-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Falken_sail
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
http://www.marinshopen.se/ >>"Sök reservdelar". Brukar finnas där.
-
Uppdatering från dagens arbete: Provade första att motionera ventilerna genom tändstiftshålet. Gav ingen effekt, fortfarande "pust" ljudet och samma ventilspel. Plockade därefter av toppen. Bilderna nedan är tagna innan rengöring. Efter enklare rengöring minskade ventilspelet, dock marginellt. Något mer att göra innan toppen åker på igen? Mer sätt att felsöka om ventilerna är täta? Tacksam för alla svar
-
Tack för alla svar! Pentax: Skall prova att trycka ner ventilerna för hand som du säger. Tror också att det är mycket sot och skit. Kanske därför ventilspelet är så stort om ventilerna inte lägger sig dikt mot sätesringarna. Skulle kanske nämnt det från början men motorn har stått orörd under förra säsongen, alltså inte körd sedan sommaren 2013. Funderar också på om man kan göra rent motorn invändigt med någon kemikalie eller liknande? Skönt om man kunde slippa skruva isär motor i dess beståndsdelar. Donkyman: Fick nästan 8bars tryck i bägge cylindrarna vid körning med startmotorn, kall motor. Men trycket steg på helt olika sätt i respektive cylinder. "Pust" ljudet hörs tydligare när motorn handjagas. Olja i cylindern har jag provat, utan resultat. Och ventilspelet uppmätte jag på kall motor.
-
Motor: Albin 022 (4 takt, bensin, 2 cyl.) Ursprungligt problem: Ojämn tomgång (Går dock bra vid gaspådrag samt på tomgång endast cylinder no. 2) Vid kompressionsprov av cylinder 1 noterades ett slags "pust" ljud, luft som läcker, under kompressionstakten. Noterade vidare att motorn handjagades betydligt enklare vid kompressionsprov av cylinder 1 (den som gör "pust" ljudet) jämfört med cylinder 2 (Motstånd vid kompressionstakten). Första tanke att insugs eller avgasventilen ej håller tätt. Någon som har erfarenhet av detta? Mätte även ventilspelet på bägge cylindrarna där cylider 1 med "pust"ljudet visade: Insug: 0,6 (Ska vara 0,20) Avgas: 0,5 (Ska vara 0,25) I min värd borde ju detta betyda att ventilerna är mer stängda än vad det egentligen skall vara, ändå läcker dom vid kompression. Dags att byta ventil och sätesringar kanske?
- 5 svar
-
- Kompression
- Ventilspel
-
(och 2 mer)
Taggad med:
-
Provade att koppla på slangen från tanken direkt på filtret på motorn men det blev inte bättre. Motorn dog som vanligt när jag ökade gaspådraget. Vad kan det vara då?
-
Okej, tack! Var nere på byn och letade efter bränsleanslutningen men utan framgång. Får prova med att helt enkelt koppla förbi anslutningen och se om motorn går bra då. Återkommer ikväll med resultatet.
-
Ja, tändstiften är också bytta. Upptäckte ett glapp i kopplingen på motorn för bränsleslangen. Kan de vara så att luft sugs in den vägen?
-
Hej! Har en Utombordare Yamaha 25DM tidigt 80-tal som krånglar. Startar lätt och går fint på tomgång-lätt gaspådrag men så fort man gasar på lite mera så dör motorn. Dock startar den igen direkt efteråt. Gjort hittills: Bytt bränslepump. ny tank med ny fräsch bensin, ny slang fram till koppling på motorn inkl. blåsa. Också gjort rent förgasaren. Tacksam för alla förslag/tankar. Mvh David
-
Har funderingar på att sätta in en kamin typ Glembring i vår Vega. Ngn som har erfarenhet av detta och vill delge tips mm.
-
Hej! Har en Plastimo 800 serie S fäst på min segelbåt. När vi i förra veckan sjösatte och mastade på uppkom det ett problem. När vi hissat genuan och sedan skulle rulla in den så uppmärksammade vi att genuafallet följde med runt rullen. Enda skillnade vi gjort från förra säsongen är att vi bytt fallet från vajer till lina plus att vi lett om fallet (10 grader). Tips/erfarenheter? Mvh David
-
Tack för alla svar! Var den simpla lösningen att ställa in blandningsskruven rätt, nu går den som en klocka igen! Tack! Mvh David
-
Hej! Är ägare av en ryds 430 med en äldre Yamaha 25 hk hängandes på akterspegeln. Började med att den gick ojämnt en stund på tomgång efter start men detta har sedan eskalerat till att den nu går ojämnt under all tomgång och ibland stannar helt(Går förövrigt som en klocka). Har vanligtvis fått använda lite chock under start men har fått öka den mängden markant på senare tid och nu måste man chock det varje gång man starar, även när den är varm. Vad kan detta bero på? Att den går bra vid fart framåt men går ojämnt och stannar vid tomgång. Åtgärd jag hitils har gjort: bytt tändstift, rengjort bränslefiltert, kollat över förgasaren och blåst rent den samt bekräftat bränslepumpens funktion. Mvh David
-
Hej! Är ägare av en ryds 430 med en äldre Yamaha 25 hk hängandes på akterspegeln. Började med att den gick ojämnt en stund på tomgång efter start men detta har sedan eskalerat till att den nu går ojämnt under all tomgång och ibland stannar helt(Går förövrigt som en klocka). Har vanligtvis fått använda lite chock under start men har fått öka den mängden markant på senare tid och nu måste man chock det varje gång man starar, även när den är varm. Vad kan detta bero på? Att den går bra vid fart framåt men går ojämnt och stannar vid tomgång. Enda åtgärd gjord är byta av tändstift och rengöring av bränslefilter. Mvh David
-
Tack för mycket inressant svar. Har åkt med färjan som går mellan Strömstad och Sandefjord några gånger och har då noterat att de inte är så långt mellan dessa fyrar, men man vet aldrig vad som händer på havet när det gäller väder och vind. Har ett sjökort från -92 som täcker östra delen av Oslofjorden där de, som du säger, har fyllt var enda tom kvadratmilimiter på sjökortet med djupangivelser. Men har också samtidigt ett sjökort från i år som täcker den västra delen av fjorden där de denna gång är lite mer måttliga med djupangivelserna. Du har inga fler tips på bra naturhamnar/hamnar på östsidan fjorden? Mvh Falk
-
Hej! Har nu i veckan planerat att segla över yttre Oslofjorden, någon som har erfarenhet eller tips om detta?