Hej Ahlgren! Har i min förra båt haft både och. En 50W cell på däck som kunde vinklas lite för att kunna fånga så mycket sol som möjligt och en Aerogen 4 på stolpe i aktern. Dessa 2 generatorer kompletterar varandra väl. Det som konsumerade elektroner ombord var framför allt kylen och autopiloten, en Autohelm 6000. De end tillfällen de 5 senaste åren då båten fick vilospänning under 12,3 V var då vi låg stilla flera dygn i gråmulet, vindstilla väder. Enligt min mening behövs båda strömalstrarna. Snurran håller oftast spänningen i ordning under längre nattseglingar och cellen i fint väder liggandes i lä någon stans i skärgården. På nyinköpta båten har vi monterat en Air-X snurra. Låg vikt och hög kapacitet gjorde att vi fastnade för den. Den lär väsnas en del, har inte använt den ännu. Men alternativen: köra motor, inte bara väsnas, det stinker dessutom, eller att gå till hamn med landström. Då tycker jag att vindgeneratorns vinande är ett lågt pris att betala. Kommande säsong får avgöra om vi kommer att komplettera med celler. Hoppas detta inlägg kan bidraga till ditt beslut. /Vindfare