Denna fråga gäller en liten 15 hk diesel från -78 som nog har en del rost i kylkanalerna, som förmodligen gör att motorn blir varm om jag kör med varvtal mer än ca 2300/min (jag har tagit bort temostaten). Frågan är om det är lämpligt att försöka rensa kanalerna genom att köra i något rostlösande. Jag tänker att det skulle kunna bli effektivare kylning om man får bort en massa rost.
Nästa fråga: Vilket har bästa rostskyddande effekt att fylla motorn med glykolbandning eller köra igenom den oljeemulsion som rek. av Drevia? I det senare fallet ska man väl dränera motorn ordentligt då det inte är något frostskydd. Motorn är sjövattenkyld. Någon som har nån åsikt om detta?
Jag tvättade vårt kapell med såpa och skurborste på plats i våras (bara utsidan) och lät det torka på plats. Det blev riktigt bra.Ingen omimpregnering gjordes. trots det har det inte läckt in något vatten under denna sommars kraftiga regn, har kollat efter regn. Kapellet är gammalt troligen org. -78. Det är orange och blekt vilket jag tycker ser snyggt ut så någon omfärgning blir det inte. Kapellväven är mkt kraftig och blir ju blöt men torkar snabbt.
Min startmotor har rasat,den är nog bortom räddning, smält tenn runt om. Finns det någon båtskrot liknande för bilar? Kanske någon som har en beg. att sälja? Det ska i så fall vara till en Zuzuki 40 hk 80-talare.
Jag skulle ha igång min Wallas 1400 och lät renovera bränslepumpen hos 'värmedoktorn' och det blev ju bra, men jag lyckades förstöra två dyra packningar till glödtråden. Då gav jag upp (fläkten var inte bra heller) och skrotade värmaren så nu finns det en renoverad bränslepump till salu om någon har behov. Pris ca halva ren.kostnaden.