LasseF
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm LasseF
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Om det är en sjövattenkyld motor ska du ha en termostat som öppnar vid lägre temperatur. Om det är monterat färskvattenkylning på motorn kan det gå med en vanlig biltermostat. Är det original tempgivare och instrument eller är något bytt? Då kan du inte lita på vad instrumentet visar....
-
1:ans cylinder är den främsta, närmast motorns transmission, eller remskivan, 4:an är alltså närmast svänghjulet. Att sedan se vad det är för modell av B18 är nog inte lätt, kamaxelns stämpel sitter i bakänden av kamaxeln så den hittar man inte utan att ta ur kamaxeln. Mvh Lasse
-
Nu lär det vara så att det går åt ca 1000V för att få en gnista att slå över ett gap på 1 mm i normalt atmosfärtryck. Dubblar man trycket går det åt 2000V, vid en kompression på 10 bar går det åt ca 10 000V för att få gnistan att hoppa över gapet på 1 mm. Så att det inte blir någon gnista inne i cylindern trots att det finns gnista på det lösa stiftet utanför är inget konstigt.... Inte så konstigt alltså att man kan behöva minska på elektrodavståndet när man höjer kompressionstrycket - om inte tändsystemet orkar med. Ett gammalt brytarstyrt tändsystem brukar orka med upp till 20 000V om det är i gott skick. Dagens tändsystem levererar över 50 000V - så håll fingrarna och pacemakern borta! Mvh Lasse
-
Nu blev jag nyfiken!! Du har inte händelsevis en länk till just den artikeln så man kan få läsa? Mvh LasseF
-
Du behöver bara byta de tre som sitter på motornblockets högra sida, de på vänster sida finns det bara olja innanför. Sen sitter det ett par i toppen som oxo bör bytas om man vill vara på den säkra sidan. Mvh LasseF
-
Av vad jag förstått efter att ha hängt med här och på ett par andra forum så är det inte så lätt att få tag på fungerande drevlyftar till 270-drev. Oftast är det nog motorn som gett upp. Är det som är problemet med din lyft? Om det inte är så att det är alltför stora mekaniska fel på din lyft går det förhoppningsvis att renovera den. Och en motor går det att ordna vad jag förstått, med lite händighet kan man konvertera en torkar eller fläktmotor så att den passar. Mvh LasseF
-
Ja..ha..haha! Det är ganska lustigt... i början av 70-talet hade jag en liten mahognybåt på kanske 3 - 3,5 m med en 35Hp murkla på som gick rätt bra. Av någon anledning så tittade jag ner i en kontainer som jag skulle slänga skräp i - och där låg en tillsynes ny mässingpropeller.... I stället för skräpet följde propen med hem och blev liggandes. Bytte sedermera bort Murklan till förmån för en AP550 som gjorde att mahognybåten formligen hoppade upp ur vattnet och planade nästan direkt. Tänkte då aldrig på mässingpropen som skräpade på nån hylla. Köpte senare på exekutiv-auktion en Bergslagsbåtar Sport som fick AP550:n apterad där bak. Hittade mässingpropen, provkörde och konstaterade att det gick lika fort med originalet så den blev knappast använd. Nu är båda båtarna borta och bara propellern kvar som ett lite nostalgiskt minne. Till salu? Ja, allt lär ju vara till salu för rätt pengar sägs det, men undrar om inte jag mer tänker på att den ska få en skön ålderdom..... ... och sen vet jag inte om det är rätt propeller för ditt skepp.. ..men hör av dig på lars.fhingal(at)telia.com om du vill veta mer.. Mvh LasseF
-
Den här propellern passar nog, den har jag provkört på min AP 550 -72 och det orkade motorn nästan med. Kanska lite för tung båt bara, Bergslagsbåtar Sport, knappt 14´ . Det är en Rekord 10 x 19 i mässing som är nästan felfri, bara lite cuppad - (inte gjort av mig). Egentligen riktigt snygg att hänga på väggen. Hälsningar LasseF
-
Behöver det svarvas om? Har du bytt motor från något annat till B23? Jag bytte från B20 till B5254 (Volvo 850) och behövde bara putsa lite inuti kåpan, kan dessutom bero på att jaq svetsat på den och det slagit sig. Mvh LasseF
-
Har haft en AP 550 och det var en vanlig startmotor på den. Generatorn satt under svänghjulet. Mvh LasseF
-
Jag bytte drev från 100B till 270 för några år sedan i min Ockelbo T17i och det gick bra. Hålet för stöveln och kylvattnet plastade jag igen och sedan fick jag såga upp lite större hål för skölden. Kanten tätade jag med Sikaflex. Reglagevajer kan du använda samma. Avgaskrök kommer jag inte ihåg om det är samma, jag bytte samtidigt eftersom den gamla var sönderrostad. Det är möjligt att de är olika, den för 270-drev är lite svängd i sidled är din till 100-drevet det? Om det är skillnad på sköldarna till 250 och 270 vet jag inte. Mvh LasseF
-
Ta ur tändstiften och ta en bild på dom och lägg ut här så vi ser hur de ser ut så ska vi tala om om den går på alla cylindrar! Vi vill se den del som sitter i cylindern. Mvh LasseF
-
Har du kollat hur tändstiften ser ut? Är något olikfärgat de andra? Byt i så fall plats på tändstiften och kör en vända och se om felet finns kvar på samma cylinder eller om det är tändstiftet som spökar. Det kan även vara en tändkabel eller en tändspole som inte funkar som den ska. Eller sätt i en ny omgång stift och kolla om felet kvarstår, då har du konstaterat att det inte är stiften i alla fall. Felet ligger troligen på tändningssidan som du beskriver det så börja där. Mvh LasseF
-
Här är adressen till förutvarande Bergslagsbåtar: http://www.solab.se/ Sven-Olof Lönnström finns kvar som ägare av företaget så det är nog bara att ringa och ställa dina frågor. Mvh LasseF
-
Nej, båten ska inte vattenfyllas om avgasbälgen som sitter mellan drev och sköld går sönder. Det finns redan vatten i bälgen när du slår av motorn. Men om däremot avgasslangen mellan limpa / knä och bockhorn går sönder så vattenfylls båten. Denna slang sitter ju inombords och under vattenlinjen (oftast). Mvh LasseF