Xerxes
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Xerxes
-
Placering
Kadett
-
Existerar det någon 'GPS-tid', dvs kan man få GPS-mottagaren att ta ner korrekt tid från satelliten? Som det nu är så måste man ge in tiden manuellt, det känns lite stenålders, och begränsar GPS's användning i tävlingar om man inte kan synkronisera maskinerna ombord på deltagarbåtarna.
-
Tack för tålamodet, jag hittade avboka-knappen till slut. Tur att jag inte behövde stå in corpore framför er två, för då skulle ni väl ha tagit något hårt att slå mig i skallen med! G.D.
-
Jag måste vara sällsynt korkad, men jag förstår ändå inte hur jag skall kunna ta bort mina bevakningar, ta bort dem permanent så att jag inte får nya mail så fort någon lägger in en post i ett ämne som jag har satt bevakning på.
-
Hur avbokar jag bevakning. Jag har onödigt många bevakningar, det blir massor av mail, så hur avbokar jag dem?
-
Hur avbokar jag bevakning. Jag har onödigt många bevakningar, det blir massor av mail, så hur avbokar jag dem?
-
Jo, Tjocka Trisses länk den 24 jan är intressant och, tycker jag, lättbegriplig. Men...om jag testar så här: Tag två pappersark ca 15 cm breda och lika långa eller längre. Häng dem parallelt med ca en fingertjocklek emellan på så sätt att du använder båda händernas tumme och långfingret ytterom pappersbitarna och pekfingret emellan dem som distanskloss. Blås nu uppifrån nedåt mellan papperen. Vad händer? Jo, pappersbitarna går ihop i stället för att blåsa isär! Alltså högre hastighet hos luften skapar ett undertryck på den sidan. Det vore intressant om Thomas Sellin kunde delta med ytterligare kommentarer, jag har mejlat till honom.
-
Du säger...En annan vettig sak är att... Hoppas att det var bara ett litet slarvfel, för du menar väl inte att det är vettigt att ange fart till sjöss i km/h?
-
Kolla skyltarna med fartbegränsningar till sjöss i Finland, och på Åland: Farten anges i km/h , ja just det kilometer per timme, och inte alls i knop! Så går det när man tillsätter en god vän i (land-)trafikverket till motsvarande jobb i sjöfartsverket!
-
Aluminium står lågt på den galvaniska stegen, nära zink. Det betyder att Al reagerar lätt med andra metaller i kombination med syror, och då som offeranod, dvs på samma sätt som zinkanoderna som står ännu lägre på stegen. Var därför försiktig med vad du väljer om du tänker måla något på din båt. En snabb genomläsning på burkarnas brux i båtaffärerna vissar ofta varningen...Obs får ej användas på aluminium! En Buster som jag känner, (eller jag känner ägaren, men det var båten som måkades), målades med fel bottefärg. Över endast en sommar hade nitarna anfrätts så att båten läckte och måste nitas om.
-
.....kan någon rekommendera bra sajter där man kan läsa in sig mer? Det verkar vara svårt, men här är tillverkarens kontaktuppgifter. De tycks inte ens ha en hemsida. Jag kan av erfarenhet säga att det finns mängder av företag här i Finland som inte föstår annat än finska, men försök att skriva ett vanligt pappersbrev, eller ring och säg att du vill köpa tio st genast, så kanske de vaknar. Jag själv, och 'alla andra' i Finland, har en Lohi 375 rodd- och snurrebåt, motor 5-15 HK. Lohi Oy Kurssitie 5 52700 MÄNTYHARJU Telefon: 015-682 900 Faksi: 015-682 900
-
Generell metod att beräkna kraftvinst i taljsystem. Med hjälp av fysikens regel 'Vad man vinner i kraft förlorar man i väg.', och naturligtvis även omvänt. Om halande parten tar hem, säg en meter lina och delarna samtidigt närmar sig varandra en halv meter, så är kraftvinsten =2. Detta utan att iakttaga friktionen som ökar med antalet block mm... Metoden gäller vilka som helst tänkbara och otänkbara taljkombinationer. Kolla på någon bild av ett segelfartyg där taljorna kan vara ganska komplicerade. Mät avståndet mellan de två delar som dras ihop då man halar in. Mät sammanlagda mängden lina som finns inne i systemet, mät bara rakt utan att räkna med åtgången runt blockhjulen. Dividera. HTH Gunnar D.
-
Ja, jag borde ha preciserat mera uttryckligt: Det skall vara kalciumklorid. Minns även att en öppnad säck skall tillslutas ordentligt så att det inte kommer in onödigt med luft. Här ett annat liknande kostnadsbesparande tips: S.k. snigeldynamit, ett pulver som blandas med vatten och långsamt spräcker berg, kostar ett par hundra kronor för två kilo. Pulvret är helt vanligt osläckt kalk, OBS: Osläckt kalk är frätande och utvecklar mycket värme med vatten, använd skyddskläder. Kostar ett par hundra för en femtio kilos säck. Xerxes.
-
'Alla' använder Torrbollen i båten, speciellt under vinterförvar. Nästa år köper 'alla' igen en refill för dyra pengar. Kristallerna består av rent kalciumklorid, dvs identiskt samma sak som vanligt vägsalt. En 25 eller 50 kg säck vägsalt kostar ungefär samma som en 2 kg Torrbollenrefill, men räcker för halva marinan, så det blir ca en tiondel av Torrbollenpriset. Därtill: På hösten bestryker jag alla trädetaljer med Vimcream på en fuktig trasa, aldrig en mögelfläck! Xerxes