Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

madonnalyxIII

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om madonnalyxIII

  • Placering
    Kadett
  1. Kallt vinter! Tror Ni man behöver frostvakt i motor rummet när båten står på land? Båten är genkörd med glykol har två st diesel motorer ad41or 1990,har alltid tidigare haft bensin motorer men aldrig haft frostvakt
  2. Hej, Har inte varit inne och kollat på ett tag,men skriver kortfattat lite här om min hem tagning av vår underbara sunseeker san remo. kolla utseende ,sjö egenskaper plats, samt ville ha en båt med lite fart samt billig ekonomi. kom då fram till denna båt som verkligen är en sturdy boat som Engelsmännen säger! Kolla runt lite priser samt att denna färgen var så retro så jag bestämde mig för denna tyvärr hade jag inte tid att åka till Mallorca och kolla båten själv så lite läro pengar kommer det bli till våren vissa grejor som måste gå igenom bytas men så är det alltid med båtar, frakten löste jag med en Svensk firma och fick företaget på Mallorca att ta momsen så frakten på denna 33 fotare sluta på 88.000.- annars skulle det bli 110.000 med moms men det är bara till att kolla runt tror om Du ska ta hem en likvärdig båt från England tror jag att jag fick ett pris på 55.000. Engelsk moms 17%, men i Spanien är båtarna väldigt omskötta som barn såg i min pärm på båten att service är gjorda både vår o höst samt ofta är det Tyskar o Engelsmänn som har båtar där nere och dom vill ha ordning och det var det på denna båt även om man får lägga lite tid själv,så var inte rädda för importera själva jag fick ner denna båt ca 19.000 euro så totlat har jag den hemma i 570.000 och tror dom står i 700-750.000 här Lycka till om Du köper båt utomlands
  3. Hej Jag har köpt en sunseeker san remo som jag kommer att älska tittat på många båtar samt har några och denna planlösning är helt kanon stort fördeck och akter deck älskar att ligga och sola ute på havet och inte på stranden samt cabinen är super med två ordenliga sovrum och stor saloon med kök toa dusch det hela och vad jag har fått fram så ligger denna båt i march fart på ca 26 knop och ligger pall trots den rimma vikten på 5,1 ton och har ca 432 hk i diesel negativt det ryker när man drar på på dessa maskiner
  4. Har fått hem min sunseeker san remo nu från Spanien 1990A mkt fin båt enorm plats och framför allt en mkt fin kvalitets båt. Men en 90A är ju inte ny alltid lite små fix och det är ju bara kul en sak måste jag säga trots bara 33 fot så har jag aldrig varit med om ett sådant enorm soldeck i fören och likasså i aktern vi kan ligga upptill 5 fram och 4 bak vi ligger lätt 6 personer ombord och personligen tycker jag sunseeker är av mkt hög kvalitet troligtvis Englands bästa tillverkare ,så hittils mkt nöjd återstår och se vi nästa års sjösättning om egenskaperna och motorerna AD40 500 timmar!
  5. Hej, Jag har varit för min runbottnade båt i 10 år och tröttnat på denna typ av båt säkert jätte bra i insjöar lugnare vatten typ i skärgårdar men på sundet rullar det på för mycket! Så jag har bestämt mig för en sunseeker 3 fotare samma typ av skrov som princess och dessa båtar har fått mkt bra recentioner med att vara kvalitetsbåtar och man ser fler o fler sunseeker i Sverige men ett gott tips köp dom i England mkt billigare än Sverige ca 25-30% ,så jag ska satsa på sunseeker
  6. Hej Tack för tips, Jag tror Du kan ha lite rätt på det har strulat då och då och nu när vi byte trimplanskolvarna=dyrt så har det inte funkat! Vet Du var givaren sitter? samt då att jag kan försöka görasom Du beskrivit?!...Har Du tips annars var man kan få tag i ett nytt billigt?Vet att det är runt! Tack
  7. Någon som vet var köper billigast en powertrimplansindikator till ett 290 drev ? Tacksam för svar
  8. Inga problem idag på vattnet med avgasbälgen o inget vatten i motor rummet så det tyder in på kardnabälgen S.K.Ö.N.T! bara lite mindre power i min 151 a o 290 drev! Ett tips byt olja på powertrim mitt var degit med vatten o fungerade inte längre en miss man ofta glömmer?!..... Tack för alla tips
  9. Det var Fredrik på Drevia som skrev svar på mina frågor och mek bara monterar o räknar med nytt är nytt. Då är det inte kardan bälg har inget vatten i båten! Utan då är det avgasbälg som tydligen har spricka el hål men då verkar det bara till att köra tack för svar
  10. Jag kolla igen och troligtvis som drevia skriver är det hål på bälgen eller fel isatt tätring i s fall är det vår mek som missat men dåligt av penta att skylla i från sig om det skulle vara fel på en ny bälg så deras förslag ta upp båten och byta ,medan alla entusiaster menar på att det är bara att köra?!....Jag har en VP 151 4 cyl totalrenoverad för 2 veckor sedan o 290 drev . jag ser det kommer mkt bublor samt lite rök inne från sköld o drev. Om det hade varit kardan bälgen som var otät hade man då fått in vatten i motor rummet? eller bara i drevet? I så fall hur kan man kolla det? nu när båten är i vattnet,ska man plocka upp den är ganska kostsamt nu!
  11. Vi var med mekaniker igår på båten och jag tyckte det kom otroligt mkt bubblor i mellen drev o sköld och misstänkte typ hål i avgasbälg el.kardanbälgen tycker för det bara kom ur utblåset ovanför proppelern,tydligen är detta normalt eftersom det sitter en draneringshål på bälgarna? Har nämligen precis renoverat hela motorn för 2ndra gången på 4 år och vill typ inte nu när man sjösatt ha mer problem (då tex med sprucken bälg)
  12. Hej Har samma problem hade massa vatten o olja uppblandat i pumpen till power trim som vi bytte igår och har samma problem men när jag trimmar på knappen får jag upp rätt siffror troligtvis elfel?! Däremot misstänker jag ev hål på bälgen eller bälgarna för det kommer bubblor bakom där bälgarna sitter på tomgång är detta farligt att köra med i sommar och vad kan hända? Har precis total renoverat min 151 a? Tacksam för svar tips Mvh //JO
  13. om det bubblar inne vid drevet är det typ hål då på bälgarna?avgas? är det farligt att köra den eller klarar det sig igenom säsongen?
  14. madonnalyxIII

    Teak

    Hej, Bästa sätt är att skrapa med skarstenskrapa mkt försiktigt sedan slipa
  15. Hej Andreas, ett gott tips betsa inte hårt utan spä det i lacken så gör dom på varven.Ska Du lägga nytt deck lägg teak och låt det vara i natur då slipper du underhåll glöm inte att lägga massonit under och plasta. el på solö kan vara jobbigt följ den gamla noga och försök få det likadant.Rutor kan sitta om dom är i orginal så ta ut dom försiktigt så Du har mall att göra nya. Resten är väl ny gelcoat eller har Du trä på navigationsbordet? Vimplar är coolt vi kör nu med Via Mare storbro klubben MVH Johan
×
×
  • Skapa nytt...