna, inte bara med de inbördes kättingarna, utan också till något annat fast objekt. Stöttan i lovart kommer ju inte att hindra lä-stöttan från att glida mot underlaget, när båten trycker på. Högvatten med 20 cm vatten på varvsplanen gör väl inte underlaget onödigt stabilt heller.
-
Den modellen som jag köpte på Biltema klarar 3600 rpm, enligt manualen. Det räcker bra för de flesta dieslar, men antagligen inte för utombordare. :-/
-
Jag försökte i somras att sätta på en lång rigg på en kortriggad motor. Den lokala motorreparatören var övertygad om att jag inte skulle lyckas, och han fick rätt. Jag hade två likadana motorer, med olika rigg. Den ena gick inte och den andra hade skuret växelhus. Hade bägge motorerna varit nya hade det kanske gått, men nu talar vi om Mercury 20, från sent 70-tal. Själva växelhusdelen var den som var olika hög, så början var inte så svår. Men som reparatören så riktigt sa, det gick inte att få loss drivaxeln ur själva motorn. Inte på någon av motorerna. Den sitter med splines, men fastnar, uppenbarligen rätt så ordentligt. Alla typer av milt och grovt våld provades, utan resultat. Så det kan vara vissa praktiska problem att fixa det som borde gå, på papperet. Att sänka akterspegeln skulle jag avråda från. Du har själv listat några av de problem som kan uppstå. Dessutom blir det nog knepigt att fördjupa motorbrunnen. Sälj motorn och köp en begagnad med lång rigg. Det blir nog trots allt den bästa lösningen. Förmodligen den billigaste också, om din arbetstid ska vara värd någonting...
-
Det är ingen universallösning som passar alla båtar, men jag har gjort det på en Carerra Helmsman och kommer snart att göra det på min nuvarande segelbåt. En försänkt bordgenomföring monteras strategiskt (borde vara lätt att se var...) i skarndäck och dränerar till sittbrunnen, i mitt fall. Relingslisten i aluminium har några millimeter upp till sina hål, så vattnet rinner hellre ut genom spygatten. Hjertmans har en försänkt bordgenomföring med 12/16 mm diameter, (inv/utv) för 34 kr. En till i sittbrunnen, två slangklämmor och lite slang. En hundring per sida räcker nästan. Tycker man att det känns för avancerat att försänka bordsgenomföringen i däcket, så tar man en vanlig bordgenomföring. Den hamnar ändå avsevärt lägre än hålen i alu-listen. Tänk på att sätta utloppen i sittbrunnen så att du inte får vatten i seglarskorna på kryssen...! Tjusigare båtfabrikat har detta som standard, men det är inte så svårt för oss andra att montera på våra standardbåtar. Förutom att man slipper vatten på skarndäck, slipper man även randiga fribord.
-
Titta här: http://www.ssf.se/System/html/tk/lysmatbrev.html Lycka till.
-
Seldéns har ett dokument på sin hemsida om Eftertätning av genomgående mast: http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7661&webnode_id=2091&filename=595-814-S.pdf Själv har jag inte behövt tillämpa tätning, då jag numera har en båt med masten på däck. Så jag kan inte tillföra något utöver vad Seldéns skriver. Men de skriver mycket, och verkar noggranna, på gränsen till omständiga. Men blir det tätt är det säkert värt det. Lycka till.
-
Systemtext finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Där har man, åtminstone tidigare kunnat köpa färdigmonterade namn i olika färger, storlekar och typsnitt. Titta också på http://www.dekaltrim.nu/. Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men de verkade ganska billiga. Vad det gäller monteringen har nog leverantören bästa råden. Riktigt rent är A och O. Aceton, om det är en plastbåt. Annars är det inte särskilt svårt. Bortsett från att välja typnitt, färg, storlek och båtnamn... Lycka till.