Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Hummer

Företag
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hummer

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tjejsegla på västkusten med S/y Sandra. Åtta kojer och 52 f nöje! Bohuslän, Skagen eller sydnorge - Allt inom räckhåll för en helg eller julivecka. Eller bara cruisa och njut av god mat och sällskapet! Vi är några skeppare som föredrar kvinnliga gastar, då det seglas mer och slits mindre på inredningen. Finns flera bra alternativ på kusten. Priset per person blir oftast detsamma, då större båtar har fler kojer. Titta gärna in på hummer.se Där finns även länkar till fler båtar. /Stefan
  2. Med en budget på över 40 miljarder finner jag det högst besynnerligt att Försvarsmakten inte kan hålla tre tunga räddningshelikoptrar i beredskap. Som en konsekvens av försvarsbeslutet 2004 föreslås 5:e Helikopterskvadronen på Säve i Göteborg läggas ned. Jag har alltid varit av åsikten att politikerna fastställer ramarna. Sen skall ÖB efter bästa förmåga producera krigsförband - utan politisk inblandning. Slagkraft och uthållighet utifrån hotbilden skulle styra. Inte kvantitet, allmän värnplikt, officerarnas anställningsform eller regionalpolitiska beslut ... Idag är verkligheten en annan. Beredskap, framtida handlingsfrihet och internationella insatser borde vara styrande. Och naturligtvis stödet till det civila samhället. Som f d officer i Marinen kan jag bara konstatera att varken regeringen eller Högkvarteret gör det som rimligen kan förväntas. Varken för mig som medborgare eller skattebetalare. Man hör ofta politiker och företrädare för en del suspekta organisationer raljera över att det aldrig mer blir krig och hur löjliga dessa gröna män i skogen ter sig. Men det räcker att titta på vår omvärld. Och desto mer Sverige involverar sig utrikespolitiskt, desto större är risken för ”störningar” på hemmaplan. Statslös terrorism suddar ut gränsen mellan krig och fred. Precis som ubåtsincident- erna på 80-talet. Eller som i Lockerbie, Madrid och New York. I vilken omfattning svenska förband skall operera utomlands, är ett säkerhetspolitiskt beslut fattat av vår regering och riksdag. Naturligtvis skall de män och kvinnor som skickas ut ha både utbildning och utrustning för att på bästa sätt kunna lösa sina uppgifter. Allt annat vore oansvarigt. Samtliga insatser utomlands kräver idag helikopterförband. Detta vare sig det gäller humanitära insatser för lokalbefolkning eller att stödja det egna förbandet. Därtill är även försvarsmakten ett viktigt stöd till det civila samhället i fredstid. Och då våra helikopterförband i synnerhet. I ofred är en av huvuduppgifterna ubåtsjakt, men idag är det beredskapen för Sjöfartsverket, Luftfartsverket och Räddningsverket. Helikoptrarna på Säve har bl a kapacitet för: - Flygräddning (FRÄD) - Sjöräddning (SAR) - Räddningsinsats till sjöss (RITS) - Kvalificerad sjukvårdsinsats - Brandbekämpning - Brandskadetransport - Undsättning och evakuering - Eftersök Fler uppgifter som finns på andra förband eller kan tänkas komma i framtiden är t ex: - Ambulanstransport - Polisiära uppgifter (ex v transport av NI) - Taktiskt styrka (räddningstjänst på land) - Fjällräddning Och är det något vi vet med säkerhet - Olyckor sker ständigt. Tyvärr också stora katastrofer: Scandinavian Star, Estonia, Hisingsbranden, tågolyckor, större trafikolyckor med t ex bussar, översvämningar och snökaos ... Tunga räddningshelikoptrar är de enda som klarar dessa uppgifter. Och de faller väl även den största fredsälskaren i smaken, att använda våra gröna helikoptrar som plogbillar. Så Statsminister Göran Persson och ÖB Håkan Syrén - Bygg fler helikopterbaser i stället och lägg ned något annat istället. Men ge f-n i Säve!
×
×
  • Skapa nytt...