Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025

Litsegard

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Litsegard

  • Placering
    Löjtnant

Om mig

Välkommen till min sjöbod!

Jag är en lycklig ägare av en KB-22. KB är en förkortning av Kristiansands Båtindustri, där båten byggdes 1970. Det sitter en Mercedesdiesel OM636 (VP MD4) 36 hk i den. Båten är stabil och tystgående, vilket gör den till en härlig "glidare". Maxfarten är 7 knop. Då båt och motor är ganska unika, och det inte finns så många i omlopp, så skulle jag uppskatta att komma i kontakt med andra ägare av samma båt- och motortyp för att utbyta kunskaper och erfarenheter eller råd och tips.

 

Lite historik om motorn:

En MD4 är egentligen ingen Volvo Penta motor utan en marinkonverterad Mercedesdiesel. Motorn är en utvecklad MB 180D-motor, går även under modellbeteckningen OM636. Motorn fanns i olika versioner som industri-, marin- och bilmotor. Effekterna var mellan 25 och 50 hkr beroende på utförande. Som bilmotor satt den i "Bullmersan" på 50-talet, men tillverkades som industri- och marinmotor fram till 70-talet. Även om Volvo tidigt slutade sälja den har motorns popularitet, framför allt beroende på dess hållbarhet och bränslesnålhet, gjort att den än idag används. För den som behöver kan jag tillhandahålla kopior av motorhandbok (på svenska). Jag har också en hel del insamlad historik och fakta. I dagsläget har motorn ett utbytt backslag av märket Warner.

 

Lite historik om båten:

KB-snipan tillverkades i Kristiansand i Norge. KB är förkortning av Kristiansands Båtindustri, en gammal traditionell båtbyggerifirma som startades och drevs av en man vid namn Julius Roland. Båttillverkningen ägde rum i en gammal nedlagd flyghangar som efter andra världskriget nedmonterats och sjövägen transporterats och uppmonterats i Vaskervigen. Flyghangaren fungerade som produktionshall för Roland ända fram till produktionsstoppet någon gång under början av 70-talet.

Produktionen av KB22 startade åren 1968/69 och pågick fram till början av 1970-talet (troligtvis 1973), då gjutformerna till båten såldes till SJÖBÅT A/S i Larvik och användes i produktionen av båtar som Sjömann22 och HB22.

De första KB22 som tillverkades hade Marnar RG12-motorer. Ganska snart övergick man till Volvo Penta MD2 –16 hk. Därefter kom MD 2B som var på 25 hk och senare också MD11C. Några båtar fick också motorer av märkena Buch, Farrymann och Albin.

Grebbestad Motor i Sverige importerade många KB-båtar, en del utan motorer, för att på plats i Sverige få BMC-motorer monterade.

 

Båtens mått

Längd: 6,70m

Bredd: 2,40m

Fribord midskepp: 0,7

Max djup: 0,7m

Passade motor 10-45 hk

Max hastighet: ca 7 kn

 

KB22 har goda sjöegenskaper, den är stabil och har ett bra glid genom vattnet. Det är också en praktisk båt med bra utrymmen både i ruff och sittbrunn, något som också gör den till en bra båt för den "lilla" familjen.

 

 

 

 

 

×
×
  • Skapa nytt...