Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

TomasArriva

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TomasArriva

  • Placering
    Landkrabba
  1. bayliner Arriva 2452... 7.4 liters mullrande V8 puttar upp båten i ca 48 knop...underbar båt...
  2. hej fredrik... hade själv en finnsport 500 -89:a med en 90 hk yamaha -88... då gör båten ca 45 knop... den går utmärkt även i hög sjö... det du ska kolla är framförallt sprickor lite här o var...spec. runt akterspegeln...det är oxå ett tecken på hur hårt båten har körts...inredning osv...allt sånt...kolla även botten för grundstötning osv... motorn är det viktigt att du tar kompressionsprov på... olika motorer har olika kompression, men det viktigaste är att alla cylindrar har ungefär samma komptal...har du ingen kompmätare kan du köpa en billigt på biltema el. d.y...tänk bara på att motorn måste ha tillgång till vatten, för annars kan du lätt bränna impellern...o den är inte kul att byta...köp inget om du inte kan provköra motorn ordentligt... kolla runt tändstiften när motorn går så att det inte droppar vatten runt dem...kolla även växellådsoljan så att den inte är gräddfärjad...är den det finns det vatten i oljan o då går lagren rätt snart...vinterförvarar du en sån motor utomhus spicker hela riggen sönder eftersom vattnet i oljan fryser o spränger växelhuset... om du ska köpa en OMC (johnson eller evinrude) med separat oljesmörjning kan det vara bra att veta att oljesmörjningen på dessa märken har en tendens att krångla lite...långt ifrån alla gör det, men skulle det bli täppt nånstans skär motorn efter 300 meter... var i alla fall lite tips... lycka till! bilden är på min nya båt...
  3. jag köpte en Audi A4 som visade sig ha trasig topplockspackning efter några mils körning...ringde upp säljaren som visade sig vara fullständigt oförstående till mina påståenden...hade dock innan lagt upp en plan för hur jag skulle agera o vad jag skulle säga...det gäller att vara benhård från början, inte ge efter en milimeter, att sakligt redogöra för sina argument...o slutligen innan han hinner säga nåt framföra alternativ...i mitt fall återköp, splitta reparation eller att vi ses i rätten...som stöd hade jag konsumentverkets hemsida att läsa ifrån...där det klart o tydligt står att man inte får sälja nåt med dolda fel...vilket det så uppenbart var i mitt fall...hota med att säga att även om du som köpare förlorar i första instans så kommer du att driva det vidare in i absurdum...så gjorde jag...o han veknade rätt fort när han insåg hur mycket pappersexercis han skulle tvingas gå igenom...det slutade i alla fall med att vi delade på reparationen...lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...