Gå till innehåll
söndag 14 december 2025

Flash21

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Flash21

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej! Jag har en Compis 28 från 1972 som ursprungligen utrustades med en Farymann och hydrauldrift. I höstas var råttet mågat, som det numera heter, och jag bestämde mig för repowering. Eftersom jag hade motorn i förpiken hade jag inget i gamla installationen som kunde återanvändas och av olika skäl valde jag att göra jobbet själv. Tidigt insåg jag att mycket skulle förenklas av att välja S-drev istället för rak axel. Dyrare javisst - men när motorbädden väl sitter där så följer allt finlir med på köpet. Bara att lyfta in! Värt varje krona jämfört med att rikta in axel mm för en amatör som undertecknad. En nackdel för mig var att hela paketet hamnade rel. högt mht skrovformen. Men fördelarna!!!!! Jag valde en Lombardini 20 hk och de omfattande nya förutsättningarna innebar mycket följdjobb för balans, spegelvändning mm. Men inget riktigt svårt! Resultatet blev en mycket enklare, trognare och mer kraftfull motorrelation!
  2. Utgående axelstump från hydraulmotorn är i förband med propelleraxeln med två spännstift och ett påträtt skarvrör. Dessa stift kan äta sig ut och även slås av mot omslutande propelleraxeltunnelvägg. Stiftet svarvar då tunnelväggen när axeln snurrar. Gnissel och motstånd med andra ord. Det kan tom låsa axeln helt. Shipman-förbundet har en bra beskrivning på demonteringen som kräver smidighet styrka och många svordomar. Torulf dieselservice i Årsta hade spännstift i skrivbordslådan när jag behövde! :-)
×
×
  • Skapa nytt...